Reis Madeira 2013

terug naar vorige dag

naar de volgende dag

Elfde dag:  zondag 17 februari 2013 -  Funchal

Toen we vanochtend wakker werden leek het herfst. Het was donker, het waaide en het regende
Na het ontbijt klaarde het weer wat op en zagen we een regenboog boven de oceaan, dus zon achter ons en regen voor ons
Een tijdje twijfelden we nog om op pad te gaan, natte glibberige bergweggetjes met 25% helling leek ons niet echt fijn. Maar het weer werd steeds beter dus stapten we in de auto op weg naar Santo da Serra, waar we onze reis ook begonnen en waar op zondag een markt was waar de boeren uit de omgeving hun waren verkochten.
Het weer bleef goed, zelf een zonnetje en rond 19ºC, dus korte-mouwen-weer, en we besloten verder te rijden via Machico naar de oostelijke punt van het eiland, Ponta del Rosto. We hadden daar een prachtig uitzicht over de lava-rotskust.
Vanavond eten we in het hotel waar de bijbehorende hotelschool een diner heeft voorbereid daarna koffers inpakken en morgenochtend rond half acht naar het vliegveld.

de dag  begon met een regenboog boven de oceaan  de merel zat zoals iedere morgen in de verdorde palmboom voor onze kamer en de kanarie had een mooier plekje en zong daar prachtig

De boerenmarkt van Santo da Serra

klederdracht op de boerenmarkt  en natuurlijk veel groente en fruit de custard appel had weinig smaak

de Nespra was wat zurig van smaak en had erg grote pitten de passiebanaan hebben we niet geproefd even verderop werden tamme kastanjes in bijzondere oventjes gepoft

Verder naar het oosten via de Portela pas naar Machico

uitzicht bij een tussenstop op de Portela pas in Machico kochten we een broodje de vruchten van de vingerplant smaken naar ananas en banaan

Ons laatste doel van deze Madeira reis was het meest oostelijke puntje van Madeira dat we bekeken vanaf Ponta del Rosto

het meest oostelijke puntje van het eiland gezien vanaf Ponta del Rosto prachtige bloemetjes bovenop deze kale rotspartij onderop spuit de branding als een omgekeerde waterval

naar het spel van de branding kan je blijven kijken, het verveelt nooit aan de andere kant uitzicht over de industriehaven van Machico

Op en tussen de kale lavarotsen bloeiden de prachtigste plantjes

Downy Sow Thistle (Andryala Glandulosa) Madeira Gillyflower of Madeira Sea Stock (Matthiola Maderensis) een ijsbloemsoort nog in knop met gele stervormige bloempjes

Blue Bird's Foot Trefoil (Lotus Glaucus) Purple Viper's Bugloss (Echium Plantagineum) Pulpy Canary Marguerite (Argyranthemum Pinnatifidum)

Op de valreep nog een nieuw vogeltje gezien op de rotskust, de Berthelots pieper