Reis Ethiopië 2012

terug naar vorige dag

naar volgende dag

dag 12 - 27 november 2012 - Addis Abeba - Debre Libanos - Debre Markos

Om 7.00 uur vertrokken we uit Addis Abeba met als einddoel Debre Markos. Marijke was weer wat opgeknapt maar nog wat stilletjes. Vanaf vandaag zetten we onze tocht voort in een bus en rijden we voornamelijk over geasfalteerde wegen. Al gauw bleek dat onderhoud aan deze wegen nogal achter loopt waardoor er veel gaten in de weg ontweken moeten worden. Ook moeten hele stukken naast de weg worden gereden omdat de weg opnieuw aangelegd wordt.
In dit noordelijk deel van Ethiopië zijn de wegen, ook weer vol mensen, dieren en karren, vooral in de buurt van de dorpen, met als extraatje: vrachtauto's en bussen.
We beginnen nu aan de historische route. Na een koffiestop in Nukoturi rijden we naar het in de 13e eeuw gestichte klooster Debre Libanos, dat in een 700 meter hoge canyon ligt. Het beroemde klooster is gewijd aan de heilige Tekle Haimanot. We werden in de kerk en in het museum rondgeleid door een Ethiopische gids die erg enthousiast vertelde over de orthodoxe kerk, de achtergronden van het geloof en natuurlijk de bijzonderheden van de kerk zelf zoals de gebrandschilderde ramen en de kleurige schilderingen.
Rond 12 uur reden we verder naar de Portugese brug door een prachtig, bergachtig landschap met veel kloven en unieke vergezichten. Onze bus parkeerde bij restaurantje waarvandaan we via een keienpad, na een kwartier strompelen, de Portugese brug bereikten, waar we ook een apenfamilie aantroffen.
Terug bij het restaurant werden we ontvangen door een tiental roofvogels die schijnaanvallen deden en andere kapriolen uithaalden.
Na de lunch reden we verder noordwaarts naar de indrukwekkende kloof van de Blauwe Nijl. Via een weg met vele scherpe haarspeldbochten en prachtige uitzichtpunten kwamen we bij de oude en de nieuwe brug over de Nijl. De nieuwe brug is als Japans ontwikkelingsproject gebouwd.
De weg voert verder via Dejem naar Debre Markos, waar we in een hotel overnachten.

we vertrokken uit een mistig Addis Abeba standbeeld van koning Minilik even buiten Addis weer ruime teff velden

centrale waterplaats waar de jerrycans van de dorpsbewoners worden gevuld

Oeps, stuurfoutje? Gelukkig niet onze bus het landschap sjouwende vrouwen

alleen vrouwen en ezels zijn beladen, mannen niet die hoeden het vee of rijden paard

vierkante hutten nederzettingen glooiend met bergrug aan de horizon

dorpgezicht boren naar olie of water? in dit gebied zie je overal stapels koeienplakken als brandstofvoorraad

ook weer vierkanten hutten maar nu met drie dakornamenten we komen in een prachtig, bergachtig gebied

zomaar wat voorbijgangers

Klooster Debre Libanos

In de 13e eeuw werd dit klooster gesticht door de heilige Tekle Haimanot,
Vanaf de 15de eeuw was het Debre Libanos-klooster de residentie van de hoofdabt van Ethiopië, die bijna 'pauselijke' waardigheden bezat. Daarnaast was hij de persoonlijke biechtvader en raadgever van de keizers.
Vanwege de grote faam van Debre Libanos werden de gebouwen daar regelmatig verwoest door tegenstanders van de Ethiopische keizers, onder andere door de moslims in de 16de eeuw, en elke keer weer herbouwd.
De huidige kerk in Debre Libanos stamt uit 1950 en is vanbinnen versierd met mooie glas-in-loodramen van de kunstenaar Afewerk Telde.

Het klooster ligt op de rand van een kloof in de hooglanden en is één van de meest heilige plekken van het hele land. Dit dankzij een bron die een geneeskrachtige  Het is een pelgrimsoord en leerschool voor jonge kloosterleerlingen. Veel priesters, nonnen, monniken en gelovigen lopen er rond of zitten bij het klooster te lezen uit de bijbel

Er gelden uitzonderlijke voorschriften om het klooster te mogen betreden Interieur van de kerk

enkele van de vele gebrandschilderde ramen van de kerk gelovigen (kloosterlingen?) rond de kerk

We reden verder naar de Portugese brug over de Blauwe Nijl die tussen 1619 en 1620 werd gebouwd door een Indiase architect in opdracht van de Portugezen.
Het is de eerste stenen brug die in Ethiopië  is gebouwd en hij overspant de nauwe kloof waardoor de rivier naar het zuiden stroomt.

door het prachtige hooggebergte

de Portugese brug hier huisde ook een kolonie Gelada bavianen die alleen op de hoogvlakte van Ethiopië voorkomen rechts het dominante mannetje met de karakteristieke rode borstvlek

Hier zagen we ook veel bijzondere vogels

Eindelijk konden we mooie foto's maken van de lammergier muisvogel brilvogel witbuik toerako

Door een prachtige hoogland reden we verder naar ons einddoel Debre Markos

aanleg van een nieuwe weg mooie vergezichten en pas geoogste teff velden

We stoppen bij de nieuwe Hedase brug over de Blauwe Nijl. Deze brug is in 2008 gebouwd met hulp Japan ter verbetering van de weg van Gohatsion naar Dejen. We lopen over de oude brug naar de overkant waar we weer in de bus stappen die over de nieuwe brug is gereden

de Blauwe Nijl de nieuwe Hedase brug de oude brug er vlak naast

kijkje op de Blauwe Nijl onder de nieuwe brug in een kleinere vorm zagen we deze "apple of Sodom" ook in Egypte vriendelijk zwaaiende vrouw

onderweg zagen we een orthodoxe kerk in aanbouw, door een bos van steigerhout omgeven af en toe zie je een ruiter met een prachtig versierd paard