Reis Indonesië 2017

naar vorige dag

naar volgende dag

dag 22 - Cruise Komodo National Park - Labuan Bajo

We werden rond ween uur of zes wakker toen de bemanning, die op de kajuit boven ons hoofd sliepen, hun slaapplek omtoverden tot woon- en ontbijtplek. Terwijl wij ontbeten werd het anker gelicht en vertrokken we naar Komodo voor de tweede zoektocht naar de varanen. Op advies van de gids gingen we vroeg omdat dit de beste tijd was om ook vogels te spotten. Om zeven uur was het kantoor van de parkwachters open en wij liepen als één van de eersten, achter onze ranger, het eiland op. Nadat we enkele vogels en een vlinder op de foto hadden gezet vond onze ranger een baby-varaan in een gat in een boom.
Varanen zijn kannibalen, ze eten hun eigen kroost op, daarom verstoppen de kleintjes zich in de bomen, ver weg van hun pappa, mamma en verdere familieleden.
Na weer wat vogels (waaronder een mooie witte kaketoe met gele kuif en een Chinese wielewaal) en een klein hagedisje, vond onze ranger weer een, nog wat jongere, babyvaraan in een boom. De man wist duidelijk de vaste plekjes te vinden want wij hadden het jonkie nooit kunnen vinden.
Een paar Chinese wielewalen verder werden we, vlak voor het einde van onze route, opgewacht door een grote varaan die rustig aan z'n ochtendwandelingetje bezig was en geen interesse in ons toonde. De rangers hangen op deze plek voedsel in de bomen om enkele varanen met de geur te lokken.
Na nog wat van de mooie natuur te hebben
genoten klommen we weer aan boord en zetten we koers naar Labuan Bajo op ons thuiseiland van deze dagen, Flores. Op onze vaartocht tussen veel eilanden in allerlei maten, hadden we prachtige vergezichten en horizonten en een savanne-achtig landschap, begroeid met lontarpalmen.
's Middags meerden we weer af in Labuan Bajo en werden we naar het hotel gebracht. We hadden een andere kamer dan twee dagen geleden, wel op hetzelfde niveau dus een hoop trappen lopen, gelukkig werden de koffers door de hoteljongens gebracht.
Dit was onze laatste reisdag in Indonesië, morgenochtend vroeg (half vijf) brengt de taxi
ons naar het vliegveld op Flores en vliegen we naar Denpassar, daarna een tweede lokale vlucht naar Jakarta en als derde een interlokale vlucht naar Schiphol.

Komodo behoort tot de Kleine Soenda-eilanden. Het eiland Komodo werd in 1910 'ingelijfd' bij Nederlands-Indië door de Nederlandse luitenant J.K.H. van Steyn van Hensbroek.
Het eiland Komodo is een van de drie hoofdeilanden van het Nationaal park Komodo in Indonesië, gelegen tussen de eilanden Soembawa en Flores. Het eiland meet zo'n 390 km² en heeft ongeveer 2000 inwoners, die deels afstammen van naar het eiland verbannen gevangenen. De meesten van hen zijn islamieten, maar er zijn ook christenen en hindoes.
 we gaan aan wal op Komode eiland  we zien niet direct een varaan maar z'n kleine broertje, een hagedis  en een grote spin

een baby varaan ca 1 jaar oud verstopt zich in een boom voor zijn soortgenoten in de bomen zien we diverse prachtige orchideeën

even verderop ontdekt onze ranger weer een, in een boom verscholen, baby-varaan nu van enkele maanden oud we lopen onder een wespennest door

dan hebben we een ontmoeting met enkele volwassen exemplaren van de Komodo varaan. Het beest houdt ons wel in de gaten maar loopt dan rustig door

de Komodo varaan wat dichterbij verderop ligt een hert rustig te herkauwen op de terugweg naar de boot zien we enkele gaten van de mierenleeuw

De vogels van Komode-eiland

Groene muskaatduif Wallace drongo Kleine geelkuifkaketoe Timorese helmlederkop Chinese wielewaal

we gaan weer aan boord de kapitein gooit de tros los en nemen afscheid van Komodo

passeren een kleurige trimaran vissersboot zien de prachtige begroeide bergen van de vele eilanden en nog een zeeschildpad die net onderdook voor de foto

vissersdorp op één van de kleine soenda eilanden, ook weer met een enorm lange steiger

drijvende visserswoningen eenzame visser in een prauw met één drijver Marijke ontdekt een "stekelvarkenrots"

nog een keer omkijken naar de prachtige eilanden

en na drie uur varen zien we onze thuishaven op Flores: Labuan Bajo in de haven een houten vrachtschip, een Buginese schoener afmeren betekend hier ook indringen op je eigen plekje aan de steiger

dan zijn we weer thuis en kijken vanaf onze veranda uit over de baai van de Floreszee

nog wat laatste vogeltjes bij ons huisje en boven de baai

Zonnehoningzuiger Regenboogbijeneter Flores junglevliegenvanger Reuzenstern Witbuik Zeearend

Golo Hilltop Hotel (aankomst: 19-05-2017 - vertrek: 20-05-2017)

Adres: Flores - Labuan Bajo

Golo Hilltop is een kleinschalig comfortabel hotelletje, het ligt op heuvel, 15 minuten dalen naar het dorp
Alle bungalows hebben een prachtig uitzicht op de zee (baai)