Reis Madeira 2013

terug naar vorige dag

naar de volgende dag

Tiende dag: zaterdag 16 februari 2013 -   Funchal - rietvlechten en drakenbloedbomen

Vandaag hadden we een rustig dagje. Na het ontbijt reden we, deze keer weer met eigen vervoer door Funchal naar het oostelijk deel van het eiland. We wilden de grote wegen mijden en zoveel mogelijk door de bergdorpjes rijden. Ons eerste doel was een park vlak buiten Funchai dat geheel gewijd was aan de drakenbloedboom. Helaas zagen we wel wat bomen maar konden het park niet vinden. Dus door naar Camacha, een rietvlechtersdorp. Daarna naar Santa Cruz, vlak bij het vliegveld waar we overmorgen weer vertrekken.
Toen langs de kust terug naar Funchal en wat kustplaatsjes bekijken. Nou ja dat was het plan maar de bewegwijzering was zo'n ramp dat we steeds weer op de snelweg naar Funchal uitkwamen.
Vlak voor Funchal kwamen we weer in de buurt van het drakenboompark en nu zagen we opeens de verstopte bordjes naar het park. Eerst geprobeerd er met de auto naartoe te rijden maar dat was kennelijk niet de bedoeling. Dus een parkeerplek gezocht en naar het park gelopen. Er stond een groot hek omheen en uiteindelijk vonden we een deur met een bel, waarop niet werd gereageerd. Uiteindelijk hebben we maar foto's vanaf de weg genomen.
's Avonds hebben we Madiereens gegeten in een restaurant dat ons was geadviseerd door de taxichauffeur die ons gisteren naar het hotel reed.

Camacha is een bergdorpje  tussen Funchal en Santa Cruz en is het rietvlechterscentrum van Madeira
De rietvlechters werken thuis of in kleine bedrijven.
Ze vlechten geen riet maar gebruiken wilgentenen. De wilgen groeien in de vochtige valleien ten noorden van Camacha

de vlechter aan het werk, oude mallen hangen aan de muur een boot, geheel van vlechtwerk gebouwd en een rolstoel, iets voor Reigersdaal?

Onderweg in het plaatsje Rochão zagen we deze oude huisjes, die nog bewoond werden

zicht op Aguas Mansas, even ten noorden van Santa cruz we vonden ook nog een dakversierng en een oud boerengedoetje in de diepte

In de omgeving van Aguas Mansas had een bosbrand gewoed, grote delen van het bos werden geruimd nog niet in de boeken kunnen vinden de citroenen waren rijp voor de pluk

Santa Cruz is één van de oudste badplaatsjes op Madeira en ligt aan de oostkust van het eiland. Het dorp ligt vlak boven de zee, in een heuvelachtige omgeving. Het centrum bestaat uit een gezellig dorpsplein met daaromheen smalle, oude straatjes.
Santa Cruz heeft een rijk verleden. Het was namelijk één van de oudste nederzettingen op het eiland. Door de verbouw van de suikerriet werd het al snel een welvarend dorp. Dit is nog altijd goed te zien aan de fraaie gebouwen, waaronder de kerk, de grootste buiten Funchal
Aan het eind van de negentiende eeuw nestelden rijke families uit Funchal zich hier al voor hun vakantie..

Het kerkje Igreja de Sao Salvador werd gebouwd in de zestiende eeuw in de Manuel-stijl.

de kerk van Santa Cruz het hoofdaltaar beschilderd plafond

plafondbeschildering van de zijbeuk bijzondere boom voor de kerk Agave (Spineless Century Plant) in São Goncalo

De Drakenbloedboomnucleus "Dragon Trees Nucleu" is een park ten oosten van Funchal in São Gonçalo.
Dit park is gewijd aan de Drakenbloedboom, een Macaronesische soort die met uitsterven wordt bedreigd.
Het duurt vele jaren eer deze bomen volwassen zijn en ze groeien bijzonder langzaam, sommige bomen in het park zijn mogelijk enkele honderden jaren oud.

De oudste en hoogste drakenbloedbomen van het park een lage brede soort

nog maar wat verschillende soorten op een rijtje