Reis Vietnam 2012 |
|||
naar de vorige dag |
naar de volgende dag |
||
Dag 9 - Dalat > Nha Trang |
|
|
|
|
Cham, een verdwenen cultuur
De Cham-cultuur is een cultuur die in dezelfde periode bloeide als
het Angkor en het Khmer-rijk .
Het Cham-rijk ontstond in de 2de eeuw na Christus in
de smalle landstrook die geklemd zit tussen enerzijds de Zuid-Chinese
Zee ter hoogte van het huidige Centraal-Vietnam en
anderzijds het Truong Son gebergte dat de grens vormt tussen Vietnam
en Laos.
Het feit dat de landstrook hier heel smal is zorgde ervoor dat de Cham
niet genoeg landbouwgrond hadden om in hun levensonderhoud te voorzien
en al snel dienden ze andere oplossingen te zoeken. De Cham raakten
dan ook al snel bekend als piraten die de Zuid-Chinese Zee uitkamden
en schepen overvielen op zoek naar extra levensmiddelen voor henzelf.
Ook op het land streefden de Cham vaak naar gebiedsuitbreiding om aan
meer landbouwgrond te komen. Hun geschiedenis was er dan ook één van
voortdurende strijd met de twee bekendere en machtiger buurvolken,
namelijk de Viets in het noorden en de Khmer in het oosten.
Handel overzee was heel belangrijk en ze hadden contacten met heel wat
veraf gelegen eilanden en volkeren, zover als de huidige Filippijnen
en zelfs Java. Onder invloed van de toenmalige hindoe-koninkrijken op
Java - waarmee de Cham heel intense contacten hadden - raakte de
Cham-cultuur al snel geïndianiseerd. Rondreizende religieuzen en
handelaars uit Java en zelfs uit India brachten de hindoe-religie tot
bij de Cham, maar ook het Sanskriet, bepaalde architecturale elementen
en heel veel mythologische figuren die een hoofdrol gingen spelen in
de schitterende beeldhouwkunst van de Cham. Heel wat Cham-geleerden
gingen zelfs in Java studeren.
Hun grondgebied werd uiteindelijk in de 17de eeuw volledig opgeslokt
door het uitbreidende Vietnam.
Reconstructies van de hutten waar vroeger de Cham minderheid in woonde. De hoge hut is het gemeenschapshuis | Longhouse, hier werd bij familie-uitbreiding een deel aangebouwd | het fornuis in een Chan-Longhouse |
Onderweg lunchten we in dit restaurantje | er achter was een breed keienstrand en een beekje | Het wemelde hier van de grote vlinders, deze Blue-spotted Crow was fel blauw als de vleugels openvouwden |
nog wat bergtoppen | een "modern" Cham bergdorpje met daken van golfplaten in plaats van palmbladen | soms nog wat meer luxe woningen, er wordt steeds meer in beton gebouwd |
rivierlandschap, we naderen Nha Trang | smalle hangbrug voor voetgangers | soms zie je nog ossenwagens maar hier wordt moderner materieel ingezet |
Po Nagar - Cham torens
Po Nagar is een hindoeïstische tempel gelegen bovenop een kleine
heuvel op ongeveer 50 meter hoger dan de zeespiegel, aan de monding
van de rivier de Cai in de Vietnamese stad Nha Trang. De naam "Po
Nagar" verwijst over het algemeen naar heel het bouwwerk, maar
het is eigenlijk de naam van de grootste toren hier van ongeveer 23
meter hoog.
Deze tempel werd gebouwd toen het hindoeïsme welvarend werd in
Vietnam en toen een groot deel van Vietnam het Champa-Rijk werd
genoemd. De belangrijkste god die hier wordt vereerd is Shiva, maar
onder andere wordt ook zijn echtgenote Uma vereerd en de speciale
Champa-Hindoeïstische godin Po Nagar.
Men is niet zo zeker wanneer Po Nagar is gebouwd, maar wel voor het
jaar 781. In het heden is Po Nagar een niet heel erg belangrijk
religieus centrum meer
Voor het jaar 781 besloot de toenmalige koningin over het Champa-Rijk
(Jagadharma) een prachtige tempel te bouwen van harde, dure materialen
(zoals kalksteen en marmer) ter ere de Hindoeïstische goden (Shiva
enz.), hoog op een heuvel aan de oevers van de riviermonding van de
Cai-Rivier.
Het bouwwerk werd versierd met edelstenen en goud zodat de koningin de
goden blij kon maken, want ze was een redelijk wrede koningin. Jaren
later nadat het bouwwerk al af was, werd de tempel flink geplunderd
door Indonesische troepen vanuit Java (het belangrijkste Indonesische
eiland).
Een groot deel van de tempel werd toen vernietigd, dus men moet de
tempel herstellen. Al de gouden voorwerpen en de edelstenen waren weg
en werden vervangen met rode bakstenen door koning Satyavarman (een
opvolger van Jagadharma
het eerste zicht op de Cham torens | de pilarengang naar de hoofdtoren |
Bakstenen
tempeltorens of 'kalan'
De Cham gebruikten geen graniet of
zandsteen of kalksteen om hun tempels en bouwwerken op te
richten, maar maakten ze uit baksteen. Net dat feit maakt hun
bouwwerken vandaag zo typisch en zo herkenbaar De bakstenen werden gewoon
zongedroogd en daarna op elkaar gestapeld tot de tempeltorens
die we kennen. Daarna werden ze bewerkt (heel wat gebeeldhouwde
figuren en decoratieve elementen sieren de torens), bestreken
met een bepaald soort hars gewonnen uit een endemische boomsoort
uit de regio en in situ gebakken door het aanleggen van grote
vuren rondom de opeengestapelde bakstenen en binnenin het
bouwwerk.
Het hars deed hierbij dienst als een soort natuurlijke kleefstof
die het bouwwerk stevig aaneen hechtte. Het feit dat er eerst
werd gebouwd en pas daarna in situ gebeeldhouwd is duidelijk te
zien aan het feit dat de grenzen van de bakstenen vaak door
gezichten van de figuren lopen (en uiteraard ook aan het feit
dat een paar beeldhouwwerken niet afgewerkt zijn).
Heel kenmerkend is ook het feit dat men de ruimtes
binnenin ging overspannen met de zogenaamde valse
boogconstructie.
De echte boogconstructie kende men er immers niet. Men ging dus
een dakconstructie maken door vanaf de twee zijmuren een
volgende laag stenen telkens iets naar binnen toe te laten
uitsteken. Uiteindelijk kwamen de twee muren zo bij elkaar en
werden ze afgewerkt met een centrale deksteen. Het resultaat was
een taps toelopende smalle ruimte die er als een toren uitzag.
Het altaar voor de god Shiva |
links de hoofdtoren, omgeven door drie kleinere torens met ieder hun eigen altaar |
Een Vietnamese bezoeker van de Cham torens | Ook hier veel bonsai boompjes | Achter de torens doen de vrouwen de afwas |
De monding van de rivier de Cai bij Nah Trang. Hier ligt een deel van de vissersvloot afgemeerd |
De nationale sport is vliegeren | 's Avonds zagen we deze vrouw, onbekend wat er in de potjes gekookt werd |
naar de vorige dag |
naar de volgende dag |