Reis Madeira 2013

terug naar Madeira info

naar de volgende dag

Eerste dag: donderdag 7 februari 2013 -  Schiphol > Santa Cruz > Santo da Serra

Onze wekker liep vannacht om 2 uur af en om 3 uur reden we richting Schiphol. Niet helemaal tot Schiphol, Jaap bracht ons het laatste eindje en we lieten onze auto bij hem achter.
We hadden al ingecheckt, dus koffers afgeven, croissantje eten, door de douane (de regels waren weer aangescherpt dus ook schoenen uit en behalve alle elektronica ook de snoeren hiervan uit de handbagage.
Met een half uurtje vertraging hadden we rustige vlucht naar Madeira waar we rond half tien (plaatselijke tijd, dus klokjes een uur teruggezet) aankwamen. Het was bewolkt, 16 ºC en nu en dan wat motterig.
We werden opgewacht door de hostess van het reisbureau en direct doorgestuurd naar de autoverhuurder waar een Renault Clio voor ons klaar stond.
We reden langs de kust tot Machico, daarna links af, via smalle bochtige wegen en prachtige natuur naar het bergdorp Santo da Serra waar we in ons eerste hotel incheckten.
We hadden nog een hele middag dus besloten we terug te rijden naar de kust en de dorpjes Machico, Caniçal en het oostelijke schiereiland tot Ponta do Castelo te bekijken.
Vanavond eten we in het hotel en gaan maar vroeg naar bed

Als gebruikelijk eerst wat plaatjes uit het vliegtuig. Bij vertrek was het erg donker en toen het boven de Golf van Biskaje wat lichter werd bleek het flink bewolkt te zijn en dat bleef, op enkele gaatjes na, tot Madeira zo

Amsterdam om 5 uur 's ochtends - midden onder het bekende kleurige kantoorgebouw langs de A10

Boven Portugal enkele gaten in het wolkendek waar een bergrug zichtbaar wordt

en even verderop een windmolen-woud

Stad aan de kust van Portugal met riviermonding  Een halo boven het wolkendek de eerste glimp van Madeira

vulkanisch gebergte in de branding

Het plaatsje Santa Cruz met haven, daaronder het vliegveld en op de heuvel zonnecollectoren we vlogen nog iets verder door tot we de hoofdstad, Funchal zagen liggen

Een korte landingsbaan die eindigt in de oceaan veilig en "droog" geland op Aeroporto de Madeira "Onze" auto, een Renault Clio, staat klaar

Onze eerste autotocht op Madeira ging naar ons hotel voor de komende twee nachten in Santo da Serra
Santo da Serra is een aardig, klein dorp, gelegen in het binnenland van Madeira. Het gebied staat bekend om zijn eucalyptus- en pijnboombossen. De bevolking leeft voornamelijk van de landbouw.
"s Middags reden we weer  terug naar de oostkust om daar wat dorpjes, haventjes en bootjes te bekijken

Eerst naar Machico en haar haven met vissersschepen de brug naar het havenkwartier maar enkele vissersschepen, de rest van de haven was voor jachten

Machico is een historische stad en voormalig hoofdstad van Madeira. De eerste ontdekkingsreizigers zetten hier voet aan wal.
De stad ligt in een rustige baai, aan de monding van de gelijknamige Machico-rivier en is omringd door prachtige rotswanden. Machico is na Funchal de grootste plaats op het eiland.

onstuimige oceaangolven tegen de rotsen in Machico zagen we dit originele "casas de colmo" (puntdakhuisje) wilde geraniums langs de weg

prachtige felblauwe "pispotjes" Common Morning Glory bloeiende cactus - Elephant Ear Prickly Pear en een geel klavertje

ons volgende doel was Caniçal

Onder de dorpspalm spelen de heren luidruchtig een spel met houten plankjes Aloë's langs de weg, grote planten van zo'n 90 cm diameter

Op het kiezelstrand foerageert een groepje strandlopers te dichtbij gekomen dus gaan ze er vandoor naar een veiliger plekje

Ponta de São Lourenço,
Het oostelijke deel van Madeira is een natuurreservaat met een panoramisch uitzicht op de Atlantische Oceaan en prachtige vulkanische rotsformaties.
Dit gebied staat bekend om z'n bijzondere plantensoorten, zoals de hottentotvijg, de strobloem, kardoen en nog vele anderen. Wij hebben ze nog niet gevonden maar zoeken verder.

In de verte zien we de vuurtoren van Ponta de Sao Lourenco De Baia d'Albra met cirkelvormige visbunnen de prachtige vulkanische rotsen rond Baia d'Albra