Reis Indonesië 2017

naar vorige dag

naar volgende dag

dag 6 - Malang

Oost Java

Vanochtend liep de wekker om 8 uur af. We hadden goed geslapen en op de 7e verdieping was de Imam niet te horen dus uitgerust naar het ontbijt. Alle echt Indonesische hotels hadden een ontbijtbuffet met best wel een uitgebreid westers assortiment naast natuurlijk veel Indonesisch eten maar omdat we dat bij de lunch en het diner ook al kregen hielden wij het bij westers. Nu waren we in het Best Western Hotel, verwacht je een uitgebreid westers buffet, maar nee, wel veel Indonesisch maar voor de westerlingen was het vreemd genoeg een beetje beperkt.
Vandaag doen we het rustig aan want we gaan vannacht op 'expeditie' naar de Bromo vulkaan en daarvoor worden we om 01.00 uur opgehaald.
Om een uur of 10 stond Harry met de auto voor, reed ons naar het centrum waar we met onze gids August een wandeling door het oude deel van Malang maakten.
We liepen door straten met oude bomen "Regenbomen" waarvan de kruinen elkaar raakten, overdekte straten dus, heerlijk bij volle zon en een temperatuur van 30 ºC.
Na de bomen kwam de vogeltjesmarkt. Zangvogels is een nationale hobby op Java, er worden zangcompetities gehouden in een groot stadion en een winnende vogel is miljoenen waard.
Na de vogeltjes liepen we door een plantenmarkt, daarna ging onze tocht langs de Brantas rivier en groep oude huisjes met golfplaten daken. Bij een oude vrouw mochten we binnen kijken, ze woonde alleen in een kamer van 2 bij 3 meter, achter een half muurtje stond waarschijnlijk haar bed.
De  brug over en we kwamen in een heel andere omgeving, het Alun-alunplein met grote gebouwen uit de tijd van de Nederlandse bezetting.
Een koel plekje om te lunchen was even zoeken maar na drie restaurantjes was het vierde goed gekeurd, het werd restaurant Javanine waar we heerlijk hebben geluncht.
De middag werd besteed aan voorbereiding van de nacht op de vulkaan.

Negentig kilometer ten zuiden van Soerabaja ligt de charmante stad Malang, een koele bergstad op Java met veel gebouwen uit de koloniale tijd. Deze stad wordt ook wel het Parijs van Oost-Java genoemd.
De stad dankt haar eerste rijkdommen aan de koffieteelt, maar is nu bekend als appelstad. De appels uit Malang worden namelijk wereldwijd geëxporteerd.
In de 18e eeuw was dit een Nederlandse nederzetting en een groot deel van de architectuur uit die tijd is behouden gebleven. Zo zie je hier indrukwekkende gebouwen als de Balai Kota, het stadhuis, en de Gereja Katolik Kuno. Deze oude gereformeerde kerk is nog steeds in gebruik maar wordt nu wel overschaduwd door de nabijgelegen enorm grote moskee.
Het bruisende stadsleven en de mooiste gebouwen liggen rond het alun-alun plein.

Malang

De vogeltjesmarkt (pasar burung) is gelegen langs de Brantas Rivier vlak de Alun Alun. De markt is gebouwd als een klein dorpje, niet heel groot, maar wel heel levendig en ook hier zie je verschillende dieren.

de Brantas rivier met daarachter de daken van de vogeltjesmarkt  eerste huisjes van de vogeltjesmarkt we volgen de Brantas rivier

we komen een nieuwe vlinder tegen, de Javaanse Peacock Pansy   een bijzondere bloem, de Spider Lily  een smal straatje met kleine huisjes langs de rivier

iedereen lijkt hier vogeltjes te houden  het straatje houdt op maar het riviertje gaat verder  onder een brug nesten van de huiszwaluw

Het bruisende stadsleven en de mooiste gebouwen liggen rond het Alun-alun plein. Het werd gebouwd tijdens de Nederlandse bezetting. Het plein is prachtig aangelegd, met veel bomen en tuinen.
Rond dit plein verschenen in de 19e eeuw voornamelijk westerse gebouwen. De woning van de assistent-resident, sociëteit, kerken en financiële instellingen, de gevangenis, enkele bioscopen en de Jamik moskee aan de westkant. Rond 1990 werd het alun-alun opnieuw ingericht.  Het plein werd geplaveid en de gevangenis en bioscopen werden vervangen door winkelcentra en kantoorgebouwen.

Om het Alun-alunplein staan "Regenbomen" die met hun brede kruinen op elkaar aansluiten en voor een omlijsting van het plein zorgen

In het midden van het plein een stadspark met monument rond het plein o.a. de woningen van uit de koloniale tijd, rechts de voormalige woning van de assistent resident, nu stadhuis van Malang

We dronken koffie in het authentieke Rumah Makan Inggil restaurant onder een gesjord bamboe dak  voor het Inggil, in een kleine open "bioscoopje" stonden klassieke wajangpoppen. Deze poppen waren gemaakt van de huid van Celebes moeraskoeien. In midden en noord Java werden deze platte poppen gebruikt, in west Java houten driedimensionale poppen.
Een voorstelling duurde 1 nacht (ca 12 uur) waarbij meer dan 100 karakters werden uitgebeeld. In de voortstellingen, die begeleid werden door gamelanmuziek moest onder meer humor, religie en moraal aan de orde komen.

verder op onze wandeling staken we weer het riviertje over  we zagen voor een dansschool deze levensgrote poppen en overal de meest bijzondere vogelkooien

deze becak-fietser hield siësta in z'n eigen becak  onze gids ontdekte op een muurtje deze mini hagedis

Voor de lunch werd genoten in restaurant Javanine heerlijke saté op een houtvuurtje en het standaard lokale nasi gerecht met alles erop en eraan