naar de vorige pagina

Klipper "Johanna Maria"

Terug naar de startpagina

 


Coenraad Kieboom (1893 - 1951) en zijn vrouw Boukeline Leutscher voeren op de klipper "Johanna Maria"

scheepswerf:
bouwjaar:
In opdracht van:
laadvermogen:
motor:

Hazer en Leeuwestein - Giessendam
1912
W. de Leeuw - Werkendam
162,5 ton
  


De Klipper Johanna Maria is gekocht door Willem Kieboom voor zijn zoon Coenraad, die er zand, grind en basalt uit de Rijn in Duitsland mee vervoerde, onder meer naar Zeeland, voor het bedrijf van Willem Kieboom, de NV "Luctor et Emergo".
De
vier dochters van Coenraad en Boukeline, Jopie,, Trijnie, Willy en Bouk, werden aan boord, of als het zo uitkwam even van boord, geboren en voeren hun eerste levensjaren mee.
  

   

Boukelina Leutscher is in 1990 overleden, zij vertelde dat Coenraad op een keer de wal op ging om van hun spaargeld een motor te kopen. Zij dacht een motor voor voortstuwing waardoor het wachten op wind, waar zij zo’n hekel aan had, voorbij was. Coenraad kwam echter terug met een motortje om te laden en te lossen want hij had een hekel om op z’n beurt te wachten. Terwijl ze dit vertelde werd ze nog kwaad op haar man die toen zo’n 20 jaar geleden overleden was.

Ook vertelde ze dat ze enkele malen met het koffertje met papieren en haar kinderen klaar had gestaan om met ruw weer in de bijboot te gaan. Eén keer in Zeeland, omdat de knecht de kleden niet over de luiken had gedaan.

In de Johanna Maria is, in de perioden dat Coenraad Kieboom er op voer, nooit een motor gekomen. Opa Willem Kieboom wilde er een oude motor in laten zetten maar Boukelina wilde of een nieuwe of geen motor  

  

Links (met pet) Coenraad Kieboom (1893-1951) met zijn twee jongste dochters Bouk en Wil
Aan het roer (zonder zuidwester) de knecht Gerard van Wijngaarden
De roerganger met de zuidwester is een Duitse kanoër (de kano werd op sleeptouw genomen)

 


v.l.n.r. Mien Leutscher, dochters Bouk en Willy, Boukelina Leutscher en Willem Kieboom


Het achterschip van de Johanna Maria
met dochters Willy en Trijnie in het gangboord

Tijdens de crisisjaren lag de klipper aan de wal, 
in het kanaal van Steenenhoek bij de sluis 
(foto 1933 met spandoek “Kiest Colijn . Lijst 33. gezag orde vrijheid”). 
De klipper is enkele jaren later verkocht. 

De jongelingenvereniging van de Geref. Kerk vergaderde in de beurs waar Coenraad beursmeester was 
Deze jongelingen sliepen aan boord van de klipper om de boel in de gaten te houden

Alle schepen lagen tijdens de crisistijd aan de wal, één schipper had platen
op triplex geplakt en uitgezaagd en verkocht die als puzzels


Verdere geschiedenis:

23-09-1912    Onafhankelijk   W. de Leeuw - Werkendam            157.003 ton
1912            
Johanna Maria  Coenraad Kieboom - Werkendam
29-01-1919    Johanna Maria 
Coenraad Kieboom - Werkendam   meetbrief D 2585 N
10-05-1921    Johanna Maria  Coenraad Kieboom - Werkendam  
151.747 ton
1935                                                                                       brandmerk
77 B GOR 1935
07-10-1943    Adma              
A. Raaymakers - Hoge Zwaluwe    meetbrief R 14276
30-09-1959    Adma               A. Raaymakers - Hoge Zwaluwe    meetbrief
R 25029 N           Gardner Diesel 6LW No. 120905
10-04-1962    Adma               A. Ursinus - Hardinxveld               meetbrief R 26958 N
08-01-1970    Adma               A. Ursinus - Hardinxveld               meetbrief R 33187 N
2009             Eben Haezer    Erik van Soest - Almere

Scheepsregister legger 2585:

Scheepsregister legger 537:

Scheepsregister legger 206:

Passage Schutsluis kanaal Voorne te Nieuwesluis

Scheepstijdingen  Johanna Maria, Kieboom


In 2009 werd de klipper gekocht door Erik van Soest en Annemarie Sierag. Het schip was verbouwd tot woonschip met als ligplaats Zeewolde. 
Zij hebben het schip in 2009 en 2010 volledig van binnen gerenoveerd en gemoderniseerd zodat het nu een comfortabel woonschip is.  Waar mogelijk zijn de originele elementen bewaard gebleven. De originele motor (Gartner) die in 1935 is geplaatst, is nog aanwezig.

De klipper is, na de ombouw in 1935 van Zeil tot Motor Schip, sterk gewijzigd, achter de roef is een stuurhut geplaatst, maar de hoge voorsteven en “geveegde kont” zijn nog steeds duidelijk herkenbaar.
Ook de roef is nog origineel met de patrijspoorten die over de luiken uitkijken, wel zijn de ramen vergroot. In het achteronder zijn de kinderkooien, waar de dochters van Coenraad en Boukeline sliepen, nog in de originele staat

   De Eben Haezer, ex. Johanna Maria, ex Adma in Zeewolde


Hoge voorsteven

Geveegde kont