Reis Nieuw Zeeland

Zaterdag 31 oktober 2009 - 16e vakantiedag en 11e dag Nieuw Zeeland -  Hokitika > Greymouth

Ook vandaag wee een prachtige dag met stralend blauwe lucht en aangename temperatuur, korte broekenweer dus
Vanmorgen eerst het stadje Hokitika bekeken. In het National Kiwi Centre zagen we eindelijk levende Kiwi's. De Kiwi is een nachtvogel en erg schuw dus die zullen we niet zomaar in het wild tegenkomen. Daarna de Jade Factory, waar de Greenstone (dit is Nefriet, een soort Jade) die aan deze kusten aanspoelt, wordt bewerkt.
We hebben een aantal groen uitziende steentjes verzameld maar zo gauw ze droog waren was alles weer grijs.
Halverwege de weg naar Greymouth ligt Shantytown, we bezochten dit openluchtmuseum waarin het leven van de pioniers en goudwinning centraal staat.
Vandaag niet teveel gereden na die lange tocht van gisteren, in Greymouth vonden we een heel eenvoudige camping

klik op de kaart voor de route  ........

Shantytown, living history, lifelong memories

vergruizer van steenklompen aangedreven door een waterrad

het goud wordt losgespoten uit de berg

huis en (ommuurde) tuin van Chinese goudzoekers
met de stoomtrein de bush in

de slagerij

interieur van het huis van de
klokkenmaker

overzicht van het stadje Shantytown

In het bos zagen we voor het eerst de Weka (bos-hen), een kipachtige die kan zwemmen en die alleen in Nieuw Zeeland voorkomt

In Greymouth aangekomen bekeken we natuurlijk eerst de vissershaven. Helaas waren ook hier de steigers afgesloten en konden we niet bij de schepen komen.
Op naar de camping, een kleine deze keer maar wel direct aan zee. De keuken en wasruimte was ondergebracht in een oud schoolgebouw en om naar het toiletgebouw te komen liepen we door een bospaadje onder de struiken door.

onze camper aan de zeereep

paadje naar de toiletten

en weer terug naar de camper

Het strand was deze keer een keienstrand

De zonsondergang was een prachtige afsluiting van de dag en vanaf ons plekje goed te volgen