Reis Ethiopië 2012

terug naar vorige dag

naar volgende dag

dag 9 - 24 november 2012 - Arba Minch - Yirga Alem

Vanochtend, na het ontbijt liep onze vriend, het wild zwijn weer voor ons huisje. We konden nu nog net z'n kop op de foto zetten voor hij weer in de bosjes verdween. Eindelijk zagen we de wevervogels aan hun nest werken in een boom naast ons huisje.
Over een ongeasfalteerde weg rijden we daarna naar Yirga Alem, waarschijnlijk de laatste stoffige dag want hierna krijgen we weer een geasfalteerde weg.
We reden door een laagvlakte met een moerassig gebied aan weerszijde van de weg waar we maraboe's en witte reigers zien.
In Sodo dronken we koffie en konden we de markt bezoeken maar de eerste marktbezoekers kwamen al gauw terug omdat de plaatselijke jeugd nogal opdringerig was en zelfs ritsen van broeken en tassen open maakten.
Wij waren wel benieuwd naar de markt maar waren na 100 meter al omringd door een kinderschare die ons vast wilden houden en tegen ons aan duwden. We hebben de markt dus niet bereikt maar zijn terug gegaan naar de veilige omgeving van het restaurant. Hier is ieder restaurant omgeven door een groot het met bewakers aan de ingang die alle verkopers en bedelende kinderen buiten het hek houden.
We reden daarna verder naar het oosten en lunchten in Shaskomeno in een groot maar nogal kaal restaurant maar wel een goede traditionele lunch.
In Yirga Alem overnachten we op een prachtige lodge in traditionele tukuls op een voormalige koffieplantage.

ochtendgloren boven Lake Chamo het wordt al wat helderder de Mahali wevervogel bij het nest

we hadden net de koffers gepakt en voor ons huisje gezet toen er werd geroepen dat ons wild zwijn er weer was. Ik kon net een foto van z'n kop nemen en toen konden we op weg naar Yirga Alem

zomaar een man onderweg en de rest van z'n gezin en veestapel we genieten van de prachtige savanne landschappen

onderweg een ezelskar beladen met sorghum stengels meer droge rivierbeddingen maar vooral veel stof op de stukken weg die onverhard zijn

uitgestrekte vlaktes met nu en dan een enkele maar fraaie boom afgewisseld met enkele kleine nederzettingen

waar je ook stopt, er komen direct kinderen uit de dorpjes aanrennen we zien weer een familie groene bavianen

veel wevernesten maar slechts af en toe zie je een wevervogel ploegende boer met een ossenspan en houten ploeg in de rij voor de benzinepomp

een keurige oudere heer met vliegenkwast overal zijn de resten van de regentijd te zien in de afgekalfde rivierkanten verder overal graanveldjes afgebakend door stenen muurtjes of plantenhagen

In Sodo dronken we koffie en konden we de markt bezoeken vanwege het grote aantal zakkenrollers bleef het alleen bij enkele foto's en gingen we weer verder door een gevarieerd landschap

hier lagen kale rotspartijen in het landschap de ronde hutten maken steeds meer plaats voor vierkante lemen huisjes maar toch zie je af en toe nog een traditionele tukul

in de dorpen zie je steeds grote groepen mensen, ongeacht het tijdstip nieuw voor oud dan weer tef velden tot aan de horizon

ingesneden rivierdalen, grillig van vorm steeds weer kleine dorpjes met tukuls de tef oogst wordt binnengehaald, alles is hier handwerk

onwillige koeien - de mannen dragen hier veel van deze hoge hoeden onderweg kwamen we rijen ezelskarren tegen, afgeladen met hele families. Op weg naar de markt, of was er ergens een feestje?

de maïs oogst wordt uitgeladen in fel witte zakken we komen in een streek waar we overal cactushagen zien en ook grote, fraai gevormde cactusbomen

lemen huisjes nemen het steeds meer over van de tukuls koeien, mensen en cactussen op het veld rood bloeiende aloë

de hele dag door wordt water gehaald bij de centrale waterplaatsen rijen ezelskarren met jerrycans voor de watervoorziening in de dorpen een vrouwen onderonsje

koffiebonen en maïs worden op straat gedroogd druk verkeer, in de grotere dorpen is er soms geen doorkomen aan dan weer de rust van het platteland

tef-stro in balen en bossen, voer voor de dieren een golfplaten-dorpje

In de loop van de middag kwamen we aan in de Aregash Lodge in Yirga Alem. Een geweldige plek met een grote, prachtige tuin .
De eigenaar is een Griek, maar hier geboren op de plantage van zijn ouders. Zijn vrouw is Italiaanse en ze kookt heerlijk.
We werden welkom geheten met een bakje bananenmoes met (waarschijnlijk) rabarber en nadat we onze prachtige luxe tukul hadden verkend werden we verrast met een koffieceremonie waarbij de koffiebonen op houtvuur werd gebrand en daarna platgestampt in een houten pot.
In een traditioneel potje werd koffie gezet en rondgedeeld. Tijdens de ceremonie werden we gade geslagen door een groep gieren en drie hyena's. De gieren kregen wat brood en de hyena's vlees, maar dat lusten de gieren ook wel, dus dat werd een aardig spektakel.

Onze luxe tukul, keurig ingericht koffieceremonie, de gebrande en gestampte koffie wordt in de pot gedaan waarna we allemaal echte koffie kunnen proeven

de kapgieren en gevlekte hyena's krijgen eten close up van een kapgierenkop een gevlekte hyena houdt ons op 10 meter afstand in de gaten

Zoals gebruikelijk nog wat vogels die we onderweg zagen

witbuik toerako Mahali wever bouwt aan het nest witborstraaf kapgier