Reis Madagaskar - Mauritius 2014

terug naar vorige dag

naar de volgende dag

18e dag:  Ifaty > Tuléar, vlucht naar Antananarivo

Goed geslapen in ons huisje aan de oceaan, onder begeleiding van de branding.
Vandaag maakten we een rit met. ossenkar naar "spiny forest" een natuurgebied bij een dorpje van de
Mahafaly stam. Onder begeleiding van enkele gidsen wandelden we door dit gebied en zagen veel baobab bomen (of die er op lijken zoals de Balsa boom). Er zaten ook veel bijzondere vogels, reptielen en insecten waar we er enkele van zagen.

's Middags reden we weer terug naar het stoffige havenplaats Tuléar waar we het vliegtuig terug naar Antananarivo namen.

Tuléar

vooral de rieten bovenbouw en dak van ons huisje de Bamboo Club in Ifaty waren bijzonder. Wel veel kieren waar de beestje door konden maar we hadden gelukkig een goede klamboe

We bezochten vanmorgen het Reniala Réserve ornithologique Sentier botanique kortweg 'spiny desert'

de karren, bespannen met zebu's stonden ons al op te wachten, samen wet de zebu-drijvers en de gidsen die uitleg over Spiny Desert gingen geven

Baobab of apenbroodboom (Adansonia)
is een geslacht van acht soorten dikstammige bomen uit droge, warme gebieden. Zes soorten stammen uit Madagaskar, één soort uit het vaste land van Afrika en één soort uit Australië
Door zijn vorm lijkt het alsof de baobab op zijn kop staat. Volgens een legende van de bosjesmannen (het San-volk) is de boom voor straf door de goden uit de hemel op de aarde gegooid en op zijn kop terechtgekomen. Daardoor lijkt het alsof de wortels in de lucht steken (en de kruin in de grond staat). De bomen kunnen erg oud worden. Afrikaanse olifanten eten de zachte bast van de Afrikaanse baobab. Onder meer bavianen en andere apen eten de vruchten. Daarom worden de bomen ook wel apenbroodboom genoemd.

Baobab bomen te kust en te keur waarvan velen zeer oud, deze meer dan 600 jaar tussen de baobab's veel van deze octopus bomen, ook enig voor dit land

vrucht van de Baobab boom Vrouwen met zakken baobabvruchten,de laatste met een baobab "masker" zicht op de gevarieerde begroeiing van het woud

we zagen veel vogels, waaronder deze Souimaga-honingzuiger een roodschouder-vanga met mooie ogen en een sikkel-vanga

de Madagaskar torenvalk, weer met rug naar ons toe een Grijsnek jery en nog een Souimaga-honingzuiger, nu in actie

de gids demonstreerde het Baobab-boom klimmen de Namaka of maskerduif Madagskar leguaan met een derde oog op z'n achterhoofd

de gidsen haalden insecten uit allerlei stukken hout zoals de bekende kakkerlak (ca 7 cm zonder de sprieten) en de jonkies van de kakkerlak

tot onze verrassing werd ook de grote Vasa Papegaai gespot

ook werd een slang gevonden, een Bernier's Striped Snake pop van een onbekende maar ongetwijfeld bijzondere vlinder een honderdpoot die nog kon bijten ook

op het nippertje zagen we nog een kuifcoua met blauwe wenkbrauwen nog wat baobabs en we waren weer terug bij het hotel

afscheid van de zebu's nog even voor ons huisje op het strand op de oceaan voeren enkele prauwen met aan één kant een drijver

en toen zat het actieve deel van onze Madagaskar-reis er op, nu naar Mauritius voor de rest van onze reis

op het plat voor ons huisje werden we uitgezwaaid door een erg kleine gekko op weg naar Tuléar airport passeerden we nog wat dorpjes reden langs de duinen

zagen we het laden van de bussen voor lokaal vervoer met een enorme daklast en arriveerden we op het eenvoudige vliegveld van Tuléar

we mochten op het vliegveld geen foto's maken, maar ons vliegtuig naar Antananarivo hadden we nog net gekiekt