naar de vorige pagina

Reis Nieuw Zeeland

Terug naar de startpagina
  
Zondag 18 oktober 2009 - Derde dag Westkust  Maleisië
  
Vanmorgen met de taxi vanaf ons hotel naar het station Kuala Lumpur-Sentral gereden en van daaruit met de trein naar de westkust van Maleisië
Ons doel was de belangrijkste haven van Maleisië, Port Klang en van daaruit het visserseiland Pulau Ketam
Maar eerst maakten we een tussenstop in de vroegere koningsstad Kelang (Klang)

In Kelang zochten we het museum "Gedung Raja Abdullah" waar de historie van de pioniers en de tinindustrie te zien zou zijn
Na veel lopen en vragen vonden we dit museum eindelijk maar helaas, het werd gerestaureerd en de hele collectie was vedwenen

We vonden we een boeddhistische tempel "Kuil Sri Nagara Thendayuthapani" die we mochten bezoeken


een van de altaren


op de trap een schelp met kalk?

Toen met de trein verder naar Port Kelang, waar we met een  speed ferrie naar het visserseiland (kreeften-eiland) voeren

 


De ferrie was een zeer oud en zeer snel varend schip


met tegen hetdak rijen reddingsvesten


en kleine en ontzettend vieze raampjes

We voeren vanuit de haven Port Kelang door een soort delta met sterk afgekalfde oevers en kruisten een aantal riviermondingen waar  een groot aantal vrachtschepen voor anker lagen te wachten op hoog water om verder te varen (de foto's zijn wat wazig omdat ze door smerige raampjes genomen zijn)


afgekalfde oevers


schepen op de rede


wachten op hoog water

Het visserseiland Pulau Ketam, ook wel kreefteneiland of crab-island genoemd, was een stad gebouwd op palen.
Niet alleen de huizen maar ook de paden naar en tussen de huizen waren op palen gebouwd. Een groot netwerk van steigers, de hoofdpaden van beton maar de meesten van hout

Toen we aan "wal" stapten was het laag water en onder de looppaden/steigers was het een grote modderpoel waarin veel krabbetjes en kreeftjes rond krabbelden
Ook zagen we modderkruipers, ca 8 cm lang en een rugvin die recht omhoog stak. Later ontdekten we ook nog hagedissen.

De bewoners van het eiland waren hoofdzakelijk Chinees. In de "hoofdstraat" werd voor de huizen veel gedroogde vis verkocht, er werd vis gebakken maar ook fruit verkocht

 

 

Er werd gevist met houten schepen van ca 15 meter lang, we denken dat de totale vloot uit zo'n 200 schepen bestond

Natuurlijk was ook hier een tempel en veel kleine altaars bij de huizen

 

 
 

 

Tenslotte enkele opvallende Maleisiërs

 

naar de vierde dag