Reis Vietnam 2012

naar de vorige dag

naar de volgende dag

Dag 4 -  Ho Chi Minh City > Cai Be (Mekong Delta)

We reden vandaag naar de Mekong Delta, die bekend staat als de ‘broodmand’ of ‘rijstmand’ van Vietnam. Het land is, mede door de gigantische Mekong Rivier, bijzonder vruchtbaar en levert genoeg rijst om heel Vietnam te voorzien in hun dagelijkse behoefte. De laatste jaren is de rijstbouw zo geïntensiveerd dat nu zelfs rijst wordt uitgevoerd.
Met de bus reden we langs prachtige, groene rijstvelden, authentieke dorpjes en veel rivieren. In Vĩnh Long stapten we ’s middags aan boord van een houten schip.
Onderweg stopten we bij een kwekerij waar we verschillende soorten fruit proefden en daarna legden we aan voor de lunch
Na de lunch stapten we over op 8 kleine bootjes, die staand weren geroeid door Vietnamese meisjes.
Als volgende deel van het vaarprogramma voeren we naar de drijvende markt van Cai Be. Tenslotte bezochten we nog enkele plaatselijke ambachtslieden en werden we naar de "Mekong Lodge" gevaren waar we de het diner gebruikten en de nacht doorbrachten in kleine bungalowtjes.

De Mekong-delta is een gebied in het zuidwesten van Vietnam waar de rivier Mekong met een net van zijtakken (die met kanalen zijn verbonden) in de Zuid-Chinese Zee uitmondt. De delta is door sedimentatie ontstaan en breidt zich jaarlijks uit met ongeveer 80 meter.

Op weg naar de Delta rijden we door veel dorpjes we zien een kudde zebu's en we steken veel rivieren over met flink wat scheepvaart

werken op het suikerrietveld  uitgestrekte rijstakkers De doden worden bij huis, vaak op de akker, begraven
"Als je dood bent ga je terug naar je rijstveld"

viskweekvijvers  houten veerpont de rijst wordt geoogst, in dit klimaat zijn meerder rijstteelten per jaar mogelijk

in alle rivieren zie je massa's waterhyacinten  maar ook kleurige waterlelies  In de keuken van ons lunchrestaurant liepen twee kleine zilverreigers

Weer steken we een rivier over, dat krijg je als je door een delta reist  Het oorlogskerkhof van de Noord-Vietnamese strijders karakteristieke woningen aan de waterkant

Heel bijzonder om alleen maar houten vrachtscheepjes te zien

Je ziet nog veel huisjes met golfplaten daken, maar er wordt steeds meer in steen gebouwd  Leven aan en van het water

In Vĩnh Long stapten we over van de bus op de boot waarmee we de Mekong Delta gingen verkennen.
Vinh Long is de hoofdstad van de gelijknamige provincie tussen de rivieren Hau en Tien in de Mekong-delta
De economie van de provincie is voornamelijk gebaseerd op de visserij en vruchtenteelt. Aangezien het een waterrijk gebied is, vindt de handel voornamelijk met boten plaats.

En eindelijk zien we de Mekongrivier zelf

Hier ligt onze boot te wachten voor het volgende deel van de reis

We komen al meteen een schip met rijstkaf tegen. De Vietnamezen gebruiken dit veel als brandstof

Hier wordt gevist met een sleepnet. De vissersboten, maar ook de vrachtscheepjes zijn meestal in blauw en rood geschilderd met twee ogen op de boeg

de kleine bootjes van de handelaren  Bloeiende waterhyacint  Bij een tussenstop op een fruitkwekerij proefden we diverse soorten Vietnamees fruit en zagen hoe deze groeiden

we zagen een Bloedzuiger hagedis / Changeable lizard, zo'n 25 cm lang
deze hagedis heeft 's ochtends een blauwe kop en hals, 's middags een rode
 Vrachtscheepjes met hoge kop  De rijstvliesboot die we eerder zagen varen, nu afgemeerd

Vietnamese vrouw verzamelt stengels van de waterplanten

Nog een vrouwelijke schipper met onbekende lading maar wel vriendelijk groetend   vissershutje op palen

een houtwerfje

De lunch bestond uit diverse Vietnamese gerechten, waaronder een vis die staand in een rekje werd gefileerd en met groente in rijstpapier werd gewikkeld

Bij het restaurant vertoonde een Maleise waaierstaart z'n kunsten   we zagen hier ook deze wilde ananas

Halverwege stappen we over op kleine bootjes die door Vietnamese meisjes staande geroeid worden, hiermee gaan we dieper de Mekong-delta in   We komen nog een ijzeren vrachtscheepje tegen dat varkens vervoerd

Samen in de boot  met een vriendelijk lachende roeister

In de omgeving van Can Tho vinden dagelijks drie grote bootmarkten plaats.

Na de roeitocht voeren we naar de drijvende markt waar groente en fruit vanaf de schepen verkocht wordt  Wat de schepen te koop hebben wordt aan een stok getoond  Zo liggen er vele rijen (houten) schepen te wachten op klanten

Palmbladen op de stok betekenen dat het schip te koop ligt

Het kerkje bij de drijvende markt doet wat westers aan  met kleine bootjes wordt de koopwaar opgehaald  aan de oever, golfplaten huizen op palen gebouwd

We gaan op bezoek bij wat familiebedrijfjes, hier wordt rijstpapier gemaakt door de rijstpap wordt op een gespannen doek uitgesmeerd en verhit   de vellen rijstpapier worden gedroogd op matten

Dan weer terug langs de drijvende markt

waarna we worden afgezet bij ons hotel, de Mekong Lodge

waar onze groep mocht helpen ij het voorbereiden van het avondeten, hier het vouwen van Wonton's

s' Avonds werden we te hulp geroepen door onze buurvrouw. Ze had een gekko in de slaapkamer en een pad in de badkamer. De gekko vond ze niet erg, maar voor de pad was ze bang, of we dat beest weg konden halen.
De pad  bleek een boomkikker te zijn van zo'n 5 cm. We probeerden 'm met een glas te vangen maar dat beestje was ons te snel af en maakte sprongen van enkele meters, van muur naar muur. Uiteindelijk maakte hij een laatste sprong naar buiten over de schutting.

s' Avonds hadden we een prachtige zonsondergang    We sliepen onder een klamboe

Interieur van de badkamer, een bad in de vorm van een bootje de badkamer zelf met een houten waskom