Reis Indonesië 2017

naar vorige dag

naar volgende dag

dag 9 - Surabaya Makassar

Surabaya

Om vier uur vanmorgen werden we opgehaald om richting de luchthaven van Surabaya te rijden. Hier namen we afscheid van onze Java-gids en chauffeur August en Harry. Vanaf hier eindigt het Java-deel van onze reis en begint het Sulawesi (Celebes) deel met de vlucht naar Ujung Pandang oftewel Makassar.
Bij inchecken hoorden we dat de vlucht "gerescheduled" was, alles werd een uur later, 7.00 uur vertrek en 9.35 uur aankomst. Voor ons geen probleem, we zijn toch op vakantie, maar onze nieuwe chauffeur voor Sulawesi staat op ons te wachten en weet van niets.
De vlucht ging goed, onze gereserveerde stoelen (helemaal voorin het vliegtuig) hadden een prima zicht en er konden weer foto's worden genomen zolang  het helder was.
In Ujung Pandang stond onze nieuwe chauffeur (iis heet hij) ons op te wachten, daarna op naar hotel Aston in Makassar. Hier aangekomen bleek dat onze kamer nog niet klaar was waarop iis voorstelde om naar het Fort Rotterdam te gaan,
Bij Fort Rotterdam kregen we een gids die vertelde over het ontstaan van het fort waarna hij ons meenam naar het museum. We konden daar wat moeilijk in komen omdat het plein ervoor vol zat met ca. 150 schoolkinderen die ook nog een hels kabaal maakten. Eenmaal binnen was het rustig tot die koters binnengelaten werden. Als enige buitenlanders waren wij de klos, aan je voelen, je naam weten en in een schriftje schrijven, en zo door. We konden de gids niet meer verstaan dus we vluchtten naar een andere ruimte maar ook daar kwam de zwerm achter ons aan. We hebben toen maar afscheid van Fort Rotterdam genomen en zijn met iis gaan lunchen in een leuk restaurant waarbij je zelf je maaltje bij elkaar moest halen uit allerlei verschillende kramen.
Terug bij het hotel werden excuses aangeboden voor het niet klaar zijn van de kamer en ter compensatie hadden ze onze kamer geüpgraded naar een suite. We zitten dus nu in een mega grote kamer met een king-size bed, een zitje met bankstel en een grote badkamer met bad. Als we iets wille pakken moeten we meters lopen, maar het oogt wel leuk zo'n mega-kamer.
Morgen maken we kennis met de nieuwe gids en gaan we verder Sulawesi verkennen.

Makassar

Het Garuda vliegtuig met een uurtje vertraging het personeel is er maar bij gaan zitten we mogen weg van de verkeersleiding

maar voor de startbaan moeten we nog wachten op 3 Lion toestellen dan vertrekken we en nemen we afscheid van de Javaanse rijstvelden en laten we Java achter ons, op weg naar Sulawesi

4 minuten later zien we toch weer een stukje Java, het is de kust van het eiland Madura, we vliegen dus over de Madura  straat

7 minuten daarna weer wat eilandjes maar dan komt de bewolking opzetten het lijkt nu net alsof we over Alaska vliegen weer 27 minuten later een vaag eiland - een koraalrif?

het is toch een eilandje, pal voor Makassar, we zijn dus in Sulawesi een kwartier later zien we weer het zelfde eiland en weer een kwartier later nogmaals, we zitten kennelijk in een parkeerbaan!!

dan mogen we verder en zien de kust van  Sulawesi, vroeger Celebes met daarachter de stad Makassar in tweeën gespleten door de Tallo rivier

over een viskwekerij, we zullen er nog veel zien maar niet zo'n grote woonwijk rond een moskee, veel huizen met golfplaten daken en we landen op Ujung Pandang, de oude naam van Makassar

Celebes (Indonesisch: Sulawesi - eiland van de 4 armen) is een van de grotere eilanden van Indonesië. Het is in grootte het elfde eiland ter wereld, met een oppervlakte van 174.600 km². Het eiland telt ongeveer 15 miljoen inwoners en is ingedeeld in zes provincies
In het hoogland wonen de Toradja's -Boeginezen (zeevarend volk)
Pas rond 1910 werd het gebied van de Toraja's door de Nederlanders gekoloniseerd.
Op Celebes en omringende eilanden worden meer dan 50 talen gesproken waaronder Makassaars, Buginees, Toraja en Gorontalees.

we rijden naar het centrum van Makassar, over de Tallo rivier langs een visserswijk met huizen op palen

Makassar  (het vroegere Ujung Pandang) ligt in het zuiden van Celebes, heeft meer dan 1,5 miljoen inwoners en is de hoofdstad van Zuid-Sulawesi, waar vooral Boeginezen en Makassaren leven. Een aanzienlijk deel van de gemeenschap bestaat uit Chinese Indonesiërs.
Makassar was een belangrijke havenplaats voor de Nederlanders ten tijde van de Vereenigde Oostindische Compagnie (VOC). Veel van de specerijen uit de Molukken werden via deze havenplaats naar Europa verscheept.

we worden welkom geheten door twee zwaaiende Toraja's en arriveren bij ons hotel voor één nacht
Fort Rotterdam werd gebouwd op de locatie waar vanaf 1634 het Makassaarse verdedigingswerk Ujung Pandang had gestaan. Dit Makassaarse fort was gebouwd als onderdeel van een groot Makassaars fortificatieprogramma in reactie op de open oorlog met de VOC die dat jaar was uitgebroken.
In de periode na 1673 kreeg het fort zijn huidige vorm met vijf bastions, waarvan vier op iedere hoek en een bij de ingang. Binnenin het fort staan elf gebouwen en een kerk die door de Nederlanders in Hollandse stijl zijn gebouwd en twee die door de Japanners gebouwd zijn. Het oudste gebouw stamt uit 1686 en wordt het Speelman's huis genoemd, naar de Nederlandse admiraal die in 1684 in Batavia overleed.
Na 1937 werd het fort niet meer als verdedigingswerk gebruikt, maar kreeg het andere functies

centraal in Fort Rotterdam staat het Speelman's huis we werden opgewacht door hordes schoolkinderen die Marijke belegerden en zoveel lawaai maakten dat we ons bezoek al snel beëindigden

Aston Hotel Makassar (aankomst: 08-05-2017 - vertrek: 09-05-2017)

Adres: JI. Sultan Hasanuddin 1090111,  Makassar

Het ligt hotel op 15 minuten loopafstand van het strand van Losari en van het fort Rotterdam en op 5 minuten rijafstand van de haven van Makassar.