Reis Madeira 2013

terug naar vorige dag

naar de volgende dag

Derde dag: zaterdag 9 februari 2013 -  Santo da Serra > Porto Moniz

Vanmorgen namen we afscheid van ons eerste hotel en gingen op weg naar ons tweede hotel in Porto Moniz. Het weer was goed, redelijk veel zon en pas tegen de avond wat regen.
We volgden zoveel mogelijk de noordkust en kwamen langs de dorpjes Porto da Cruz, Faial, Santana, São Jorge, Arco de São Jorge,  Ponta Delgada, São Vicente, Seixal, Ribeira de Janela en uiteindelijk Porto Moniz. Op deze route zijn veel tunnels aangelegd die we probeerden te ontwijken, want in een tunnel zie je helemaal niets. Het eerste stuk lukte dat aardig en volgden we bergweggetjes die duidelijk niet meer werden onderhouden, veel stenen op de weg en delen afgebrokkeld.
Na Santana waren oude routes allemaal afgesloten en moesten we de tunnels door. De meeste tunnels waren van binnen glad afgewerkt maar in enkele tunnels was het hakwerk nog duidelijk te zien en soms lekte er zoveel water dat we in de tunnel de ruitenwissers moesten gebruiken

Het eerste plaatsje Porto da Cruz had geen haven meer maar wel een mooie branding Zicht op het dorpje Faial, een kustplaatsje dat we gisteren bezochten

Santana
staat bekend om zijn driehoekige huisjes. Je kan de huisjes herkennen aan de witte muren, rietendaken en de rode kozijnen
In deze huisjes leefden vroeger voornamelijk boeren maar ze worden nu vooral gebruikt voor toeristen. Ook zijn ze te herkennen aan hun witte gevels met rode deuren en ramen omzoomd met een blauwe kader. De strooien daken worden elke 4 tot 5 jaar vernieuwd.

Nog een laatste blik op Faial In Santana vonden we een van de weinige, nog originele boerenhuisjes Deze vrouw had hier met man en twee kinderen gewoond, ze vond het erg koud en liet haar handen opwarmen door Marijke

in de serie dakornamenten - Santana onze eerste "gouden" kerk zagen we in Santana Wij reden de oude weg en zagen daardoor deze waterval bij de tunnel uitgang van de nieuwe weg

Arco de São Jorge is een uniek dorp aan zee, omgeven door bergen en wijngaarden, gelegen in het noordoosten van het eiland met een bevolking van 520 inwoners. Naast São Jorge dorp is het land van Arco de São Jorge ook erg vruchtbaar en geschikt voor vele soorten landbouwproducten dankzij zijn microklimaat.

even buiten Santana op weg naar Sao Jorge oude brug en wijngaard vlak voor Sao Jorge Sao Jorge

beetje vervallen, maar nog wel een echte originele en niet aangepast als vakantiehuisje Lang de weg fruit kopen met uitzicht op de oceaan Vooraan Arco de Sao Jorge en achter, op de landtong, Ponta Delgado

kerkje in Ponta Delgado kerkinterieur prachtige schilderingen op het koepelplafond van de kerk

in de hal van de kerk zagen we dit tegeltableau De volgende plaats was São Vicente waar we een lavagrot bezochten we liepen door gangen die 6000 jaar geleden door de lavastromen waren gevormd

Sao Vicente
Sao Vicente is een plaatsje gelegen in een dal in het Noorden van Madeira. Het is een kustplaats maar het lijkt meer op een bergdorp. Sommige huizen dateren uit de 18de eeuw net als het kerkje van Sao Vicente. De naam is afgeleid van de gelijknamige Sint Vicentius die hier verschenen zou zijn.
D
e grotten in Sao Vincente, in de vallei van Ribeira de Sao Vincente, zijn in feite de gangen waarlangs lava naar buiten werd gestuwd, toen vulkanen het eiland Madeira vormden.
Na de rondleiding bezochten we het 'Vulkanisch Centrum' waar we o.a. een 3-D film keken over vulkanen en het ontstaan van Madeira.

wij dachten stalactieten maar de gids vertelde dat dit een moderne versie was, gevormd door kalk uit het beton boven de grot Dit is een "lava-tube" waar de lava zich, na een eruptie, een weg naar buiten baande lavadruppels aan het plafond (en geen vleermuizen)

Marijke filmt de lavastromen lava-afzetting doorkijkje door een lava-tube

Zicht op Seixal, dit plaatsje zullen we later wel bezoeken tijd om in Porto Moniz in te checken en van de branding te genieten vuurtoren op de rots voor Porto Moniz, toen het donker werd ging die echt aan

tot slot nog de vogels

een grote gele kwikstaart de geelpootmeeuw een roodborstje en natuurlijk veel kanaries