Reis Indonesië 2017

naar vorige dag

naar volgende dag

dag 23 - Labuan Bajo Denpasar Jakarta Amsterdam

Onze vlucht naar Denpasar op Bali vertrok om 07:20 uur dus werden we al vroeg opgehaald en naar het vliegveld "Bandar Udara Komodo" oftewel Komodo airport, bij Labuan Bajo gebracht. Daar vertrokken we met enige vertraging met een propellervliegtuig, ATR 72-600 naar Denpasar op Bali waar we rond 9 uur werden afgeleverd op "I Gusti Ngurah Rai" ook wel Denpasar International Airport genoemd, ruim op tijd voor onze tweede lokale vlucht naar Jakarta die om half vier zou vertrekken.
Een aardig tijdje wachten, dus koffie drinken, winkeltjes bekijken en nog wat aan de website gewerkt. Jammer maar ook hier konden we de nieuwe web-pagina's niet uploaden, dus dat moet dan thuis maar gebeuren.
Het volgende vliegtuig voor de domestic flight naar Jakarta was een Boeing 737-800 met onze stoelen voorin, bij een raampje, dus konden er foto's van Bali en Java worden gemaakt.
Rond half vijf landden we op Jakarta International Airport (Soekarno-Hatta) bij Terminal 3 waar we moesten overstappen op vlucht GA 9088 naar Nederland die op Terminal Two zou vertrekken.
Na enig zoeken werden we verwezen naar de Garuda internationale check-in balie aan de andere kant van het gebouw. Bij de eerste balie werden we doorverwezen naar de laatste Garuda-balie, een kwartier lopen verder. Daar bleek dat we bij de KLM incheckbalie moesten zijn, de Garuda vlucht werd uitgevoerd door de KLM en die zat op een andere locatie van het vliegveld, bereikbaar met een shuttle bus.
Weer een kwartier lopen terug, naar buiten en wachten op de shuttle bus naar Terminal Two.
Na een tijdje wachten kwam er eindelijk zo'n bus waarin we met enig dringen een plaatsje voor ons en al onze bagage konden bemachtigen. Onze vlucht zou om kwart voor zeven vertrekken dus we zaten een beetje in tijdnood.
Na een half uur, na tussenstops bij Terminals 1 en 2 werden we op de goede plek afgeleverd en konden we op weg naar de KLM balie. We hadden nog een half uur voor vertrek en bij de balie werd doorgegeven dat onze bagage nog naar het vliegtuig moest worden nagebracht. We werden gevraagd een formulier te onderteken omdat we te laat waren voor onze vlucht en we de luchthaven niet aansprakelijk konden stellen als onze bagage niet aankwam.
Ons vliegtuig, een Boeing 777-200, stond op ons te wachten, alle passagiers waren al ingestapt.
Net als op de heenweg hadden we stoelen aan de raamkant, maar zonder raam. dus geen foto's.

Nu was het toch al donker toen we uit Jakarta vertrokken dus op het grootste deel van de vlucht mistten we niet zo veel. Slapen aan boord lukte niet erg dus veel puzzelen, lezen en naar de vluchtinformatie kijken.
In Nederland aangekomen was de zon al op, we vlogen via Lelystad over het IJsselmeer naar Amsterdam Schiphol waar we gelukkig onze ruimbagage weer terugvonden.
De afspraak met de taxichauffeuse onder de bierflesjes voor de aankomsthal werkte vlot en zij bracht ons veilig thuis waar we konden uitrusten van een prachtige maar vermoeiende reis

Op het vliegveld, Bandar Udara Komodo, bij Labuan Bajo stond het toestel al te wachten

een ATR 72-600 Regional Turboprop het personeel was er maar bij gaan zitten we liepen vanaf de terminal naar het vliegtuig

de fraai gevormde terminal glimt in de zon we vliegen over "onze" baai en zien de verbrande bergtoppen van de brand enkele dagen geleden

we vliegen over het eiland Rinca  dan over het eiland Komodo

het volgende eiland Sumbawa met rechts de stad Barat weer een eiland verder:  Lombok, de Gili eilanden waaronder Gili Sunut

we naderen Bali en landen op Denpasar International Airport

het vliegveld bij Denpasar met een. voor ons, onuitspreekbare naam maar met een mooie "tempel" doorgang naar de aankomsthal

we stijgen weer op en vliegen over Denpasar en naderen Java vlak over de Raung vulkaan

dan langs een bekende, de Bromo vulkaan en de Semeru er achter de Bromo in detail, het middelste rookwolkje is van de werkende Bromo-vulkaan passeren de suikerriet-stad Pasuruan ten zuidoosten van Surubaya

we zien de moddervulkaan die deel van het dorp Sidoarjo in 2006 wegvaagde later vliegen we over de Kelud vulkaan en dan verdwijnt Java in de wolken

boven Jakarta is het weer helder en landen we op de Bandar Udara Internasional Soekarno-Hatta Airport

Nadat we van hot naar her waren gestuurd, alle terminals op Jakarta Airport hadden gezien en alle controleposten waren gepasseerd renden we, nog net op tijd, het vliegtuig binnen en kon de laatste 16 uur durende vlucht naar Schiphol beginnen.