Reis Vietnam 2012

naar de vorige dag

naar de volgende dag

Dag 12 -   Nha Trang > Hoi An

We vertrokken vroeg in de ochtend met de trein naar Danang. We werden daarom om 4 uur gewekt en waren om 5 uur op het station van Nha Trang. De trein had een half uurtje vertraging, dus dat viel mee. De temperatuur was om 5 uur al zo'n 24 °C maar in de loop van de dag werd het bewolkt en met wat wind van een paar open raampjes was het in de trein goed uit te houden. We konden vanuit de trein best wat foto's nemen, ook al waren de ramen een beetje smerig.
Van Danang reden we met de bus naar Hoi An en werden rond 16.00 uur afgezet bij ons hotel, dat even buiten het centrum ligt.
Nadat we samen een korte wandeling hadden gemaakt om de boel te verkennen, gingen we met 8 man met een taxi naar de oude binnenstad om een hapje te eten.

Het station in Nha Trang om 5 uur in de nacht Om kwart over vijf mochten we het perron op De trein kwam om kwart voor zes aanrijden

Het was een slaaptrein, schone lakens werden pas later uitgedeeld maar er was veel te veel te zien, dus hebben we niet geslapen zoals veel van deze rijstvelden in allerlei stadia

We verlieten de bergen reden een heel stuk langs een rotsachtige kust met veel binnenmeertjes en overal mensen aan het werk

In Vietnam kunnen jaarlijks vier rijstoogsten worden gehaald van één stukje land.
De verschillende stadia van de rijstoogst zijn allen tegelijkertijd te zien

Vlakken van het land door man en door een buffel of de man alleen of gezellig samen met z'n vrouw

Dan het inzaaien wordt ook gedaan door vrouwen de kantjes bijwerken

Het rijstveld nat houden en dan het maaien met de hele familie of alleen

De gemaaide rijst wordt op rijtjes gelegd en daarna op hoopjes bij elkaar gevoegd en bij elkaar gebonden

Hier wordt de rijst gedorst en uitgestrooid om te drogen  De halmen worden op schoofjes te drogen gezet en later op de rijsthooiberg bij het huis opgetast

Zo nu en dan worden nog buffels gebruikt voor het zware werk, hier bakstenen Of om de rijststro naar huis te brengen

Vandaag waren de vogels ons welgezind, we zagen erg veel soorten reigers op de akkers, soms met hele groepen

Roerdomp / Vạc rạ (Botaurus stellaris) Grote zilverreiger (Ardea alba) Kleine zilverreiger (Egretta garzetta) Koereiger (Bubulcus ibis) verenkleed in in de broedtijd geelbruin gekleurd

Net voor Danang toch nog wat visserij foto's kunnen maken en deze scheepjes op de rivier, voor anker bij een zandbank

Rond kwart voor vier arriveerden we op het station in Danang. We hadden een prachtige reis gehad, veel gezien en mooie foto's en fims kunnen maken.

Een stoomloc voor het station in Danang nieuwe aanvoer, alsof ze nog niet genoeg bromfietsen hebben Het Olympisch stadion in Danang

De bus wachtte ons op voor het station in Danang en leverde ons om 4 uur 's middags af bij het hotel in Hoi An

Vanuit onze kamer kunnen we deze buffels zien en in een steegje achter het hotel vonden we deze bijzondere bloem

Na onze kamer te hebben verkend maakten we een korte wandeling in de omgeving van het Hotel
's Avonds gingen we met een deel van de groep naar het authentieke centrum van Hoi An dat prachtig met lampionnen was verlicht (sorry, geen camera meegenomen).  We hebben hier heerlijk Vietnamees gegeten