Reis Vietnam 2012

naar de vorige dag

naar de volgende dag

Dag 17 -   Hué > Hanoi > Halong Bay

Vanochtend liep de wekker om 5.15 uur af. Ontbijt en naar het vliegveld voor een vlucht van ca 1 uur naar Hanoi. Het weer was goed maar wel een beetje bewolkt en dat betekende dat we vanuit het vliegtuig alleen zicht hadden bij het opstijgen en landen.
Op het vliegveld stond weer een nieuwe bus klaar om ons naar de Halong Bay (ca. 120 km) te rijden.
Vanuit onze hotelkamer in Halong Bay hadden we een prachtig uitzicht op een baai met vissersschepen met een wat nevelig karstgebergte op de achtergrond.  De middag mochten we vrij besteden dus gingen we de baai wat beter bekijken
Daarna nog even langs de lokale markt en Vietnamees gegeten in het restaurant van het hotel

Met een binnenlandse vlucht vanaf Hué International Airport waar alleen maar binnenlandse vluchten aankomen en vertrekken Marijke wordt welkom geheten

Nog een blik op de Parfumrivier en de rijstvelden van Hué, daarna sloot het wolkendek tot op het vliegveld van Hanoi

We kregen een nieuwe bus voor de laatste 4 dagen met paarse gordijntjes Op weg naar Halong Bay, weer door de rijstvelden hier was de rijst voor de eerste oogst net enkele weken geleden aangeplant

Ook waren hier weer veel graven in de rijstvelden te zien en mensen tot aan hun knieën in het water Hier wordt de rijst nog uitgeplant, de bosjes rijstplanten (links) zijn op een teeltveldje getrokken

We steken nogal wat rivieren over in de dorpjes zie je overal torentjes met een bol-ventilator op de top Onderweg stopten we bij een werkplaats voor gehandicapten, waar we enkele borduurwerkjes kochten

En weer verder naar Halong Bay langs dit soort dorpjes tot we eindelijk het karst-gebergte zien, ons doel van morgen In deze streek wordt veel poederkool gewonnen, de straten zien er zwart van

Siësta op straat nog meer karst, het meeste verdwijnt in de nevel wachthuisjes bij een kwekerij van pareloesters

Na aankomst in Halong Bay kunnen we samen op stap om de omgeving te verkennen.
Vanuit onze kamer hadden we uitzicht op een baai met vissersschepen, dus de keuze was snel gemaakt

Eerste zicht op de baai Op de boten wonen hele gezinnen, hier hoorde we een kleintje huilen Schelpdiervissers werken aan hun netten

Netten worden uit de knoop gehaald en de schelpjes (hier een hoorntje) worden er uit gehaald daarna tijd voor een borrel. Allemaal zeer vriendelijke mensen die het leuk vinden als je interesse toont

Bij de schepen lagen karen met verschillende schelpdieren een vissersvrouw liet ons de netten met schelpen zien een blik aan boord, ontspannen in de hangmat

Nog een klein vissersscheepje een woon- werkeiland van een vissersgezin op het strand was een keur van Chinese potjes aangespoeld

Op de achtergrond een scheepshelling roofvogels cirkelen boven ons hoofd Installatie om de schepen op de wal te trekken

De romp van de kleine schepen, coracles of in het Vietnamees "tungboom-chai", bestaat uit gevlochten palmriet dat wordt geteerd om ze waterdicht te maken. Eerder zagen we ronde bootjes volgens het zelfde principe, maar zonder vierkant latwerk Hier zie je het vlechtwerk onder de teerlaag

Tenslotte de lokale markt met rietsuikerstengels zeevruchten en alle soorten inktvissen

en weer terug naar ons hotel (het middelste gebouw)