Reis Indonesië 2017

naar vorige dag

naar volgende dag

dag 20 - Sanur > Denpasar Flores-Labuan Bajo

Vanochtend stonden we om half 4 op, pakten onze koffers en liepen naar de hotelbalie om uit te checken en onze ontbijtboxen op te halen. De man achter de balie wist echter nergens van, kon geen ontbijtboxen vinden en ook het aanvraagformulier niet dat we gisteren hadden ondertekend bij een collega van de man. hij had wel en ander formulier maar niet dat van ons, ze zouden om half zes komen maar wij werden om half vijf opgehaald, enz. We kwamen er niet uit en liepen weg om de taxi naar het vliegveld op te wachten toen de man achter ons aan kwam met twee ontbijtboxen, hij had ze toch gevonden!!
De taxi kwam redelijk op tijd en de weg naar het vliegveld was zonder veel verkeer dus we kwamen keurig op tijd de  Igusti Naurah Rai International Airport. Naar de incheckbalie, bagage op de band, ingecheckt en naar de gate, alles ging op rolletjes, we krijgen ervaring. Na te hebben ontbeten nog een pagina voor de website geupload en we mochten aan boord. We vlogen met een propellervliegtuig, ATR 72-600, een hele tijd geleden dat we in een propellervliegtuig hadden gezeten.  Onze stoelen waren voorin op de tweede rij, met een raampje dus konden we foto's maken.
Het weer was redelijk goed, zon en wat wolken dus dat zat ook mee.
Na een rustige vlucht landden we in Labuan Bajo op het eiland FLores. Daar werden we opgewacht door weer een nieuwe gids (Rofinus) en chauffeur, nu in een vrijwel geblindeerd minibusje zonder airco. De deur bleef open staan, dus we hadden frisse lucht en konden ook nog zien waar we heen gingen. Dat was door het dorp Labuan Bajo naar ons hotel, Golo Hilltop, dat door twee Nederlandse dames is opgezet maar nu door een aantal plaatselijke jongens wordt gerund.
We kregen een bungalow maar hoger op de berg want op de lagere niveaus waren alle huisjes bezet. Voor Marijke een hele klim met veel trappen met soms hoge treden. Jammer genoeg was ons huisje nog niet klaar. Verder was er voor vandaag door de reisorganisatie geen activiteit gepland, dus we besloten wat te gaan ondernemen. Op ons eigen lijstje stond Tado village hoog genoteerd met de daarbij gelegen spinnenweb-rijstvelden en dat werd ons doel voor de middag. De Flores reisagent kon dat voor ons regelen maar dan met het minibusje en tegen een aardig hoog kostenplaatje maar daar voelden we weinig voor. Via de hoteljongens kregen we een auto met chauffeur geregeld en daarmee gingen we op pad. Er was enige verwarring over het dorpje omdat we een foto hadden gezien van bijzonder gebouwde huisjes in een soort tipi vorm maar die stonden volgen de jongens 4 uur rijden verder dan Tado Village en heette Todo Village. 4 uur rijden was wat te ver voor een middag dus werd het Tado zonder tipi-huisjes met zwarte daken, maar wel met spinnenweb rijstvelden.
We reden een prachtige tocht door de bergen met veel mooie uitzichtpunten en kwamen na anderhalf uur in Tado aan. Daar bleek dat je voor de spinnenweb-velden
een flinke berg moest beklimmen, dat was voor ons niet te doen. Het dorpje leek ons wel leuk en we liepen met één van de bewoners als gids door het dorpje, bezochten één van de huizen en spraken met enkele mensen. Na een uurtje reden we weer over de bergroute terug naar ons hotel waar we de avond op onze kamer bleven. Ons avondeten hadden we bij de plaatselijke supermarkt bij elkaar gezocht dus we hoefden de berg niet meer af. Een rustig avondje op de veranda van ons huisje waar we wel gratis wifi hadden maar daarbij lukte het niet om de nieuwe pagina's voor de website te uploaden.

Flores (Portugees voor bloemen) is een van de Kleine Soenda-eilanden met een oppervlakte van 14.300 vierkante kilometer, wat ongeveer gelijk is aan een derde deel van Nederland.
Flores is een sterk geaccidenteerd eiland. Van Oost naar West strekken zich bergketens uit met dode en nog werkende vulkanen die samen een onderdeel zijn van een vulkanenreeks die zich over Sumatra, Java en over de Kleine Soenda-eilanden uitstrekt.

vertrek uit Bali en Denpasar met een propellervliegtuig naar Flores en instappen

de propellers draaien, we vertrekken met een rustig windje naar de startbaan

we zijn los en vliegen over de havenwijk van Denpasar over de Mangrovebossen

Denpasar - de Mandara toll road Serangan Balizee eilanden  Lembongan en Ceningan

vulkaan Rinjani boven het eiland Lombok  eiland Pulau Mojo boven het eiland Sumbawa vulkaan Tambora boven het eiland Sumbawa

Labuan Bajo is een vissersdorp in het westen van het eiland Flores, in het bestuurlijke gebied Sumbawa in de provincie West-Nusa Tenggara, Indonesië. Het dorp telt 1824 inwoners
De inwoners van het dorpje zijn voornamelijk moslim. Veel bewoners leven van de visvangst. In de baai liggen talloze bootjes zoals kano’s, zeilboten, motorboten en trimarans.
De meeste mensen leven redelijk eenvoudig. Er is nog ruimte voor de invloed van vroegere culturen waarbij het eren van de natuur en voorouders hoog in het vaandel staat.

een visserseiland voor Labuan Bajo - Flores de lange steiger van Labuan Bajo een stukje van Labuan Bajo

we zijn geland, de weg onder de propeller wordt afgezet de terminal van Labuan Bajo en de haven waar we morgen gaan vertrekken naar Rinca en Komodo

Middaguitstapje naar het dorpje Tado

de lange steiger die we ook uit het vliegtuig zagen we rijden de bergroute naar het dorpje Tado door een prachtige natuur met veel uitzichtpunten

achter de bergen zien we de Indische oceaan

Mahonieboom White leaf of devil tree, een altijd groene tropische boom

Tado Village ligt 44 kilometer ten oosten van Labuan Bajo. Onderweg kom je langs schitterende natuur en allerlei kleine dorpjes. Ook zijn er bijzondere spinnenweb-rijstvelden te zien.
De locals in Tado Village leven nog op geheel traditionele wijze. Zo dragen ze kenmerkende kleding, maken ze medicijnen en eten ze onder andere insecten. De mensen zijn buitengewoon vriendelijk en vinden het erg leuk als je een kijkje komt nemen.

dan komen we bij het dorp Tado ook hier wordt gewerkt op de rijstvelden palmvezels, gebruikt voor dakbedekking en draaien van touw

de jeugd zorgt voor de watermeloenen vlechten van de matrassen  de keuken, in heel het dorp wordt gekookt op houtvuur

de meeste huizen in Tado zijn gebouwd van bamboe met wanden van gevochten palmbladeren en een golfplaten dak

touwdraaien van bamboebast  aftappen van palmwijn weer terug naar Labuan Bajo

onderweg moeten we stoppen voor een processie, gehouden voor een mountainbike wedstrijd in het weekend weer terug in ons huisje op de berg

's avonds kunnen we op het terras van ons huisje genieten van een prachtige zonsondergang

Als laatste enkele foto's van de natuur van vandaag

zonnehoningzuiger geelring-brilvogel gekko

Golo Hilltop Hotel (aankomst: 19-05-2017 - vertrek: 20-05-2017)

Adres: Flores, Labuan Bajo

Golo Hilltop is een kleinschalig comfortabel hotelletje, het ligt op heuvel, 15 min dalen naar dorp
De Nederlandse eigenaresses hebben het uitstekend voor elkaar en het uitzicht de kamer van alle bungalows op de zee (baai) is fantastisch.