naar de vorige pagina

Reis IndonesiŰ 2017

Terug naar de startpagina
naar vorige dag

naar volgende dag

dag 17 - Ubud - Sanur (35 km)

Na het ontbijt werden we opgehaald voor de reis naar Sanur in Zuid-Bali door weer een nieuwe gids (Pieter) en chauffeur die ons eerst naar Batibulan brachten voor een opvoering van de Barong dans over goed en kwaad in de wereld. De dans die wij gingen zien was gebaseerd op een Balinees volksverhaal over de Koningin moeder Dewi Kunti die heeft besloten ÚÚn van haar zonen, Sahadewa, aan de Rangda te offeren. Een kleurrijke en gracieuze voorstelling onder begeleiding van een gamelan orkest.
Het volgende programmapunt was de koffiebranderij Kampung Kopi in Kemenuh waar wel heel bijzondere koffie werd gemaakt, de Luwar koffie. Deze kofffie heeft een bijzonder aroma dat wordt verkregen door de koffiebonen te voeren aan luiaarden (Luwar's), deze poepen de onverteerde maar wel gefermenteerde koffiebonen weer uit waarna deze worden gewassen, gebrand, gemalen en (ook door ons) wordt gedronken.
Na dit avontuur bezochten we een Balinees huis van een arme familie. Zo'n huis is niet alleen maar een woning zoals wij die kennen maar een klein complex van woning voor de ouders, plaats waar de kinderen zich vermaken, een keuken en houtsnijders werkplaatsje. Daar tussenin tal van Hindoe´stische tempels en altaren waar dagelijks geofferd wordt. 
In de meeste gezinnen werk de vrouw alleen om de offers te kunnen betalen, de man werkt thuis (bij dit gezin houtsnijden) en lanterfant verder maar wat, volgens onze gids dan!!
Tussendoor bezochten we nog een werkplaats voor zilveren sieraden in Celuk, maar daar waren we snel uitgekeken. Verder een batikwerkplaats, maar dat hadden we ook snel bekeken. Deze werkplaatsen geven een kleine demonstratie van het handwerk en loodsen je dan direct een enorme verkoophal in, niets voor ons dus. Derde was een houtsnijwerkplaats in het dorpje Mas, dat was wel leuk, dus we kochten een beeldje van krokodillenhout (de bast van die boom lijkt op een krokodillenhuid). 
Toen was het tijd om naar het Beach Resort in Sanur te gaan waar we twee dagen mogen uitrusten voor we naar de Kleine Sunda eilanden gaan.
We hadden een kamer met "Garden vieuw" gevraagd maar we werden naar een kamer met uitzicht op het zwembad gebracht. Dit was niet ons idee om de komende dagen door te brengen dus de manager kwam met een aantal sleutels en leidde ons langs enkele andere kamers. De laatste daarvan was een ouder type en lag nogal ge´soleerd, dat paste dus prima bij ons. We hebben nu een prachtige kamer met een zitje op de veranda, een eigen tuintje en een eigen altaar, alles zo rustig, we merken niets van de andere resort-(bad)gasten.


ons hotel, het O'Bulakan Boutique Resort in Ubud onze kamer het altaar van het hotel

Barong dans

De dans is gebaseerd op het goede en het kwade en wordt uitgevoerd door de leeuw-draak Barong en Rangda de heks. Er worden mudra's gebruikt. 
Als de vader van koning Erlangga van Bali ontdekt dat de moeder van zijn zoon, Rangda, zwarte magie bedrijft, vervloekt hij haar. Rangda laat haar wraak op Erlangga neerdalen en roept alle kwade geesten op om zich tegen haar zoon te keren. Vanaf dat moment wordt Erlangga geteisterd door ongeluk totdat hij er bijna aan onderdoor gaat. Uiteindelijk vraagt hij hulp bij de goede geest Barong. 
Barong besloot Erlangga en zijn soldaten te helpen, maar Rangda verzon een spreuk waardoor de soldaten zichzelf door middel van een kris wilde doden. Barong bedacht ook een spreuk waarmee hij de lichamen van de soldaten bestand maakte voor de scherpe kris. Hij won en Rangda vluchtt
e.

het toneel  een gamelan-orkest zorgt voor de begeleiding start van de voorstelling met Barong, leider van de goede krachten

de Legong dans, danseressen gebruiken traditionele mudra's (handgebaren) om de goden te behagen de god Siwa geeft Sahadewa, zoon van koningin moeder Dewi Kunti, onsterfelijkheid de premier brengt Sahadewa naar het bos waar de Rangda woont en maakt hem aan een boom vast

de heks Rangda vraagt Sahadewa haar te doden poging tot collectieve zelfdoding door de kris-soldaten het einde, alle spelers op een rij, Barongs vriend, de aap voorop

Luwa koffie
We bezochten de koffiebranderij Kampung Kopi in Kemenuh. We zagen daar hoe Luwa koffie werd gemaakt en dronken daarna een kop van deze Luwa koffie
Kopi
is het Indonesische woord voor "koffie" en loewak is de lokale naam voor een civetkatachtige die de rauwe rode koffiebessen eet. Het beestje eet de koffiebessen, verteerd de pit (koffieboon) niet maar poept ze heel weer uit. De uitgepoepte koffiebonen, nu met speciaal aroma, worden gewassen en gedroogd en vervolgens van hun schil ontdaan en licht gebrand. De aminozuren die tijdens het fermentatieproces zijn vrijgekomen werken tijdens het roosteren in op de pitten en zorgen voor de bijzondere smaak.


luwak, de koffierat

de koffiebes met daarin de koffieboon als pit de door de luwak achtergelaten koffiebonen branden van de koffie

"malen" van de koffiebonen ziedaar, de luwa koffie, klaar om geproefd te worden koffiehoekje in de tuin

Volgende stop was voor een bezoek bij een Balinese famile. Het "huis" is een complex van opstallen, woonhuis voor de ouders, keuken, werkplaats en hangplek voor de jeugd

het vuur in de keuken wordt aangemaakt de keukenhoek ruimte voor de jongeren van het gezin

slaapplek voor de ouwelui de voorouderplek, altaren met offers werkplaats voor de vader- houtsnijder van beroep

Op de weg van Ubud naar Sanur reden we door de dorpen  Mas (kilometers links en rechts houtsnijwerk) Batuan (kilometers links en rechts Batik en schilderwerk), Celuk (2 kilometer lang zilver en goudwinkels), en Batubalan (kilometers links en rechts steenhouwers . Het zilver hadden we snel bekeken en de steenlouwers reden we voorbij. Maar de houtsnijders en het Batikken bekeken we wel

Het dorpje Mas speelde een belangrijke rol in de Balinese geschiedenis tijdens de 16e eeuw, het was de plaats waar een groot priester uit Java, Dang Hyang Nirartha (ook wel Dwijendra genoemd) zijn huis had. Er is een legende dat toen de priester zijn houten stok in de grond stak er een wonder gebeurde. De stok werd een levende boom met gouden bloemen, waaruit het dorp zijn naam ontleent. In het Indonesisch betekend Mas 'Goud'. De priester voorspelde ook dat al zijn nakomeling zullen leven van het hout. En waar genoeg, het dorp is nu beroemd om zijn houtsnijwerk.

enkele houtsnijders aan het werk links het hout van de krokodillenboom (genoemd naar de bast die lijkt op krokodillenhuid), we kochten een beeldje, gesneden uit dit hout

materiaal dat bij het batikken wordt gebruikt de te batikken stof wordt gedeeltelijk met was beschilderd waardoor die delen geen verf kunnen opnemen. Na het verven wordt de was verwijderd.

We reden verder naar Sanur
Sanur was vroeger een klein vissersplaatsje maar werd met de komst van de toeristen steeds groter. Vooral de laatste jaren is het vooral sterk gegroeid door de komst van hotels. De stad ligt aan de zuidoost kant van Bali en heeft zijn traditionele karakter kunnen behouden door het overheidsbesluit van gebouwen hoger dan een palmboom (15 meter) te verbieden.

het altaar op onze lunchplek met prachtig uitzicht over de rijstvelden we naderen Sanur ons huisje met prive-tuin in het Griya Santrian resort in Sanur

Wat we verder nog aan schoons zagen onderweg:

 wevervogel voor het nest  de wever voluit  muskaatvink  green skimmer - Orthetrum serapia  Peacock Pansy - Junonia almana

Griya Santrian (aankomst: 16-05-2017 - vertrek: 19-05-2017)

Adres: JI. Danau Tamblingan 47 80228   Sanur  

Griya Santrian a Beach Resort ligt in Sanur, aan het witte zandstrand midden in winkelstraat met veel restaurants.


naar vorige dag

naar volgende dag