Reis Indonesië 2017

naar vorige dag

naar volgende dag

dag 15 - Torajaland - Makassar Denpasar - Ubud

Helaas is er vandaag een einde gekomen aan ons bezoek aan Torajaland, we vonden het een prachtige streek met veel interessante rituelen. We rijden in circa 8 uur terug naar Makassar waar we met een binnenlandse vlucht naar Bali gaan.
We reden nu een andere route dan een paar dagen geleden, nu volgden we een prachtige weg langs het karstgebergte, en de prachtige rijstterrassen die ons nooit vervelen. Bij één van die rijstterrassen zagen we twee ijsvogels die rustig bleven zitten terwijl wij ze filmden en fotografeerden. Het was vandaag een gunstige dag om te trouwen want in veel dorpen waar we doorheen reden waren trouwceremonies waarvoor grote tenten waren opgezet die deels op de doorgaande weg stonden. Die openbare weg was overigens erg smal en vol gaten, ontstaan tijdens het regenseizoen en waaraan op sommige plekken het reparatiewerk was begonnen.
Bij de koffiestop hadden we een fantastisch uitzicht op de karstbergen, wel kwam er regelmatig mist opzetten maar die trok ook steeds weer even weg zodat we foto's konden nemen.
Bij het verlaten van Torajaland verdwenen ook de typische Tongkonan huizen, die plaats maakten voor de Buganeese huizen op palen.
Na een paar uur sloegen we bij het plaatsje Rappang af naar de kust, de westkant van de linkerpoot van Sulawesi en volgden de kustweg richting Makassar. De lunch gebruikten we in Pare Pare, in een restaurant met uitzicht op zee met enkele mossel- of oesterbanken.
Even voor Makassar maakten we een laatste stop in Sulawesi waar we afscheid namen van de rijstvelden en karstbergen. In Makassar was het erg druk, ook op zondag was het gewoon spitsuur. We vreesden al dat we te laat op het vliegveld zouden komen maar gelukkig konden we op tijd aan de file ontsnappen en reden we op een vrijwel lege weg naar het vliegveld.
Inchecken, bagage afgeven en de juiste gate vinden ging goed, we krijgen al ervaring. Het vliegtuig had enige vertraging maar daarna hadden we een goede vlucht en zo'n anderhalf uur later landden we op Bali, ons derde eiland.
We werden opgewacht door een nieuwe gids en chauffeur en reden in het donker, maar over een prachtige weg, zonder kuilen en gaten, naar ons hotel in Ubud

In het centrum van Tana passeren we het standbeeld Makale Laki Pada in een dorpje zien we dit monument "Republik Indonesia" we volgen de weg langs een lange keten van karstbergen

en nog meer karstgebergte natuurlijk ook hier de rijstvelden op terrassen  bij het verlaten van Torajaland, de wens op de poort: Selamat Jalan (goede reis)

karst gaat nooit vervelen, dat kun je blijven fotograferen half op de weg, een kleurige bruiloft-feest-tent en weer verder door een prachtige natuur, deels afgedekt door wolken

Geen Tonkonans meer maar Buganese huizen op palen we gaan de bergen in met diep beneden ons een riviertje en nog wat schade aan de weg uit de regentijd

op onze lunchplek hebben we een prachtig uitzicht, ondanks de laaghangende bewolking naast ons restaurant wordt gebouwd met hulp van bamboe stutters

we worden welkom geheten in het regentschap Enrekang het weer verslechterd, het gaat regenen niet leuk voor ons maar wel goed voor de natuur

We zien nu overal de karakteristieke, prachtige Buginese huizen, gebouwd op palen langs de weg een irrigatiekanaal met daar overheen bamboe bruggetjes

De havenstad pare-pare wenst ons Selamat Jalan oftewel Goede Reis mossel- of oesterbanken? voor de kust van Pare-pare zeewinde (paarse pispotjes) op het strand

langs de weg wordt gedroogde vis verkocht en stapels meloenen laatste blik op de karstbergen in Sulawesi

Het wordt donker als we Sulawesi verlaten en een uur later op Bali aankomen, het derde eiland op onze Indonesië reis

vertrek uit Sulawesi aankomst op Bali

nog de gebruikelijke vogeltjes van onderweg in Sulawesi, we zijn benieuwd wat we in Bali zien

Meninting-ijsvogel zoeken we nog op Bruine vliegenvanger Fluweelhoningzuiger Ringmus met Zwartkopnon Fluweelhoningzuiger (vrouwtje) Zwartteugelspitsvogel

O'Bulakan Boutique Resort (aankomst: 14-05-2017 - vertrek: 16-05-2017)

Adres: JI. Raya Kedewatan - Ubud

Het d'bulakan Boutique Resort Ubud bevindt zich in de glooiende groene bossen van Ubud. Het paleis en de kunstmarkt van Ubud liggen op ongeveer 10 minuten rijafstand.
De kamers van het d'bulakan zijn allemaal voorzien van airconditioning en gratis WiFi in alle ruimtes. Verder beschikt deze accommodatie onder andere over een 24-uursreceptie, bagageopslag, autoverhuur, fietsverhuur en een gratis pendeldienst