Reis Indonesië 2017

naar vorige dag

naar volgende dag

dag 13 - Torajaland

Vanochtend werden we wakker in een nat Torajaland, er viel bijna de hele dag door een lichte regen dus paraplu's mee. Ook de jassen namen we mee want we gingen vandaag naar het noorden, een bergachtig gebied waar het een stuk koeler was dan in Rantepao waar ons hotel was.
We reden naar het gebied rond Batutumonga waar veel bergdorpjes waren met de traditionele Tongkonan huizen.
Ook in de regen was het een prachtige streek met bijzondere vergezichten waarbij je tegen de berghellingen steeds groepjes huizen met die karakteristieke puntdaken zag. Veel rijstvelden in allerlei stadia aangelegd in terrassen.
We bezochten enkele dorpen waar nog originele Tongkonanhuizen stonden, gebouwd van bamboe en met palmrieten daken. Onderweg zagen  we ook de nieuwere generaties Tongkonans met golfplaten daken, soms ook met dakpannen en een betonnen onderbouw. Onze gids noemt dit "gado gado".
Goed dat de traditionele bouwwijze er in  blijft maar wij vinden het toch leuker om de echte oude huizen te zien
en dat kregen we dan ook volop.
In deze streek werden veel grafkamers uitgehakt in de granieten rotsen of in grote lavastenen die her en der in het landschap liggen. De manier van begraven wordt hier nog steeds toegepast. Bij een rotspartij waar al veel grafkamers in gebruik waren hoorden we een steenhouwer bikken, we konden hem niet direct vinden want hij werkte in een nieuwe grafkamer van twee bij drie meter met een ingang van 50 bij 50 cm, met een mondkapje tegen het steengruis, erg ongezond werk! onze gids vertelde dat het laten maken van zo'n kamer 60 miljoen rupiah kostte (€ 4140). voor ons niet veel maar voor de gemiddelde Indonesiër zo'n 30 maanden loon.
Na de lunch bezochten we een menhir-ceremonie-plaats bij het dorpje Bori, waar begrafenisceremonies werden en nog worden gehouden voor overledenen van hoge afkomst. Eerst werd een menhir geplaatst, dan werd de overledene in een kleine tongkonan aan de rand van het ceremonieveld met de menhirs gezet, daarna werden de buffels geofferd waarvan het vlees werd verdeeld in de omringende dorpen. Er werden varkens geslacht waarvan het vlees door de familie en gasten werd gegeten. Tenslotte werd de overleden bijgezet in de familiegrafkamer.
Eind van de middag reden we in de regen terug naar ons hotel. Morgen de laatste dag in Trojaland en overmorgen rijden we in één ruk (ca 8 uur) terug naar Makassar waar we het vliegtuig nemen naar Bali.

oude Tongkonan-huizen met fraai begroeide palmrieten daken de palen waarop de tongkonan's gebouwd zijn van bamboe en ook voor de onderlaag van de daken is bamboe gebruikt

bij de dakconstructie is om en om bamboe op elkaar gelegd ook aan de voorraadschuren werd veel aandacht besteed doorkijkje naar een Tongkonan woonhuis met erg veel horens

Het blijft regenen zodat we onze paraplu's maar gaan gebruiken In Indonesië worden ook palmbladen als paraplu gebruikt een buitje trekt door het dal, goed voor de natuur

We komen in een gebied waar begraven werd in grote granieten zwerfkeien of lavastenen, soms werden de keien van beton nagemaakt, inclusief bewapening

een Witkraag-ijsvogel in de regen tussendoor een nootmuskaat boom (lijkt zo op een berk) In de verte weer een dorpje met enkele tongkonan's

we rijden over een bergrug met een prachtig uitzicht over de groene rijstterrassen  Ook de Tau-tau poppen in deze graftombe kijken uit over de rijstvelden

in een dorp verderop zien we een granieten rotsblok met graven de steenhouwer is bezig een graf uit te hakken, slecht werk in een afgesloten ruimte met alleen een monddoekje

een overzicht van een deel van de grafbezetting nog twee plaatsen vrij voor ons en de gids is het tijd voor de lunch

het restaurant geeft uitzicht op een hele groep tongkanan huizen veel kuilen en gaten op de bergroute, maar hier was de hele weg weg tijd om weer eens een kleine vlinder vast te leggen, de Contiguous swift

volgend Toraja-fenomeen was deze menhir-ceremonie-plaats daaromheen kleine tongkonans waar de overledene tijdens de ceremonie werd geplaatst, ze worden eenmalig gebruikt maar blijven staan tot ze instorten

Boven de menhirplaats waren de graven in de rotsen uitgehakt. de panelen voorzien van motieven die bij de overledene pasten

en onderweg zagen we nog

een grote groene libelle, de Green Skimmer een boom vol Molukse Bronzemannetjes een bronzemannetje is een zgn. prachtvink

een protestantse kerk met een tongkonandak boven het portaal een werkeloze buffel spetterende drager in het rijstveld