naar de vorige pagina

Reis Mexico-Belize (Maya route) 2011

Terug naar de startpagina
terug vorige dag 

naar de volgende dag

  Zevende dag:   San Christóbal

Vandaag bezochten we de Mayadorpen San Juan Chamula en Zinacantan. San Juan Chamula vooral om de kerk te bekijken en te zien wat zich hier afspeelt, een vermenging van het Katholieke geloof en de Maya gebruiken.
In Zinacantan bezochten we een lokale familie die met de hand textiel weven. Ook konden we een kijkje nemen in de keuken waar tortilla's werden gebakken en je verschillende vulsels kon proeven
's Middags hebben we in San Cristóbal rondgewandeld tot onze voeten te veel pijn gingen doen.
In tegenspraak met de lokale weersverwachting hadden we de hele dag een stralende zon

 
  

Bij ons hotel werden we opgewacht door twee Maya dames waar Marijke een brillenketting kocht Eén van de nauwe straatjes van San Cristóbal

Onderweg naar de Maya dorpjes Onze reisleider Roel vertelde over de rituelen in de kerk van San Juan Nog een blik op de dorpjes onderweg

Het bergdorpje San Juan de Chamula
In dit dorpje lopen de Tzotzil Maya's in traditionele kleding: de vrouwen met zwarte wollen rokken en kleurige blouses en stola's, de mannen met wollen poncho's. De Maya's hier willen niet gefotografeerd worden, ze zijn bang dat hun ziel dan verdwijnt. Maar een enkele vrouw of meisje wil toch wel voor een klein bedragje op de foto

In San Juan staat één van de meest bijzondere kerkjes ter wereld, de kerk van San Juan (Johannes de Doper).
De kerk is van oorsprong katholiek maar is door de Maya's van de priesters overgenomen. Driemaal per jaar mogen de priesters een hoogmis houden, de rest van het jaar mogen ze de kerk niet in. In de kerk staan geen banken, de kerkvloer is bestrooid met lange dennennaalden en langs de wanden staan vitrines met beelden van katholieke heiligen, versierd met bloemen en linten.
Elke heilige heeft 2 verzorgers, de Maya domo, die als taak hebben om een jaar lang hun heilige te verzorgen.
  
De Maya's praktiseren in de kerk een mengvorm van hun oude gebruiken en het katholieke geloof. Dit uit zich vooral in gebedsgenezing waarbij een zieke met familie en een sjamaan naar de kerk gaan en daar een bijzonder  ritueel volgen. Ze gaan op hun hurken bij elkaar op de stenen kerkvloer zitten en zetten tientallen kaarsjes met kaarsvet vast op de kerkvloer. Daarnaast hebben ze een zak eieren, een kip, een fles van rietsuiker gestookte sterke drank (
posh), flesjes Cola en Ranja. 
De sjamaan prevelt gebeden, blaast af en toe op een fluitje, sprenkelt wat drank tussen de kaarsen en schenkt de rest in bekertjes die door de sjamaan zelf, de familie en omstanders (wij kregen ook een glaasje) wordt gedronken. De eieren worden boven de kaarsen heen en weer gezwaaid en daarna over de zieke. Ook de kip wordt, onder een monotoon gebed over de kaarsen gezwaaid en daarna over de zieke. Vervolgens wordt de kip de nek omgedraaid. De Cola en Ranja wordt in grote hoeveelheden gedronken, waarbij het de bedoeling is om daarna luid te boeren. De Maya's geloven dat boeren de boze geesten verdrijft.

Toen wij in de kerk kwamen waren vijf groepjes bezig met dit ritueel en als je erbij stond werd je er gewoon bij betrokken. Verder stond er een grote groep Maya's in witte wollen poncho's, met afbeeldingen van de Maagd van Guadelupe op de rug gespeld, voor de vitrine met een beeltenis van deze maagd, te zingen en te bidden.
Het waren pelgrims die de afgelopen dagen in een marathon een fakkel naar de kerk van San Juan hadden gebracht ter ere van het n
ationale feest van de Maagd de Guadelupe op 12 december.

Kapel en begraafplaats van San Juan de Chamula

groepje Maya's

De kerk van San Juan (Johannes de Doper) Binnen in de kerk mochten zelf geen foto's maken (dus gepikt van internet)

Links, groepen pelgrims voor het Nationaal feest van de Maagd de Guadelupe (rechts).  Ze dragen een tuniek dat verwijst naar de kleding van Juan Diego, de indiaan die een visioen had van de Maagd

Onderweg naar het volgende Maya bergdorpje zagen deze man zijn akker bewerken. Het gewas dat hier staat is maïs.

Als de maïs rijp is wordt een kleine hoeveelheid geoogst die binnen een aantal dagen genuttigd kan worden. De rest van de oogst moet blijven staan tot ze voldoende is gedroogd en ze ook langer bewaard kan worden.

De boeren knikken dan de maïsstelen zodat de maïskolven naar beneden hangen en ze door het dekblad beschermd worden tegen de regen

Het tweede dorp dat we vandaag bezochten was San Lorenzo Zinacantán, een  typisch Chiapas dorpje dat ook weer een eigenzinnige geloofscultuur kent. Het is hier opvallend veel rustiger dan Chamula, ook wat betreft het toerisme
Klederdracht is ook heel anders, met meer kleur. Hier gaan we op bezoek bij een plaatselijke Maya familie die de typische Maya-stoffen weven. We proeven daar taco's met allerlei vullingen. Op de terugweg bezoeken we de kerk
en de kapel

De kerk van San Lorenzo Zinacantán Maya-vrouw aan het weefgetouw De heren gaan een dak repareren?

Het familiebedrijfje waar we te gast zijn In de slaapkamer is een groot huisaltaar ingericht het erf

De vrouw des huizes bakt taco's op een houtvuur Op deze twee vormen wordt de  maïs voor de taco's gemalen Veel Maya's versieren de boventanden met goud en zilver

Het kerkje uit een andere hoek Groepje meisjes voor de kapel op het kerkplein doorkijkje 

Maya kinderen in de Tzotzil  dracht in San Lorenzo Zinacantán Tzotzil Maya vrouw uit San Lorenzo Zinacantán zelfs kinderen van vijf jaar gingen nog in de draagdoek (deze is jonger)


terug in het hotel lagen twee zwanen ons op te wachten