Reis Noord India en Nepal 2014

terug vorige dag

naar de volgende dag

vr. 28-3    16e dag:  Chitwan NP - Pokhara

Na al die ochtenden vroeg op konden we vanochtend uitslapen. Bij het ontbijt vierden we de verjaardag van één van onze groepsleden met gebak en feesthoedjes. Om half 9 vertrokken we naar onze volgende bestemming Pokhara. Vanaf Chitwan was dat ongeveer vijf uur rijden  Na ca 2 uur stopten we bij een wegrestaurant voor een lunch.
We reden na een uurtje weer verder door een prachtige natuur en bergachtige omgeving, stopten nog een keer om een nieuwe hangbrug te bekijken (veel oude hangbruggen in Nepal zijn door de Duitsers vervangen door steviger constructies) en van het uitzicht over de rivier te genieten.
Eind van de middag kwamen we aan bij ons hotel in Pokhara. Vooral het laatste deel van de reis waren we behoorlijk gaar, we zaten wat ongemakkelijk met alle handbagage samen op een bankje opgepropt in de kleine bus. De bagagevakken boven de stoelen was te klein voor onze rugzakken dus die stonden tussen onze voeten.
In onze hotelkamer was het erg warm, de airco gaf alleen warme lucht, alleen op het balkonnetje was het in de schaduw uit te houden.
's Avonds gingen we met de groep eten in een lokaal restaurant

Wat indrukken van deze lange reisdag, de foto's zij deels gemaakt vanuit de bus en deels tijdens de stops die we maakten

we maakten een stop om de benen te strekken bij één van de vele hangbruggen, gebouwd door de Duitsers en hadden een prachtig uitzicht over de rivier

nog wat prachtige vergezichten

een dorpje tussen de terrassen grillig gevormde rijstvelden met of zonder water, met of zonder rijst in diverse stadia. Meestal worden twee oogsten per jaar gehaald

Traditionele Nepalese huizen hebben een benedenverdieping met grote deuren tussen zware palen waarin vaak winkeltjes of werkplaatsen zijn of het wordt gebruikt als bergplaats, De vloeren zijn van leem dus nogal bobbelig.
Op de bovenverdieping wordt gewoond

nog een voorbeeld van oude en nieuwe huizenbouw in Nepal een lappendeken van rijstveldjes waar vooral vrouwen met de rijstplanten werken, de mannen hebben hun ossen en doen de waterhuishouding op de veldjes

een bergdorpje tussen de smalle terrassen en nog wat hangbruggen van Duits fabrikaat

uit de rivierbeddingen wordt zand gehaald vaak zie je deze traditionele keukens langs de weg, voor de huizen en prachtige ruige landschappen

We zien overal veel bedrijvigheid.  Op het land wordt veel met ossen gewerkt en overal worden smalle, hoge huizen gebouwd van de bakstenen die in de vele steenovens van Nepal worden gebakken

Helaas geen vogels vandaag maar wel een hagedisachtige, de Oriental Garden Lizard?

Het eten ;s avonds in Pokhara smaakte goed, Marijke had chicken in the basket en Cees een regenboogforel

We logeren  vannacht in het Hotel Crown Himalayas in Pokhara
De bevolking van Pokhara bestaat voornamelijk bestaat uit Magars, Gurungs en Chetris. Daarnaast wonen hier ook veel Tibetanen. . De Tibetaanse vluchtelingendorpen in Pokhara (Tibetan Handicraft Centre, Tashi-Ling en Tashi Phalkel) zijn dorpen waarin de Tibetaanse bevolking een zelfstandig bestaan heeft opgebouwd. Zij wonen in de drie vluchtelingenkampen waar ze met Zwitserse hulp grote tapijtknoperijen hebben opgezet en daardoor zijn ze nu tamelijk welvarend.