naar de vorige pagina

Luxe Motor "Attentie"

Terug naar de startpagina

In 1929 liet Cornelis Arie Kieboom L. zn, (*1905) schipper te Werkendam, de Luxe Motor "Attentie" bouwen op de scheepswerf Vooruitgang v/h Mulder & Suurmeijer te Foxhol Groningen

scheepswerf: 
bouwjaar:  
In opdracht van: 
laadvermogen: 
motor: 

Vooruitgang Foxhol
1929
C.A. Kieboom L. zn
117 ton
Hollandia 44 pk


De Luxe Motor Attentie is gebouwd met een zelflos installatie en heeft  voornamelijk zand gevaren van de grote rivieren naar Tholen.  
Daarna heeft het zand gevaren voor de betonfabriek te Werkendam  en later van de diverse zandzuigers naar Werkendam.
De afmetingen zijn 26,55 lang en 5,05 breed en een holte van 1,75 de voortstuwing installatie is een 44 pk Hollandia motor fabr: Smit & Co Kinderdijk
Gemeten 2 augustus 1929 124 ton brandnummer 4292 B Rott 1929. Vermoedelijk is er een foute meting gedaan want op 13 augustus is er melding gemaakt van tonnage 117.355 ton.


1929    Attentie         Cornelis Arie Kieboom - Werkendam

1948    Vergankelijk   Cornelis Arie Kieboom - Werkendam
1968   
Vergankelijk   Cornelis Nobel - Werkendam
1968    Vergankelijk  
Maatschappij tot uitvoering van rijs zink en stortwerken West Nederland NV - Papendrecht
1979    Zwerver          fam.
Leenman - Woudrichem
2002    Merel            stichting Skūtsje Gerrit de Vries
2006    Vergankelijk 
Wim en Jenneke Blokland - Groot-Ammers


Verdere geschiedenis van de Luxe Motor:

In september 1944 lag het schip in het Gat van 't Hooft nabij Werkendam en werd daar gevorderd door de Duitsers. Kees Kieboom en zijn gezin werden van boord gezet en vonden tijdelijk onderdak in een onderdhuis langs de Sasdijk.
In september 1945 werd de "Attentie" beschadigd in Noord Duitsland terug gevonden
  
16 september 1948: scheepsnaam gewijzigd in "VERGANKELIJK".

10 januari 1949: wijziging in de tonnenmaat naar 110,190 ton. Vermoedelijk is toen de den verlaagd, de hijsmast en de erft verwijderd.

31 augustus 1960: de voortstuwing installatie gewijzigd naar een 30/33 pk Industrie dieselmotor nr. 3025  

In 1967 is het schip aangevaren in de mist door een tanker nabij Rossum op de Maas en is daarbij gezonken, enkele dagen onderwater gezeten en gelicht waarna de schipper is gestopt met varen en het schip in 1968 verkocht heeft.

11 maart 1968: verkocht aan Cornelis Nobel te Werkendam. Deze verkocht het schip direct door aan de Maatschappij tot uitvoering van rijs zink en stortwerken West Nederland NV te Papendrecht

6 december 1979: scheepsnaam gewijzigd in "ZWERVER", deze is niet in het register opgenomen en is zij gemeten voor pleziervaart door de fam. Leenman te Woudrichem.
    
Toen deze het schip bezat is het houten stuurhuis verwijderd de voorroef stond er toen al op en de luikenkap stopte tegen de voorroef. De voorankerlier is vervangen door een elektrische, de spudpaal geplaatst, de boegschroef geplaatst en de Industrie motor vervangen door de huidige Boudouin motor. Het elektrische stuurwerk geplaatst. Jammer van al deze aanpassingen maar het historische besef was in die dagen nog niet aanwezig.

16 september 2002: schip verkocht aan stichting Skūtsje Gerrit de Vries en heeft de naam "MEREL" gekregen.

15 november 2006:  schip gekocht door Wim en Jenneke Blokland uit Groot-Ammers, met de bedoeling om het zo veel als mogelijk terug te brengen in authentieke staat, maar wel met alle hedendaagse techniek. En omdat er op deze aarde niets van blijvende aard is hebben zij het schip de naam "VERGANKELIJK" weer terug gegeven.

 

De "Vergankelijk" van Wim en Jenneke Blokland uit Groot-Ammers in 2008