|
Reis Vietnam
2012 |
|
|
naar de vorige dag |
naar de volgende dag |
|
Dag 15
-
Hoi
An
> Hué
|
|
We laten Hoi
An achter ons en gaan naar Hué. Gelukkig is Marijke,
door drie soorten medicijnen tegen haar maag-darmproblemen, weer op de been maar nog wat slapjes.
Wat wil je ook in die warmte met een lege maag in de
bus. Maar in de loop van de dag gaat het steeds beter.
De route naar Hué voert ons langs de
‘Marmeren Bergen’, het Cham-museum in Danang en
over de Hai Van Pass of ‘Wolkenpas’. We rijden
door de bergen, een deel langs de kust met mooie
vergezichten.
Het weer is zonnig maar het is wel wat heiig maar niet
zo ernstig dat we niet over de pas kunnen rijden
Bij de Hai Van Pass verlaten we Zuid Vietnam en rijden
Noord Vietnam binnen.
Na in Hué in het Heritage Hotel te hebben ingecheckt
zijn we met een taxi naar de markt aan de Huong Rivier
(Parfumrivier) gegaan daarna in de stad gegeten en
weer naar het hotel om de foto's uit te zoeken en de
website bij te werken.
|
|
|
|
Marmeren Bergen
(Vietnamees: Ngũ Hành Sơn;
„Vijf elementenbergen“) zijn in heel
Vietnam beroemd en zijn een van de belangrijkste bezienswaardigheden
van Danang.
De vijf pieken symboliseren de
vijf planeten en de vijf elementen: de Berg Thuy (Water), Moc
(Hout), Tho (Aarde), Hoa (Vuur) en Kim (Metaal).
De bergen waren eens eilanden. Volgens de lokale mythe zijn de
bergen ontstaan uit de eieren van een gigantische draak. De bergen
waren in het Rijk van Cham centra van verering; er zijn zeer oude
stenen en in grotten Cham inscripties gevonden die dat bevestigen.
Tijdens de heerschappij van keizer Le
Thanh Ton (eind 15e eeuw) werden de Ngu Hanh Bergen een in heel
Vietnam beroemd landschap. Keizer Minh Mang (1820-1840) liet paden
aanleggen die de bergen met elkaar verbonden.
De bergen hebben
holingangen en talrijke tunnels waarin verschillende boeddhistische heiligdommen
zijn te vinden.
Het gebied is beroemd door zijn beeldhouwwerk. Het marmer voor de beelden werd uit de bergen gehaald
maar dit is onlangs verboden. Het marmer wordt nu uit steengroeven in
Noord Vietnam aangeleverd.
|
|
|
Op weg
naar de marmeren bergen |
de Tam Thai Pagode
in zicht
|
|
|
|
|
Welkom
door drie marmeren heren |
De Tam Thai Tempel, dateert
uit 1825, maar is herbouwd in 1946 en in 1975.
De centrale figuur in
de tempel is de Sakyamuni Boeddha. Beneden deze Boeddha is een kleine
afbeelding van de Thich Ca Boeddha. |
|
|
|
|
|
In
de Tang Chon Dong
Grotten staan een aantal massieve Boeddha-beelden |
|
|
|
|
|
de Linh Ung Pagode |
Dit
vrouwtje gaf ons een privé rondleiding door de grotten, jammer dat
er niets van te verstaan was, maar het klonk wel leuk |
|
|
|
|
|
|
|
|
De Huyen Khong Grot fungeerde tijdens
de Vietnam Oorlog als een guerrilla-basis en veldhospitaal van de
Vietcong. |
Na de marmeren bergen rijden we naar
Dalat waar we het Cham museum bezoeken, daarna gaat de reis verder
door een aantal bergpassen naar Hué
|
|
We
komen langs de restanten van de Amerikaanse basis |
en
kleine rijstvelden tussen de huizen en braakliggend terrein |
Het Cham Museum (Bao Tang
Cham; Museum of Cham Sculpture) werd in 1915 gesticht
door de Ecole Francaise d'Extreme Orient.
Het museum bevat 300 religieuze figuren en
voorwerpen uit de 4e tot de 15e eeuw uit opgravingen in de provincies Quang Nam, Binh
Dinh en Quang Binh, o.a. My Son, Dong Duong (Indrapura),
Khuong My, Tra Kieu (Simhapura) en Thap Mam (Binh Dinh).
Een veel voorkomend element in de Cham kunst is de tepel. Dit
is het symbool van Urajo (letterlijk "vrouweborst"),
de Moeder van het Rijk, de oermoeder van de Cham dynastieën.
De linga, het phallus-symbool van Shiva, komt ook veelvuldig
terug en duidt op de invloed van het Indiase Hindoesme. Reeds
vanaf de 4e eeuw werd de Cham kunst ook beïnvloed door het
Mahayana Boeddhisme. Tevens zijn er invloeden vanuit Java,
Khmer en Dai Viet.
|
|
|
|
Isana |
Ganesha, god van het geluk |
Karakteristiek voor de Khuong My periode zijn de gecompliceerde
hoofdtooien |
Godin
Nu Thán |
|
|
|
|
Dan
Sinh Brahma - koningin Maya baart in de Lumbini tuin haar zoon
prins Siddharta (Boeddha). Het
bovenste figuur, Boeddha zit op een lotusblad waarvan de steel
uit de navel van de liggende koningin Maya komt |
|
|
|
|
In heel
Vietnam zie je deze smalle , lange huizenbouw. Dit komt omdat
belasting wordt berekend op de breedte van de voorgevel |
en ook
hier zie je deze vistuigen op de rivieren |
We
rijden langs de kust door een prachtige natuur |
De Hai Van-pas of Wolkenpas
De weg is een “steile klim naar
de wolken”. Het uitzicht aan de top, op Da Nang en op de
Zuid-Chinese Zee, is prachtig.
In 2000 is men begonnen met het aanleggen van een tunnel onder
de Hai Van Pas.
Inmiddels is deze tunnel in gebruik genomen.
|
|
|
We
lunchen in een restaurant aan het strand |
|
viskwekerij? |
|
|
|
|
|
In
noord en midden Vietnam kunnen jaarlijks twee rijstoogsten
worden gehaald (in het zuiden 4). Waarbij de smalle middenstrook
veel geteisterd wordt door orkanen. |
|
|
|
een dal
vlak voor Hué opgevuld met rijstvelden |
vissertje
op een binnenmeer zet z'n netten uit |
installatie
voor vissen met een kruisnet |
|
|
afgemeerde
schepen in de Chinese zee |
vissersschepen
met bijzonder hoge voor en achtersteven |
|
|
|
Overzicht
van de markt in Hué |
varkendoren,
varkensstaarten en varkens........ |
Zo
leergierig die jonge generatie |
|
|
|
Moeilijk
kiezen uit zoveel soorten rijst |
Bijzonder
dat de schepen in Noord Vietnam een totaal andere vorm hebben,
zoals dit vrachtscheepje met een lading zand op de Parfumrrivier |
Een
monument aan de rivier, geen idee waarvoor |
|
|
|
|
Een Bloedzuiger
hagedis / Changeable lizard in de zon op een boomstronk |
Een
bijzondere vlinder, de Papilio noblei, naast de twee vleugels heeft deze vlinder
een soort staartroer |
De Chinese
Ralreiger |
|
naar de vorige dag |
naar de volgende dag |
|