Reis Marokko 2019

naar vorige dag

naar volgende dag

dag 4 - 25 april - Fès

Vandaag hadden we een "vrije dag", die we gebruikten om de medina en Souk van Fès te bekijken onder leiding van Fatima, die de hele dag onze gids was. We aten  5 soorten Marokkaans  brood met zoute boter, geitenkaas, honing, Arganolie, amandelen en een glas Yoghurt. Daarna veel gezien, geroken en geproefd, cactusvruchten, slakken, zoete broodjes en echte Marokkanse koffie met kaneel en saffraan.
We bezochten een leerlooierij, weverij, koperslager en een kleine bakkerij (als je thuis brooddeeg maakt kan je het hier laten bakken).
Ook de Koranschool, het mausoleum van
Moulay Idriss  en het koninklijk paleis, dat nu werd gebruikt als restaurant, werden bezocht. Bij een tapijthandelaar kregen we uitleg over de het gebruik  en de patronen van verschillende Marokkaanse tapijten, we kochten een slangenbezweerderfluit (Ghéta) bij de muziekinstrumentenmaker Mohamed Semlali en een schilderij van een Berbermeisje bij de schilder Ahmed Lahlou. Ook bijzonder was een bezoekje aan handelaar in boter, honing en rundvlees, we proefden het vlees dat gedroogd en een jaar bewaard was in een vat boter.
Na een welbestede dag namen we afscheid van Fatima en reden we in een taxi terug naar ons hotel waar we vanaf het dakterras genoten van het uitzicht over Fès.

welkomstbord in de medina van Fes met onze gids voor de Bab Bou Jeloud, de Blauwe poort (andere kant is groen) blauw = water binnen de medina groen = natuur buiten de medina

De Medina van Fès (Fès el-Bali) is de grootste van heel Marokko en bestaat al 1200 jaar. Het is het grootste autovrije centrum ter wereld en bestaat uit een fijnmazig netwerk  van maar zo'n 9400 steegjes. Je hoort het getik van ezelshoeven in de straatjes en verdwalen is aan de orde van de dag.
De medina bestaat uit twee hoofdstraten, Talaa Kebira en Talaa Seghira, maar zodra je een zijstraatje inslaat raak je gegarandeerd de weg kwijt en dat hebben wij aan de lijve ondervonden. Daarom kozen we voor de optie: begeleiding van een gids. We hadden voor de ochtend een Culinaire Tour door de medina geboekt en onze gids hiervoor, Fatima, vond het geen probleem om ons de hele dag onder haar hoede te nemen en liet ons alle bijzonderheden van de medina zien. Dit beviel zo goed dat ze ons als vader en moeder ging zien en wij haar dus maar adopteerden.

we proefden de heerlijke vrucht van de cactus daarna allerlei soorten Marokkaans brood en kregen uitleg over gebruik van kruiden in de Marokkaanse keuken

De Koranschool " Medersa Bou Inania" staat ook in medina van Fès. Deze oude theologische school (madrassa) en moskee zijn gebouwd tussen 1350 en 1357 in de typische Merenidische Stijl.
De school heeft de naam van de bouwer of stichter: Sultan Faris Abu Inan al-Mutawakkil en heeft fijne versieringen over het gehele gebouw: houtwerk en stucwerk met ongekend mooie mozaïek, bogen en kalligrafie. Dit is de enige madrassa in Fèz met een minaret.

ingang van de Koranschool links en rechts van de centrale hof vindt je de klaslokalen, daartussen de deur naar de ruimte voor rituele wassingen Alle patronen op de wanden hebben een eigen betekenis

het prachtige houtsnijwerk onder de dakranden wordt bewaakt door een zwarte spreeuw het pijpje dat uit de minaret steekt wijst naar Mekka

In de medina van Fès vind je veel kleine werkplaatsen van 2 bij 5 meter

werkplaats- gerecyclede kunstwerkjes Instrumentmaker blaast de fluit schilder signeert ons berbermeisje kleding- en schoenmaker houtsnijder kwastenmaker

door een smalle gang kwamen we op de binnenplaats van een honig en boter handelaar de honing werd bewaard in plastic tonnen waar de bijen nog rondzwermden, ze konden er blijkbaar geen afscheid van nemen

Marokkaanse slakken worden gaargekookt in deze kruiden - eerst wordt de soep gegeten en daarna de slakken zelf  - eet smakelijk

Restaurant in het koninklijk paleis "Palais Mnebhi" de traditionele fontein in het midden en de wasplaats

verder door de nauwe straatjes van de medina in de drukke Souk Attarine wordt je gewaarschuwd als een ezel wil passeren

onze gids vertelde ons over het gebruik van de grote en kleine deur, de kleine deur met de kleine klopper werd gebruikt door de vrouw, de grote deur met zwaar klinkende klopper door de man en voor belangrijke personen vaak zie je op de deuren ook deze beschermende hand van Fatima

Mausoleum van Moulay Idriss II
Men dacht dat de sultan Moulay Idriss II was begraven in het stadje bij Volubilis dat zijn naam draagt, maar in 1437 ontdekte men zijn graf in Fès.
Er werd een mausoleum ingericht dat een bedevaartsoord werd. Het mausoleum is alleen toegankelijk voor moslims.

kijkje in het vrouwengedeelte van het mausoleum vooral vrouwen brengen vaak uren door in het mausoleum

De leerlooierijen in Fès zijn wereldberoemd, wij bezochten de looierij van Chouara. In het hart van de medina wordt al sinds de middeleeuwen op ambachtelijke wijze leer geproduceerd, waarmee dit de oudste leerlooierij is ter wereld. De werkwijze is sinds de 11e eeuw nauwelijks veranderd, waarbij alles nog met handen en voeten gebeurt.
De leerwinkels in het leerdistrict van de medina hebben terrassen waar je een goed zicht hebt op de werkzaamheden beneden je. Vanaf zo'n terras konden we het hele proces volgen, filmen en fotograferen.

binnenplaats vol met bakken looizuur en natuurlijke verfsoorten de ruwe huiden worden in witte kalkstenen vaten gedrenkt in een mengsel van duivenpoep, urine van koeien en ezels, ongebluste kalk, zout en water

Na een paar dagen worden de huiden aan de balkons opgehangen om te drogen

dan begint het verven in een van de aardewerken vaten waarbij gebruikt wordt gemaakt van natuurlijke stoffen als indigo, henna, saffraan, papavers en granaatappels

met blote voeten wordt het leer in de verfbaden aangestampt de afwerking, slechte stukken worden weggesneden tenslotte worden de huiden gedroogd

ons volgende bezoek in de medina was het koperslagerplein

we verlieten de medina en namen afscheid van onze gids Fatima van Fatima kregen we nog een afscheidsgeschenk  (voor Pa en Ma)

terug in ons hotel genoten we van het uitzicht vanaf het dakterras het fort en het atlasgebergte