Reis Indonesië 2017

naar vorige dag

naar volgende dag

dag 14 - Torajaland

Om 9 uur stond ons begeleidend duo in de lobby, klaar om ons naar de beestenmarkt aan de rand van Rantepao te brengen. Het weer was weer als vanouds, heet en vochtig.
De beestenmarkt was eigenlijk een buffel-varkens-hanenmarkt. Een paar honderd buffels stonden op een plein en werden gewassen en opgepoetst. Sinds de invoering van de gemotoriseerde Japanse buffels werken ze niet meer op het land maar worden ze alleen gehouden als offerdier bij de vele ceremonies die Torajaland rijk is. De favoriete buffel is de bonte buffel, volgens onze gids de Mercedes onder de buffels, een redelijk zeldzaam dier waarvan er maar een stuk of 5 op de markt waren.
De varkens zijn hier niet roze maar zwart en ook hiervan waren er honderden aanwezig, een deel vastgebonden op een bamboe vlondertje waarmee ze ook achter op de brommer werden vervoerd, een deel achter hekken (vrije uitloop biggen) en de kleine biggen zaten in zakken. Varkens worden gehouden voor het vlees en worden ook geofferd tijdens de ceremonies.
De hanen stonden vastgebonden of werden vastgehouden en werden door potentiële kopers gekeurd op kracht en felheid voor de hanengevechten.
Volgens Marijke waren er ook nog kippen en eenden in kooitjes maar dat waren er zo weinig dat ik ze niet eens heb gezien.
Na de markt reden we de oostelijke bergen in op weg naar het handycraft dorpje Kete Kesu. Daar belandden we bij Agustinus Nani (Lius), een houtsnijder die met de hand panelen met authentieke Toraja afbeeldingen maakte die o.a. op de huizen en graftombes worden aangebracht. De afbeeldingen die op graftombes komen worden niet door de familie uitgezocht maar door de houtsnijder, die de symbolen uitzoekt die bij het karakter en de status van de overledene passen.
Meer handwerkslieden waren er helaas niet, alleen nog een hele rits souvenirzaakjes dus reden we verder over de smalle bergweggetjes en stopten regelmatig als er iets bijzonders was te zien of als er een vogeltje zat dat gefotografeerd wilde worden.
Terug in Rantepao hadden we met z'n vieren een afscheidslunch, daarna zochten we een internetcafé waar we enkele pagina's en foto's voor de website konden uploaden (dat was de laatste dagen in het hotel niet meer mogelijk)
Begin van de middag werden we bij het hotel afgezet en namen we afscheid van de Toraja-gids. Onze chauffeur iis brengt ons morgenochtend nog naar het vliegveld in Makassar.

onze keus: de mooiste buffel

de keus van onze gids: de Mercedes onder de buffels

ook een mooie buffel, beetje te dunne nek

nog een laatste buffel keuren en dan naar de varkens methode 1, varkens op vlonders methode 2,  vrije uitloop varkens

methode 3, varken in de zak De hanen worden gekeurd op bouw en stevigheid en gekeurd op agressie, ze moeten het goed doen bij de gevechten

het buffelplein op de warenmarkt een ruime sortering, tabaksbladeren,boontjes, enz hier wordt de koffie gebrand, gemalen of fijngestampt

versnaperingen zoals we ook bij ceremonies kregen allerlei soorten boontjes? sago in een gevlochten mand

een tongkonan in aanbouw, goede aanleiding om de manier van bouwen eens goed te bekijken

de houtkunstenaar Agustinus Nani in actie boven het dorpje waren zeer oude rotsgraven  met de sarcofagen hoog tegen de muur

de Tau-tau poppen waren achter tralies gezet, ze werden gestolen na een tijdje vallen de kisten met botten en al naar beneden nog een huis in de bamboe steigers

deze dame van 75 jaar vist nog dagelijks een maaltje bij elkaar ze doet dat door met een open korf, op de bodem te stampen

je voelt trillingen als een vis in de korf is gevangen

de vis wordt er via de tuit uitgehaald de vangst, één grotere en twee kleine vissen

een rijstveld verder wordt met een net gevist

op de weg terug naar het hotel wordt in de berm varkensvlees geroosterd

weer terug bij het hotel

Zuidzeezwaluw Sulawesibrilvogel Staalborst honingeter Temmincks specht Roetkop buulbuul