Reis Jordanië 2016

naar de vorige dag

naar volgende dag

dag 6 - Wadi Rum > Aqaba

Om kwart voor vijf ging onze wekker af. We zouden samen de zonsopgang vanaf de rug van een kameel (dromedaris) bekijken. Afspraak met de kamelen en hun hoeder was buiten de ingang van het kamp maar door stonden wie om kwart over vijf voor een afgesloten hek. Na enig zoeken vonden we even verderop een smalle doorgang en stonden we aan de kant van de afspraak te wachten op de kamelen. In het donker was niet veel te zien en na zo;n 20 minuten, net toen we terug wilden gaan zagen we een grote graspol in de woestijn die, toen ie opstond een kameel bleek te zijn. Ook de tweede en derde kameel en de kameeldrijver kwamen overeind en het feest kon beginnen. De rit was prachtig en de drijver werd na enige tijd ook wat spraakzamer.

Nadat we buiten ontbeten hadden vertrokken we naar Aqaba aan de Rode Zee waar we rond 12 uur in ons hotel aankwamen. Samen hebben we de verdere dag lopend de stad verkend. Via winkels en boulevards kwamen we bij het Heritage museum, een jong museum door enkele jonge enthousiaste knapen opgestart. Met een van hen liepen we door het museum en hadden we nog een heel gesprek over visserij en zijn familie, vangsten ed. Hij wist ook te vertellen dat het vandaag 39 gr C was en dat zelfs voor hen extreem warm was.
Een uurtje later liepen we via de Souk terug naar ons hotel waar we doodmoe  en doornat van het zweet aankwamen.
Een paar uur later waren we weer op pad (niet stuk te krijgen die oudjes), we wilden om kwart voor zes bij de vissershaven zijn om de vissersboten en vangst te bekijken (tip van de museumman)
Daarna weer uitgeput terug in het hotel en eten in het hotel-restaurant in de balkonloge

en daar kwam de dromedarisman met zijn dieren uit het donker opdagen Marijke met vaste zit in het kamelenzadel door een nog schemerige woestijn op weg naar de zon

het enige andere dier dat we in de schemer zagen was deze rouwtapuit maar het werd al lichter zodat we het zand en de rotsen van Wadi-Rum konden zien

De Wadi Rum is een vallei in de imponerende woestijn met fascinerende rotswanden van zandsteen en graniet. Vroeger gaf het water vorm aan dit landschap, nu is het de beurt aan de wind.

we reden over ongerepte zandvlakten soms ook over gebarsten grond van drooggevallen oasemeertjes  steeds verder de woestijn in

na een uur kwam de zon op prachtig schaduwspel van rotsen en zand en zo stond het stel dromedarissen in het zonlicht

we lieten lange schaduwen achter in het woestijnzand en dan weer terug naar het Jabal Rum Camp waar we een half uurtje later aankwamen

Afscheid van de dromedarissen en hun baas en snel naar het tentenkamp T1 was onze tent, even opfrissen, inpakken en naar het ontbijt

Na het ontbijt reden we naar de enige havenplaats die Jordanië rijk is, Aqaba. Het was maar een kort stukje dus ook weinig onderweg te fotograferen (woestijnfoto's hadden we al genoeg).
We kwamen nog wel langs de filmset en gingen natuurlijk de stoomtrein van nabij bekijken

De stoomtrein, niet kolen- maar oliegestookt, maar de stoom was wel echt Marijke met een filmsoldaat van het oude Turkse leger het eerste rijtuig was een Koninklijke wagon met kroontjes in het interieur

Aqaba
Akaba of Aqaba is een stad in Zuidwest-Jordanië en de enige havenstad van het land. De stad grenst aan het Israëlische Eilat. Akaba en Eilat bevinden zich aan het uiterste noorden van de Golf van Akaba die deel uitmaakt van de Rode Zee.
De kustplaats Aqaba is een favoriete bestemming bij watersportliefhebbers. Het is tevens een belastingvrije stad. Om de stad in en uit te komen moet je langs een soort douane.
Aqaba is te verdelen in een oud en nieuw gedeelte. Het nieuwe gedeelte bestaat vooral uit luxe hotels met redelijk westerse winkels, het oude gedeelte wordt voornamelijk gevuld met souks en oude gebouwen. De souks van Aqaba zijn niet helemaal te vergelijken met die in Marokko of Turkije. Ze worden wel ‘souks’ genoemd, maar het zijn eigenlijk gewoon winkelstraten met lokale winkels.

Aqaba is een taxfree zone en voert nog de oude Jordaanse vlag we gingen eerst in het park naar de vogeltjes kijken en vonden een raaf met een enorme snavel en een vogel met zwarte kap en witte rand onder de ogen

op weg naar het heritage museum kwamen we langs deze witte Moskee op de weg een tamarindesapverkoper met een complexe installatie op z'n rug en langs het strand zagen we deze gesluierde dames pootjebaden

Het heritagemuseum was nog in oprichting en viel wat tegen, dus geen foto's. Wel een aardige en zeer spraakzame museumman maar dat viel ook niet te fotograferen.
Dan maar terug naar ons hotel via de Souk en daarna uitrusten voor de volgende wandeling in de hitte

op de terugweg nog zo'n tamarindesap-man in de souk hingen deze schapen en nog een koeienkop de groenteman had zijn kar achtergelaten

Eind van de middag bezochten we het vissershaventje

de vissershaven van Aqaba met veel kleine schepen de vangst van vandaag lag op het strandje, we zagen twee zwaardvissen en een aantal tonijnachtige vissen

de tweede zwaardvis op het  voordek van een scheepje enkele tonijnachtigen werden in het water schoongemaakt de anderen werden  met de staart omhoog in kratten afgevoerd

Weer terug naar het hotel hadden we nog even zicht op enkele ruïnes, mogelijk van de antieke stad Ayla.
Deze ommuurde stad werd gesticht tijdens het begin van de Islamitische overheersing

Alles was gesloten en afgeschermd dus gingen we, doodmoe van een lange warme dag, heerlijk naar onze hotelkamer