Reis Ecuador en Galapagos 2013

terug naar vorige dag

naar volgende dag

dag 7 - Quito > Papallacta hooglanden - boottocht naar jungle ecolodge

Om half zeven vertrokken we uit Quito via de oostelijke Andesketen, de Papallacta hooglanden (pashoogte 4000 m) en de nevelwouden naar de jungle.
In Papallacta gingen we naar de Thermale baden van het plaatsje. Een deel van de groep nam hier een bad in het warme, zwavelhoudende water uit de kratermeren. Wij gingen met een ander deel van de groep de prachtige natuur in via een smal paadje, langs snelstromende riviertjes. Af en toe wat miezerregen maar dat hoort bij nevelwoud. In Baeza aten we uitstekende forel bij "Gina" (Marijke at vlees). Daarna de weg naar Tena door het Nationaal Park Sumaco. Vanaf Tena volgden we de Napo rivier tot Santa Rosa waar we overstapten op een grote gemotoriseerde kano die ons over de Chontayacu-rivier naar de Yacuma Lodge bracht. Hier zouden we twee nachten blijven slapen. Omdat onze grote bagage niet mee kon in de kano hadden we het hoognodige in rugzakken gepakt. De grote reistassen en koffers bleven de komende dagen, voor ons onbereikbaar, in de bus
Deze jungle ecolodge is gecertificeerd door de Rainforest Alliance en helemaal aangelegd met natuurlijke, lokale materialen.

Santa Rosa

We laten Quito achter ons het landschap om ons heen blijft grillig en veranderd naarmate we op grotere hoogte komen

Polylepisbomen die in lavaslenken  boven de boomgrens van 3800 meter voorkomen, rechts een begroeide lavaslenk Páramo landschap met vooral graspollen en kleine vetplanten

prachtige berglandschappen het meer Papallacta in de nevelwouden met laaghangende bewolking bloeiende mossoorten op een paaltje

Papallacta  -
Een klein dorpje (
1000 inwoners) op 64 kilometer ten Oosten van Quito, 3200 m. boven zeespiegel. langs de weg tussen Quito en het Amazonegebied ( Interoceánica). Het ligt tegen de oostelijke flanken van de Andes, waar de páramo overgaat in vochtig nevelwoud. Je vindt in deze streek veel thermale baden
We maakten een wandeling door het deels met nevelwoud begroeide bergland bij Termas Papallacta

de prachtige rode bromelia's hebben de boom niet levend gehouden overal geraas van wilde bergstromen typische nevelwoud begroeiing met o.a varens en bromelia's

nog meer nevelwoud echt genieten zo prachtig, je wordt er stil van

Bij dit bronnetje vonden we onze tweede kolibrie de Koperglanskolibrie of Shining Sunbeam (Chaetocercus mulsant)

Marijke tussen de trompetbloemen 2 orchideeënsoorten uit het nevelwoud weer zo'n minituintje

onderweg tussen Papallacta en Baeza weer de mooiste vergezichten langs de rivier Papallacta en natuurlijk watervallen

De forellenlunch in Baeza en buiten miezerde het gestaag, maar na de lunch werd het weer droog

Hier wat verschillende bouwstijlen van de huizen onderweg Het laatste huis is op palen gebouwd, niet voor overstromingen maar tegen kruipende insecten en slangen

de indiaanse bevolking tuiniert niet als wij, alles staat door elkaar aangekomen in Santa Rosa waar de grote kano's klaar lagen Wel verplicht reddingsvesten om natuurlijk

zicht op de Chontayacu rivier de kano is hier echt hét transportmiddel, maar dan zonder bb-motor overal keienstranden en veel ondiepten

we voeren door het regenwoud met af en toe een nederzetting van amazone indianen. Het werd al donker toen we aankwamen in de Eco Lodge
In onze lodge werden we verwelkomt door deze vlinder, de Green-banded Urania.
Helaas was hij de volgende morgen dood
Maar we zagen in het regenwoud nog veel meer grote, prachtig gekleurde vlinders