Reis Madagaskar - Mauritius 2014

terug naar vorige dag

naar de volgende dag

21e dag:  Mauritius

Samen met twee reisgenoten bestelden we vanmorgen,na een heerlijk ontbijtbuffet, een taxi om ons naar de Botanical gardens in Pamplemousses te brengen en daarna naar de havenstad Port Louis. Op aanraden van de chauffeur draaiden we de volgorde om, in de stad werd het 's middags erg heet en dan kun je beter onder de bomen wandelen.
Port Louis was een erg drukke stad en ook 's ochtends al behoorlijk warm. We werden afgezet bij het waterfront en zouden na een paar uur weer worden opgehaald bij een kathedraal verderop.
Nadat we met veel moeite gevonden hadden waar we de drukke doorgaande weg over moesten steken liepen we door de overdekte markt, daarna door China Town. We liepen langs de
Jummahmoskee, het theater en het stadhuis. Hier tegenover vonden we een plek waar we in de schaduw heerlijke koffie konden drinken. We liepen nog een klein stukje naar de St. Louis Kathedraal waar onze chauffeur al stond te zwaaien.
Volgende doel was  de botanische tuin in Pamplemousses waar voor de poort werden afgezet. We huurden een dame in als gids die even later nog met een stel Duitse en Franse toeristen kwam aanzetten. Ze vertelde veel en in drie talen over de verschillende bomen in het park en riep ons terug als we teveel afdwaalden. Een prachtig park waar we ook nog nieuwe vogels zagen. Aan het einde van de tour kochten we wat fruit en lunchten met z'n vieren in het park waar we nog een uurtje konden doorbrengen voor we onze chauffeur weer opzochten voor de terugrit naar het hotel.
Prima chauffeur dus we reserveerden de taxi meteen maar voor de volgende ochtend.
Vanuit het hotel liepen we daarna nog een stuk langs de strandweg om gele wevervogels die druk met hun nestjes bezig waren de filmen en te kieken.
Vanavond hebben we een barbecue in de hoteltuin en nemen we ook afscheid van onze reisleidster Astrid.
Morgen eind van de middag vertrekt ons reisgezelschap naar Nederland maar wij blijven lekker nog drie dagen om te ontwennen.

Port Louis
Port Louis werd in 1736 door de Fransen gesticht en genoemd naar koning Lodewijk XV. Naast hoofdstad is Port Louis uiteraard de grootste haven van het eiland en hoewel het de grootste stad is van Mauritius, blijft Port Louis een gezellige provinciestad met een van de drukste havens van de Indische Oceaan.
Het contrast tussen de moderne gebouwen en traditionele houten architectuur is groot.
Er is veel te zien: de Jummahmoskee, de typisch Engelse kathedraal, de Indische tempel, de Chinese wijk, enz. Port Louis is vooral bekend om zijn overdekte markt, een uniek spektakel dat het midden houdt tussen een Arabische soek en de Parijse hallen. Hier zie je vrouwen in Indiase sari’s, maar ook gesluierde moslimvrouwen. Er worden naast kleurrijke sarongs en allerlei souvenirs ook groenten en fruit verkocht.

molen bij het waterfront van Port Louis een moderne stad met grote gebouwen en veel verkeer waar het toch wat lastig was om de weg te vinden

maar we vonden na enige tijd de grote overdekte markt met beneden veel groente en fruit en boven souvenirs

via China town en de Arabische wijk naar de Moskee een ratjetoe van oude en nieuwe gebouwen, zoals hier het Theater voor het stadhuis werd een actie voor bloeddonors gehouden

ons einddoel was de Saint Louis kathedraal met het standbeeld van de Saint en een fraai interieur

Botanische tuin van  Sir Seewoosagur in Pamplemousses
Ons volgende reisdoel, botanische tuin Pamplemousses op elf kilometer van Port Louis. waar we, onder leiding van een gids wandelden door één van de mooiste en soortenrijkste botanische tuinen van de wereld. Meer dan 300 jaar geleden stelde de toenmalige Franse gouverneur zijn privé tuin open voor het publiek. .
Maar het was de botanist Pierre Poivre, ook wel “missionaris van de kruiden” genaamd, die er zijn huidige betekenis aan gaf door diverse planten en bloemen van over gans de wereld naar hier te importeren.
Pamplemousses staat het meest bekend om haar prachtige grote waterlelies, Victoria Amazonica, die een gewicht kunnen dragen van meer dan 45 kilo! We liepen langs de vijvers en terrassen en eeuwenoude bomen. In Pamplemousses komen ongeveer zestig verschillende soorten palmbomen voor uit alle hoeken van de wereld maar ook reusachtige vijgenbomen, baobabs en enorme hoeveelheden medicinale planten en specerijen. Sommige zijn reeds eeuwen oud of bloeien slechts eenmaal in de 40 jaar.

Yesterday-today-tomorrow (Brunfelsia uniflora) - bloeit drie dagen in drie kleuren de Mauritius baobab boom weeping tree - er vormen zich 'bloed'druppels op de schors

we zagen grote bewegende flappen in de bomen in de bomen hangen, het bleken Vleerhonden (Pteropus)) of Flying Foxes te zijn, grote vleermuizen met een spanwijdte tot anderhalve meter

saucijzenboom / kigelia africana vruchten van de saucijzenboom prachtige wortel partijen

Grijze Mauritiusbrilvogel / Mauritius Grey White Eye Indische kraai / Indian crow waterhoen / moorhen grote textorwever  bouwt z'n nest van palmriet

de Victoria Amazonica, kan groter worden maar was hier ca 1 meter ontluikende bloem blauwe waterlelie

Indische witte lotus met de knop die vaak in historische afbeeldingen, zoals bij de Egyptische  farao's te zien is. Rechts de roze variant, de Indische roze lotus

twee parmantige roodoorbuulbuuls is gesprek op een eiland een stukje Mangrovebos waar een Mangrovereiger loert op prooi

We rijden weer terug naar ons hotel waar het personeel al de hele dag druk doende is om de barbecue van vanavond voor te bereiden

"onze" voortuin volgebouwd met tafels en stoelen onze groep aan tafel alles opgevrolijkt met muziek, zang en dans

een grote variatie aan salades de koks achter de barbecues als toetje de traditionele geflambeerde banaan

dansles voor twee reisgenoten we nemen afscheid van onze reisleidster Astrid met een lied, geschreven door enkele mede reizigers