naar de vorige pagina

Reis Noord India en Nepal 2014

Terug naar de startpagina
terug vorige dag 

naar de volgende dag

 za. 22-3    10e dag:  Varanasi, boottocht Ganges

Met fietsriksjas reden we vanmorgen naar de Ghats, waar een wandeling maakten langs de verschillende religieuze plaatsen en daarna lunchten op het terras van een restaurant op de vierde verdieping, terras van een trekkershotel. We hadden hier een prachtig uitzicht over Varanasi, de Ganges en de ghats.
We reden met de riksja  terug naar het hotel om weer op adem te komen, boodschappen (fruit en water)) te doen en de website bij te werken

's Avonds maakten we een boottocht over de Ganges met enig  ceremonieel werden bakjes met bloemen en een kaars in de Ganges bezet die in een lange sliert van de boot op de stroom wegdreven
In het donker liepen we daarna door de kleine straatjes met winkeltjes achter de ghats naar de opstapplaats van de riksja's die ons aar het hotel brachten.

 

 ons hotel in Varanasi  de fietsers en de riskjas stonden al te wachten voor het hotel   op weg naar de ghats

 behalve met Indiërs delen we de weg met geiten  en met heilige koeien  alle eetgelegenheden langs de weg werden in gereedheid gebracht

De Ghats
De grootste bezienswaardigheden in Varanasi zijn de ghats. Dit zijn de brede trappen die van de stad omlaag naar de rivier leiden. Langs de ghats dalen alle pelgrims af naar de Ganges.
In totaal zijn er meer dan 100 ghats, waarvan Dasaswamedh Ghat ons vertrekpunt is. 
We zien bijvoorbeeld de zich discreet badende vrouw in haar saris, de jonge man die zich kronkelt in complexe yoga oefeningen, de Brahmaan die zegeningen verkoopt, en de altijd aanwezige bedelaars die anderen de gelegenheid geven hun Karma goed te doen. 

 Na de smalle steegjes te zijn doorgeworsteld kom je op de ghats  waar in de Ganges religieuze handelingen worden verricht   maar ook aan de schepen wordt gewerkt

Lijkverbranding: De brandende Ghat’s
Een van de meest bekende bezienswaardigheden in Varanasi zijn de ‘burning Ghats’. Doden worden hier verbrand en de resten worden toevertrouwd aan de heilige rivier, de Ganges. 
Het lichaam van de overledene wordt gewikkeld in een doek. Vervolgens wordt het lijk door de familieleden op een draagbaar door de stad naar de rivier gedragen. Een overleden vrouw wordt gewikkeld in een oranje doek, een kind in een witte en een oude man of vrouw wordt in een goudkleurige doek gewikkeld. Vóór de crematie wordt het lijk nog eenmaal in de Ganges ondergedompeld. De kleding en eventuele medicijnen worden in de Ganges gegooid. De oudste zoon of het naaste mannelijke familielid scheert zijn hoofd kaal (symbool van de reinheid) op één plukje haar na en heeft witte doeken omgewikkeld. De oudste zoon heeft de taak de brandstapel aan te steken. 
De crematie duurt ongeveer drie uur. Afgevallen ledematen worden weer met behulp van stokken op het vuur gelegd. Als de schedel niet uit zichzelf splijt, wordt de schedel met een stok opengeslagen zodat de ziel het lichaam kan verlaten. Van mannen verbrandt het borstbeen en van vrouwen het bekken niet helemaal. Ook als er onvoldoende hout is gekocht, blijven er botten achter. Deze resten worden na de crematie, samen met de as, de Ganges ingeschoven. 
Er zijn zeven redenen om iemand niet te cremeren: zwangere vrouwen, kinderen onder de 10 jaar (nog geen ziel geworteld), Sadhu’s (heilige mannen), mensen die zijn overleden door een beet van een cobra, overleden zijn door Lepra of waterpokken en slachtoffers van misdrijven of ongevallen. In deze gevallen wordt het lichaam, verzwaard met stenen, in de Ganges gegooid.

het lichaam van de overledene wordt in de Ganges gedompeld de oudste zoon koopt hout voor de crematie, dit wordt afgewogen (het gewicht van de overledene) en naar de crematieplaats wordt gebracht

Vanaf een terras op de vierde verdieping hebben we een goed overzicht op de ghats

rituele wassingen de trappen van de ghats maar ook een vrouw op het kookplaatsje op drie hoog

en dan met de riksja weer terug naar ons hotel voor de lunch tegenover het hotel kopen we nog wat fruit

's Avonds gingen we met een boot de Ganges op waar we langs de verschillende ghats werden geroeid, onze eigen ceremonie met drijvende lichtjes uitvoerden en de grote ceremonie bijwoonden die iedere avond op de ghats wordt gehouden en die door honderden Indiërs wordt bijgewoond

De Ganges is een grote en heilige rivier die door India en Bangladesh stroomt. De rivier is 2510 km. lang.
De hindoes noemen de rivier de Ganges ‘de rivier van de hemel’. De Hindoe gelooft heilig dat je wassen en baden in de Ganges het slechte karma uit eerdere levens zuivert. Wie sterft in Varanasi en er wordt gecremeerd zal bevrijd worden. Dit ritueel wordt ook wel de’Samsara’ genoemd en houdt de cyclus van geboorte, dood en wedergeboorte in. De lijken worden langs de rivier op brandstapels gecremeerd. Binnen 8 uur moet een lichaam gecremeerd worden.

 bij het aan boord gaan krijgen we een rozenslinger om de nek  de bootsman (r) en zijn maat roeien ons rond langs de ghats  tot de zon ondergaat

  Eerst wordt een wat grote plateau klaargemaakt met rozenblaadjes en kaarsjes. Dit wordt als offer voor de Ganges overboord gezet en drijft op de stroom weg

daarna wordt door iedere reisgenoot een bakje met bloemen en een kaars te water gelaten waarbij iedereen z'n eigen gedachten en ideeën de vrije loop laat. Dan worden lichtjes in aardewerk bakjes in de Ganges gezet zodat we een hele sliert vlammetjes van de boot zien wegdrijven en mengen met de lichtjes van andere schepen

Daarna begint de grote ceremonie op de Ghats.
Iedere avond worden enkele uren lang gebeden gezongen op een monotone wijs waarbij op de vijf plateaus op de
Dasaswamedh Ghat, de belangrijkste ghat van Varanasi, door vijf Brahmaans wierook en vuur wordt getoond in diverse religieuze attributen

einde van de ceremonie na afloop wordt door veel toeschouwers nog geofferd aan de Ganges één van de plateaus waar de attributen van de Bramaan nog staan

Na afloop lopen we, diep onder de indruk van wat we vandaag hebben gezien, door de nauwe, drukke steegjes achter de ghats en nemen daarna de fietsriksja naar het hotel

De God met de vele armen, Shiva? in de steegjes op de terugweg zitten de bedelaars te wachten en we mengen ons in  de drukte op straat, op de terugweg naar het hotel

Marijke met de fietser en zijn riksja voor ons hotel

terug vorige dag 

naar de volgende dag