Reis Jordanië 2016

naar de vorige dag

terug naar reisroute

dag 12 - Amman > Amsterdam

Amman

Toen we om 4 uur met de koffers in de lobby van het hotel kwamen zat de taxichauffeur al op ons te wachten. We hadden de avond ervoor al uitgecheckt dus we konden zo instappen.
De straten in Amman die overdag overvol zijn waren nu helemaal leeg. In Nederland maak je dat zelfs 's nachts niet meer mee
Op Amman Queen Alia International Airport verliep alles heel soepel, geen lange wachttijden voor de paspoortcontrole. De bagagecontrole viel mee, even zoeken in onze rugzakken en Marijke's filmcamera werd gescand.
Om 7.35 uur vertrok ons Royal Jordanian vliegtuig op tijd naar Amsterdam. Boven Jordanië, Israel, Middellandse zee en Griekenland hadden we redelijk goed zicht maar boven de Bulgarije vlogen we boven de wolken tot we boven Nederland de daling inzetten
Op Schiphal hadden we een goede landing en een korte taxibaan naar de gate. Op weg naar de bagageband kregen we de eerste ingelaste paspoortcontrole, daarna de bagage ophalen en naar de aankomsthal waar Marc ons opwachtte.
De rit naar huis was zoals gewoonlijk rond Schiphol wat chaotisch, we maakten nogal wat omwegen tot we eindelijk in de goede richting op de A5 belandden. Daarna was alles weer bekende weg.
Telefoontje aan Jaap, Saskia en de kleinkinderen begroeten en 's avonds Inge gedag zeggen. We waren weer thuis.

laatste blik op Jordanië terwijl we opstijgen de droge rivierbedding Wadi Og tussen de Dode Zee en Jeruzalem boven Palestina, rechts de Ma'ale Adumium-weg naar de Dode zee-woestijn van Judea

Oost Jeruzalem de Israëlische nederzetting Pisgat Ze'ev in Oost Jeruzalem het dorp Palestijnse dorp Kalandia in de West Bank

Griekenland, het vulkanisch eiland Nisyros Griekenland het eiland Kos Griekenland het eiland Kalymnos

Griekenland, het eiland Leros Griekenland, het eiland Ikaria Griekenland het eiland Provlax

boven het vasteland van Griekenland zien we het Limni Besikion meer Griekenland, de Macedonia-Strimonas rivier dan zien we de besneeuwde toppen van het Balkangebergte in Bulgarije

boven Servië zien we Vlasina Lake verderop in Servië,  de stad Kragujevac, de witte gebouwen zijn van de Zastava auto- en wapenfabriek

Boven Servië wordt ons het zicht door een dicht wolkendek ontnomen. Pas boven Nederland, bij Harderwijk zien we weer grond

net onder  de wolken vandaan zien we Harderwijk  dan het Wolderwijd met het nieuwe tulpeiland (midden) net nog zichtbaar de Stichtse brug met links het Eemmeer en de Dode hond, rechts het Gooimeer

de haven van Huizen Hollandse brug met links het Gooimeer en rechts het IJ-meer zicht op het Naardermeer

Weesp tussen de Vecht en het Amsterdam-Rijnkamaal Amsterdam, de A9 met daarachter de wijk Gaasperdam we vliegen over de Amsterdam Arena

de Oudkerkerplas we landen veilig op Schiphol we passeren de verkeerstoren

bij de aankomsthal staat het ontvangstcomité klaar