Reis Indonesië 2017

naar vorige dag

naar volgende dag

dag 7 - Malang > Bromo > Surabaya

Oost Java

Zoals afgesproken stonden de heren August en Harry om één uur voor het hotel en reden we in het pikdonker de stad uit en over een grotendeels erg hobbelige weg door een heleboel van dorpjes op weg naar een uitzichtspunt de top van de Penenjakan Berg waar we de zon konden zien opkomen en tegelijk de Bromo en zuster-vulkanen in het oog konden houden als die door de zon beschenen werden.
Aan de voet van de uitkijk-berg werd de auto omgeruild door een oude jeep.
Onze gids August en de jeep-chauffeur voorin, wij samen achterin op dwarsbankjes, ging het hortend en stotend 2700 meter omhoog met veel haarspeldbochten en smalle bergweggetjes. In het begin reden we alleen maar al snel sloten zich steeds meer jeeps bij ons aan. We werd regelmatig ingehaald door jeeps die nog sneller konden en die later weer door ons werden ingehaald, een echte race naar de top, na een haarspeldbocht zag je een heel lint van lichten achter ons aankomen.
Op de uitzichtspunt aangekomen zagen we een prachtige sterrenhemel en nog veel meer jeeps die op alle onmogelijke plekken waren geparkeerd.
Onze gids wist voor ons een plekje te veroveren waar we op houten bankjes bij een vuurtje konden zitten onder het genot van een kop koffie en nu maar wachten tot om half zes de zon zou verschijnen.
De zon kwam echter niet alleen, er kwamen ook steeds meer wolken opzetten. We hadden een prachtig uitzicht op de groep vulkanen onder ons en het lukte de zon zelfs om af en toe een gaatje te vinden om de vulkanen te beschijnen.
Na dit spektakel ging de tocht per heep verder naar de voet van de Bromo Vulkaan waar we te voet richting kraterrand gingen. De klimpartij naar de rand van de krater hebben we maar aan anderen over gelaten, er kwam nogal wat rook uit de vulkaan dus weinig zicht en ongezond om 't spul in te ademen.
Na een tijdje jeep'ten we weer terug en ontbeten in het huis van de jeepeigenaar.
Daar stond ook onze auto met chauffeur Harry en onze bagage want na dit avontuur reden we direct door naar ons volgende doel in Java, Surabaya.
Onderweg stopten we in de haven van
Pasuruan waar we schoeners en lokale vissersschepen bekeken. Langs de kade sprong plotseling een krokodilachtig dier het water in, het bleek een Java varaan te zijn. Helaas werkte juist op dat moment de fotocamera niet (door de warmte), geen foto van een Java varaan dus.
Het middagprogramma verschoven we naar de volgende dag zodat we direct in ons hotel konden gaan uitrusten.

Surabaya

Bromo is in totaal 2393 meter hoog en de krater heeft een doorsnede van 10 kilometer. De vulkaan ligt samen met twee andere vulkanen in een krater van 8 bij 10 kilometer met een laag vukanisch zand. De Bromo maakt deel uit van het Tenggermassief en is gelegen in het Nationaal Park Bromo Tengger Semeru dat in Oost-Java ligt.
De vulkaan is zó enorm dat ze zelfs met haar grotendeels ingestorte top een indrukwekkend plaatje is. De omgeving doet denken aan een droog maanlandschap en uit de pruttelende krater komt steevast een flinke rookpluim omhoog. Niet voor niets dat de Tengger-bevolking, die al 500 jaar in dit gebied woont, goddelijke eigenschappen aan de vulkaan heeft toegeschreven. Tijdens de jaarlijkse Kasada viering is Bromo dan ook het toneel van rituelen en offers: Om respect te tonen worden dieren, bloemen en geld in de vulkaan gegooid.
De grootste en achterste berg is de Semeru (3676m), vooraan is de Batok, een mooie vulkaan. Links ervan en en rokend bevindt zich de Bromo (2329m). Uit de Semeru komt soms nog een kleine rookpluim, dit is de hoogste berg op Java en een actieve vulkaan. Zijn laatste uitbarsting was op 8 oktober 2015.

Vroeger waren in dit gebied 2 vulkanen, de Tengger en de Semeru. De Tengger is lang geleden, na een uitbarsting zijn top kwijt geraakt. Er bleef een diepe krater over met een diameter van ongeveer 10km. Op de bodem ligt er een dikke laag vulkanisch zand. In deze krater zijn nadien 3 nieuwe vulkanen ontstaan waarvan de Bromo en de Batok er 2 zijn.

klik op de kaart voor een vergroting

De Bromo vulkaan (met rookpluim) half verscholen achter de Batok vulkaan, om 5.30 uur net voor zonsopgang Hier nog wat dichterbij, een kwartiertje later De lucht kleurt al, achter deze bergen moet de zon tevoorschijn komen, maar de bewolking neemt helaas ook toe

dan begint ook de lucht achter het vulkanencomplex te kleuren Aan de voet van de Bromo in de krater van de voormalige Tengger vulkaan is een klooster gevestigd Close-up van de kraterrand van de Bromo vulkaan

de Batok vulkaan is gedeeltelijk begroeid en is niet meer actief Als de zon boven de bergen vandaan komt krijgt de Semeru vulkaan als eerste zonlicht Marijke filmt het hele proces met verkleumde vingers op de knoppen van de camera

De bewolking blijft toenemen maar de zon ziet toch nog kans om er af en toe tussendoor te komen  zo krijgen we om half zeven een licht gekleurde top van de Batok vulkaan te zien  dit is het dal links van het Bromo complex

We vertrekken van onze observatiepost en rijden in colonne naar de voet van de Bromo vulkaan rijden de krater van wat eens de Tengger vulkaan was binnen en passeren de  Batok vulkaan De bodem is hier bedekt met een dikke laag vulkaanas begroeit met bosjes gras, het lijkt veel op de helmaanplant in de duinen, maar dan op een zwarte ondergrond

Marijke loopt met de gids door het "maanlandschap" naar de Bromo vulkaan Overal zie je diepe geulen, waarschijnlijk ontstaan tijdens de laatste uitbarsting van de Bormo  Hier en daar hebben zich prachtige tuintjes gevormd

nog enkele beelden van de grillig gevormde lavageulen de paarden hebben we maar laten staan, alleen dit blonde paardje hebben we speciaal vastgelegd voor Inge, lijkt op de paarden waar zij op rijdt

het klooster aan de voet van de Bromo, nu van dichtbij Dan weer terug naar de jeep, welke was het ook al weer?

We ontbeten in het huis van de jeepchauffeur en zagen daar deze mooie vlinder in de tuin een fladderende roetkop buulbuul met gele stuit een zebraduifje en een enorme spin, de zilveren toekijo

Daarna was het hoogste tijd om de reis naar Soerabaja te maken. Onderweg passeerden we een "medicijnvrouw" met een mand met flessen op haar rug. Onze gids vertelde dat In de flessen een kruidendrank zat gemaakt in Solo, die o.a. gele gember, rijst, kaneel en kruidnagel bevatte. Deze drank (djamu) werd gebruikt bij bestrijding van verschillende kwalen. De vrouw liep met de drank dagelijks van Solo naar verschillende dorpen en had het alleenrecht om de djamu te verkopen.

de medicijnvrouw lopend uit Solo op weg naar haar dorp toegangspoort naar de haven van Pasuruan waar we een Buginese schoener zagen die hout uit Sulawesi aan wal bracht

het hout wordt uit het schip getakeld, op de wal gelegd, bestemd voor een tegenover liggende zagerij de kleine schepen van de Pasuruaanse vissersvloot zijn prachtig gekleurd n hebben traditionele decoraties, ze vissen met staand want

de grotere schepen, ook van hout hebben allen twee motoren met schroef op een lange arm

Singgasana hotel (aankomst: 06-05-2017 - vertrek: 08-05-2017)

Adres: JI. Gunungsari, Surabaya 60224
Plaats: Surabaya  Tel: +62(31)5682703

Het hotel ligt op 15 minuten rijden van het centrum van Surabaya.