Reis Marokko 2019

naar vorige dag

naar volgende dag

dag 9 - 30 april - Aït Ben Haddou > Marrakech

Op de laatste dag van onze officiële rondreis reden we 210 km over één weg (de N9) naar Marrakech. Maar dat was wel een prachtige bergroute door de Hoge Atlas met een prachtige natuur, veel Berber dorpjes en vergezichten met kleurige berghellingen.  Voor onze noodzakelijke koffiestop reed Mohammed de mooie restaurantjes in de natuur voorbij en stopte bij een terrasje in een drukke straat in Taddert met veel geparkeerde auto's en souvenirzaakjes aan de overkant. Jammer, maar even verderop vonden we toch een braakliggend stukje land waar we een foto konden nemen van een Bergmarmerwitje, een vlinder waar we al een tijdje naar zochten. De temperatuur was inmiddels opgelopen tot 35 °C en Mohammed maakte nu voor het eerst schaars gebruik van de airco, maar alleen als hij z'n raampje dicht moest doen voor het stof. Onderweg maakten we nog enkele foto-stops, de laatste vlak voor Marrakech waar we in de bermen prachtige wilde bloemen fotografeerden.
In de middag kwamen we in Marrakech waar we kipsaté lunchten voor we naar ons hotel werden gebracht. Hier namen we afscheid van Mohamed, onze privé chauffeur.
Na het avondeten en de omgeving te hebben verkend gingen we vroeg naar bed om de volgende morgen fit van onze extra dag in de valleien van de Hoge Atlas te kunnen genieten.

vanmorgen ontbeten we op het terras van het gasthuis met dit uitzicht op de ksar Aït Ben Haddou

De rit door het Atlasgebergte naar Marrakech was bijzonder mooi, we reden soms door een maanlandschap met droge vlaktes en diepe dalen, dan weer langs groene oases tussen prachtige bergketens waar soms nog sneeuw op lag. We reden over de de Tizi-n-Tichka bergpas, met 2260 meter de hoogste bergpas van Marokko, via een slingerende weg met veel haarspeldbochten.
We zagen bijzondere rotsformaties en bergen in allerlei kleuren, veranderend van groen naar wit naar bruin naar rood

resten van een Berber dorpje tussen een oase en een bergketen   weinig bloemen te zien maar wel veel bijenkasten

breuk in de kale heuvels met onderin het riviertje Asif Imini Berber heuveldorp

de huizen die we in de Berber dorpen zagen hadden dezelfde kleuren als de bergen en vielen bijna niet op

dan reden we weer langs vruchtbaren dalen

een prachtig kleurenspel van de bergen in de Hoge Atlas

de nationale weg N9 werd stevig aangepakt halverwege passeerden we de Col du Tichka op 2260 meter hoogte een riviertje kronkelt zich een weg door de bergdalen

we vonden een Bergmarmerwitje bij de koffiestop in Taddert verderop een kleurig klaprozenveld  dan weer kale bergen en groene dalen

we zagen nu steeds meer groen in het landschap

en nog een enkele besneeuwde bergtop

Het laatste stuk op de N9 tussen Ait Ourir en Marrakech werd het vlakker en konden we prachtige bermen met bloeiende wilde planten bewonderen