|
Reis Vietnam
2012 |
|
|
naar de vorige dag |
naar de volgende dag |
|
Dag 6
- Ho
Chi Minh City
|
We bezochten
vandaag de Cao Dai tempel in Tay Ninh en de Cu
Chi tunnels.
Cao Dai is een streven naar een ideaal
geloof en combineert elementen van het boeddhisme,
christendom en in mindere mate confucianisme, taoïsme
en de islam.
Vanuit de Cu Chi tunnels tunnels bestreed de Vietcong de Amerikanen.
De tunnels herbergden in de
oorlog zo'n 60.000 Vietnamezen. Ondergronds waren de commandocentra, voorraadkamers, slaapruimtes
en operatieruimtes te vinden.
|
|
|
|
Eerst wat foto's vanuit de bus op weg naar
Long Hoa
|
|
|
|
|
kleermaker op de stoep |
visserijbedrijfje |
|
We reden eerst naar het dorpje Trang
Bang in het Go Dau district waar de foto werd genomen van het meisje
Kim Phuc. Deze foto werd bekend als winnende World Press foto.
In 1972 werd het dorpje Trang Bang door de Amerikanen bestookt met
napalm. Het meisje Kim Phuc werd door de Napalm getroffen waardoor
haar kleren vlam vatten.
Amerikaanse soldaten trokken de brandende kleren uit en bespoten het
meisje met water. Op de foto rent Kim Phuc naakt voor de soldaten uit.
Kim Phuc woont nu in Canada, en is Unesco Goodwill Ambassador. Haar
schoonzus heeft een restaurant op de plaats waar het huis van de
familie Phuc stond. De bouw van dit restaurant werd vanuit Canada door
Kim Phuc gefinancierd.
|
|
|
De kerk van het dorpje
Trang Bang |
Op de plaats van dit
restaurant stond het huisje waar Kim Phuc woonde |
De winnende World
Press Foto van Kim Phuc, links haar broer |
|
|
|
Verder
op weg naar Long Hoa, nog wat plaatjes van het werk op de
rijstvelden |
|
|
|
De
rijst wordt op straat of voor het huis gedroogd |
De
lijkwagens zijn hier ware kunstwerken |
We
arriveren bij de Cao Dai Tempel in Long Hoa |
Cao Dai tempel in Tay Ninh
De Cao Dai Tempel oftewel het Cao
Dai Heilige Zien ligt in het dorp Long Hoa, dichtbij de
Cambodjaanse grens. Het is
het hoofdkwartier van de Dai Dao Tam Ky Pho Do of Cao Dai Sekte.
Deze sekte ontstond in de dertiger jaren en is een samengaan van
Boeddhisme, Daoïsme, Confucianisme, Christendom en nationalisme
en het streven naar eenheid.
In de Vietnamoorlog koos de sekte de kant van Zuid-Vietnam, de
verliezer van de oorlog. Toch wordt de sekte gedoogd, zolang ze zich
maar niet met politiek bezighoud.
De Cao Dai Tempel is gebouwd tussen 1933 en 1955 en is
uitbundig versierd. In de volksmond heet de tempel ook wel
het `Heilige Zien' vanwege het grote alziende oog dat boven het
portaal op de voorzijde is geschilderd.
De tempel is gebouwd in negen niveaus, de representatie van de
negen stappen op weg naar de hemel. Het plafond stelt de hemel
voor. In de tempel staat een enorme dom, ondersteund door acht
met draken versierde pilaren, die eveneens de hemel
symboliseert. Onder deze dom staat het hoofdaltaar met daarboven
een met sterren bedekte globe en met daarop het Goddelijke Oog,
het symbool van de Cao Dai Sekte.
Voor het altaar staan zeven zetels. De grootste is gereserveerd
voor de opperpriester, een functie die sinds 1933 onvervuld is
gebleven. Drie stoelen zijn voor de priesters verantwoordelijk
voor de heilige wetboeken van Cao Dai en voor de
vertegenwoordigers van de drie takken van de sekte, die met de
kleuren geel, blauw en rood worden aangeduid. Aan weerszijden
van het altaar staan katheders, waarvan tijdens festivals wordt
gepredikt.
Dagelijks vinden in de
kathedraal van de tempel vier gebedsdiensten plaats. Bezoekers
mogen deze diensten vanaf het balkon meemaken. Je ziet de een paar honderd priesters
gekleed in ceremoniële gewaden, de Boeddhisten in het geel, de
Daoïsten in het azuur en de ouderen in het wit. In een
processie gaan ze naar het centrale heilige Cao Dai Altaar.
Vrouwelijke leken komen de tempel binnen via een deur in
de toren links en lopen binnen met de klok mee door de buitengang met
de pilaren rond de hal. Mannen komen rechts binnen en lopen tegen de
klok in. De centrale ruimte is alleen voor de priesters bedoeld.
|
|
|
Voor de
dienst bidden groepjes (vrouwelijke) leken |
De
oudere mannen, rechts achteraan in de tempelingang |
De
kaarsen op het altaar worden aangestoken |
|
|
|
|
Een
priester op het altaar |
Boven
het altaar de wereldbol met het alziend oog |
De
priester met bijzonder hoofddeksel |
en een
lekenbroeder |
|
|
|
De mannen en de
vrouwen gescheiden in afwachting van de dienst |
Start van
de dienst, een Boeddhistische (geel) en Daoïstische (blauw)
priester lopen met de oudere mannen en vrouwen richting altaar
naar |
|
|
|
Vanaf
het balkon konden we de hele ceremonie volgen |
|
|
|
Op een
signaal van een priester ging de hele groep in kleermakerszit |
Recht
onder ons de lekenvrouwen, keurig uitgericht |
|
|
Achter
in de kerk zorgde een orkestje met traditionele instrumenten
voor begeleiding van de dienst |
Na een
klein uur vrij monotoon gezang was de dienst voorbij |
|
|
|
|
|
In
het park voor de tempel leefde een groep apen |
|
|
|
|
Volgende
stop was op een van de vele rubberplantages waar het proces van
de rubberwinning werd uitgelegd |
Marijke
ontdekte een kruidje-roer-me-niet onder een rubberboom |
|
|
Om
tijd te winnen lunchten we een gezond broodje in de bus |
Cu
Chi tunnels
De stad Cu Chi ligt op ca. 65 km ten noordwesten van Ho Chi Minh City
en is tijdens de Vietnam oorlog beroemd geworden door het uitgebreide
stelsel van ondergrondse tunnels. In de jaren veertig en vijftig
werden de tunnels voor het eerst gebruikt door de Viet Minh in de
strijd tegen de Fransen. Later dienden ze als schuilplaats voor de
Viet Cong. Vanuit hun schuilplaatsen lanceerde de Viet Cong
verrassingsaanvallen op de vijand. Halverwege de jaren zestig omvatte
het netwerk bijna 250 kilometer aan tunnels
De tunnels waren erg smal en vaak ook erg diep. Ze zijn gebouwd om in
te werken en te leven; je vindt er woonruimtes, keukens, opslagruimtes
voor munitie, wapenfabrieken en commandocentra. Heel ingenieus zijn
ook de vele nepingangen en valkuilen die zijn gebouwd om de vijand te
misleiden
|
|
|
De
kaart van het tunnelstelsel waarvan er zelfs gangen onder de
Amerikaanse basis liepen |
Model
van de tunnelgangen met drie niveaus |
De
ingangen van de tunnels waren erg smal en in het bos
onherkenbaar |
|
|
|
Terug
in Ho Chi Minh City zagen we deze verkeerschaos tijdens de
avondspits. Een van de problemen in de grote steden is de
toename van de bevolking en daarmee het aantal
verkeersdeelnemers |
|
|
|
Een
paar plaatjes van wat je allemaal op zo'n bromfiets kan
vervoeren |
|
naar de vorige dag |
naar de volgende dag |
|