|
Reis
Noord India en Nepal 2014 |
|
|
terug vorige dag |
naar de volgende dag |
|
za.
22-3 10e
dag: Varanasi,
boottocht Ganges
|
Met
fietsriksjas reden we vanmorgen naar de Ghats, waar een
wandeling maakten langs de verschillende religieuze plaatsen
en daarna lunchten op het terras van een restaurant op de vierde verdieping, terras van een
trekkershotel. We hadden hier een prachtig uitzicht over
Varanasi, de Ganges en de ghats.
We reden met de riksja terug naar het hotel om weer op
adem te komen, boodschappen (fruit en water)) te doen en de
website bij te werken
's Avonds maakten we een boottocht over de
Ganges met enig ceremonieel werden bakjes met bloemen en een kaars in de
Ganges bezet die in een lange sliert van de boot op de
stroom wegdreven
In het donker liepen we daarna door de kleine straatjes met
winkeltjes achter de ghats naar de opstapplaats van de
riksja's die ons aar het hotel brachten.
|
|
|
|
|
|
ons
hotel in Varanasi |
de
fietsers en de riskjas stonden al te wachten voor het hotel |
op
weg naar de ghats |
|
|
|
behalve
met Indiërs delen we de weg met geiten |
en
met heilige koeien |
alle
eetgelegenheden langs de weg werden in gereedheid gebracht |
De Ghats
De grootste bezienswaardigheden in Varanasi zijn de ghats. Dit
zijn de brede trappen die van de stad omlaag naar de rivier
leiden. Langs de ghats dalen alle pelgrims af naar de Ganges.
In totaal zijn er meer
dan 100 ghats, waarvan Dasaswamedh Ghat ons vertrekpunt is.
We zien bijvoorbeeld de zich discreet badende
vrouw in haar saris, de jonge man die zich kronkelt in complexe
yoga oefeningen, de Brahmaan die zegeningen verkoopt, en de
altijd aanwezige bedelaars die anderen de gelegenheid geven hun
Karma goed te doen. |
|
|
|
Na
de smalle steegjes te zijn doorgeworsteld kom je op de ghats |
waar
in de Ganges religieuze handelingen worden verricht |
maar
ook aan de schepen wordt gewerkt |
Lijkverbranding: De brandende
Ghat’s
Een van de meest bekende bezienswaardigheden in Varanasi zijn de
‘burning Ghats’. Doden worden hier verbrand en de resten worden
toevertrouwd aan de heilige rivier, de Ganges.
Het lichaam van de
overledene wordt gewikkeld in een doek. Vervolgens wordt het lijk door
de familieleden op een draagbaar door de stad naar de rivier gedragen.
Een overleden vrouw wordt gewikkeld in een oranje doek, een kind in
een witte en een oude man of vrouw wordt in een goudkleurige doek
gewikkeld. Vóór de crematie wordt het lijk nog eenmaal in de Ganges
ondergedompeld. De kleding en eventuele medicijnen worden in de Ganges
gegooid. De oudste zoon of het naaste mannelijke familielid scheert
zijn hoofd kaal (symbool van de reinheid) op één plukje haar na en
heeft witte doeken omgewikkeld. De oudste zoon heeft de taak de
brandstapel aan te steken.
De crematie duurt ongeveer drie uur.
Afgevallen ledematen worden weer met behulp van stokken op het vuur
gelegd. Als de schedel niet uit zichzelf splijt, wordt de schedel met
een stok opengeslagen zodat de ziel het lichaam kan verlaten. Van
mannen verbrandt het borstbeen en van vrouwen het bekken niet
helemaal. Ook als er onvoldoende hout is gekocht, blijven er botten
achter. Deze resten worden na de crematie, samen met de as, de Ganges
ingeschoven.
Er zijn zeven redenen om iemand niet te
cremeren: zwangere vrouwen, kinderen onder de 10 jaar (nog geen ziel
geworteld), Sadhu’s (heilige mannen), mensen die zijn overleden door
een beet van een cobra, overleden zijn door Lepra of waterpokken en
slachtoffers van misdrijven of ongevallen. In deze gevallen wordt het
lichaam, verzwaard met stenen, in de Ganges gegooid.
|
|
|
het lichaam van de overledene wordt in de Ganges
gedompeld |
de oudste zoon koopt hout voor de
crematie, dit wordt afgewogen (het gewicht van de overledene) en naar de crematieplaats
wordt gebracht |
Vanaf een terras op de vierde verdieping hebben we een goed
overzicht op de ghats
|
|
|
rituele wassingen |
de trappen van de ghats |
maar ook een vrouw op het kookplaatsje op drie
hoog |
|
|
|
en dan met de riksja weer terug naar
ons hotel voor de lunch |
tegenover het hotel kopen we nog wat fruit |
's Avonds gingen we met een boot de Ganges op waar we langs de
verschillende ghats werden geroeid, onze eigen ceremonie met drijvende
lichtjes uitvoerden en de grote ceremonie bijwoonden die iedere avond
op de ghats wordt gehouden en die door honderden Indiërs wordt
bijgewoond
De Ganges is
een grote en heilige rivier die door India en Bangladesh
stroomt. De rivier is 2510 km. lang.
De hindoes noemen de rivier de Ganges
‘de rivier van de hemel’. De Hindoe gelooft heilig dat je wassen
en baden in de Ganges het slechte karma uit eerdere levens zuivert.
Wie sterft in Varanasi en er wordt gecremeerd zal bevrijd worden. Dit
ritueel wordt ook wel de’Samsara’ genoemd en houdt de cyclus van
geboorte, dood en wedergeboorte in. De lijken worden langs de rivier
op brandstapels gecremeerd. Binnen 8 uur moet een lichaam gecremeerd
worden.
|
|
|
bij
het aan boord gaan krijgen we een rozenslinger om de nek |
de
bootsman (r) en zijn maat roeien ons rond langs de ghats |
tot
de zon ondergaat |
|
|
|
Eerst
wordt een wat grote plateau klaargemaakt met rozenblaadjes
en kaarsjes. Dit wordt als offer voor de Ganges overboord gezet
en drijft op de stroom weg |
|
|
|
daarna
wordt door iedere reisgenoot een bakje met bloemen en een kaars
te water gelaten waarbij iedereen z'n eigen gedachten en ideeën
de vrije loop laat. Dan worden lichtjes in aardewerk bakjes
in de Ganges gezet zodat we een hele sliert vlammetjes van de
boot zien wegdrijven en mengen met de lichtjes van andere
schepen |
Daarna begint de grote ceremonie op de Ghats.
Iedere avond worden enkele uren lang gebeden gezongen op een monotone
wijs waarbij op de vijf plateaus op de Dasaswamedh Ghat,
de belangrijkste ghat van Varanasi, door vijf Brahmaans wierook en
vuur wordt getoond in diverse religieuze attributen
|
|
|
einde
van de ceremonie |
na
afloop wordt door veel toeschouwers nog geofferd aan de Ganges |
één
van de plateaus waar de attributen van de Bramaan nog staan |
Na afloop lopen we, diep
onder de indruk van wat we vandaag hebben gezien, door de nauwe,
drukke steegjes achter de ghats en nemen daarna de fietsriksja naar
het hotel
|
|
|
De God met de vele armen, Shiva? |
in de steegjes op de terugweg zitten de bedelaars
te wachten |
en we mengen ons in de drukte op straat, op
de terugweg naar het hotel |
|
|
|
|
Marijke
met de fietser en zijn riksja voor ons hotel |
|
|
terug vorige dag |
naar de volgende dag |
|