Reis Indonesië 2017

naar vorige dag

naar volgende dag

dag 5 - Solo - Malang

Midden Java

Vanmorgen werden we om half vijf gewekt door een meervoudige oproep tot gebed. Het leek of ons hotel was omringd door moskeen die samen een songfestival hielden. Na een half uur werd het weer rustig tot onze wekkers om 6 uur afliepen.
De auto zou om half acht voor het hotel staan voor de lange reis (273 km) naar Malang. Dus koffers pakken, om zeven uur konden we ontbijten, dan uitchecken en weer verder op onze reis over Java.
De route van vandaag liep dwars door Centraal en Oost-Java richting Malang. Maar eerst liepen we nog even door de markthallen van Solo.
Vanuit het vlakke land rond Solo kwamen we al snel in een bergachtig gebied met prachtige terrasvormige rijstvelden en mooie authentieke dorpjes.
We stopten om de twee uur om de chauffeur wat rust te gunnen en zelf de benen te strekken en koffie te drinken. We liepen over de dijkjes tussen de rijstvelden, bekeken de huizen en zochten naar bijzondere plantjes, vogels, vlinders, libelles, etc.
We hadden prachtig weer en door het hoger gelegen gebied in Oost Java (ca 1500 m.) was het wat koeler dan de 30 graden in Midden Java. Rond vier uur toen we op weg waren naar een waterval werd het donker en begon het flink te regenen maar toen we stopten bij het pad naar de waterval was het weer droog. Alsof het was afgesproken begon het op de terugweg naar de auto weer te regenen en reden we de laatste anderhalf uur over donkere en natte bergweggetjes naar Malang waar we een grote kamer in een modern hotel betrokken.

Oost Java

Het hotel in Solo waar we vannacht hebben geslapen is in 1938 gebouwd als familiewoning door een rijke batik handelaar
Bij de verbouwing naar een hotel is geprobeerd om zoveel mogelijk elementen van het oorspronkelijke gebouw te behouden of terug te laten keren.

centraal de gemeenschappelijke ruimten (keuken, eetzaal, etc. daaromheen een open tuin met tropische planten en waterpartijen. In de buitenste ring liggen de kamers voor de gasten. de eetkamer, compleet met gamelanorkest in de alkoof

Bezoekje aan de markthallen van Solo, een impressie

Je ziet overal sjouwende mensen. In de markthal grote drukte in de nauwe gangetjes tussen de kramen waar steeds nieuwe handel wordt aangevoerd en de klanten het weer afvoeren. Halverwege komen ze elkaar tegen

Dan verlaten we Solo en gaan op weg naar Malang. Van Midden Java komen we al gauw in het bergachtige Oost Java.

Onderweg zien we prachtige terrassen met rijstvelden in alle stadia - er worden hier drie oogsten per jaar gehaald op vruchtbare grond, verbeterd met vulkaan-as

nog wat prachtige waterkunstwerken de hele familie wordt ingezet bij het dorsen van de rijst

ongedorste rijsthalmen

In het rijstveld zagen we deze Javan Sun Skink, een hagedisachtige van zo'n 17 cm lang

bijzondere houtzwammen op bamboe, de Vermiljoen houtzwam we passeren een bergdorpje en komen in een streek waar groente op de berghellingen wordt verbouwd

bewaker voor een droogrek voor groente of kruiden en modern landbouwbedrijf met kassen en een uitgestrekte tuinbouwhelling

karakteristiek beeld van oost Java met vulkanen op de achtergrond een dorpje verscholen tussen de palmen dan komen we in een merengebied waar de vis aan de weg wordt verkocht

op de meren wordt met riet of bamboe gevlochten kubben gevist overal zie je in de bermen deze kleine pages, de "Common cerulean" rondvliegen dan komen we bij een waterval die we gaan bezoeken

na de brug over een smal pad naar de waterval die geflankeerd wordt door een Boeddha met gebedsparasols

In een hutje bij de waterval drinken we vers gemalen en gezette koffie. Buiten zagen we koffieplanten dus mogelijk ook zelf geplukt en gebrand. Je moest de koffie wel met de tanden op elkaar drinken

Best Western Malang (aankomst: 04-05-2017 - vertrek: 06-05-2017)

Adres: Jalan Dr. Cipto No.11 65111,  Malang

Het hotel ligt centraal in de stad