Reis Madagaskar - Mauritius 2014

terug naar vorige dag

naar de volgende dag

5e dag:  Périnet reservaat > Antsirabe

Vanochtend stonden we vroeg op en werden buiten opgewacht door een kameleon in de heg voor ons huisje. We ontbeten in de Lodge en om 7 uur vertrokken we naar Antsirabe, dat ligt op het centrale hoogland van Madagaskar. Een prachtige tocht door de bergen, bezaaid  met kleine gehuchten van lemen huisjes met stro- of golfplaten daken. In de dalen terrassen met rijstvelden en later veel veldjes met diverse groenten. We zagen langs de weg een rij met raffiawerkers waar we wat lokale handwerkjes kochten.
We stopten voor de lunch in Tongasoa waar we eerst nog een gieterij van kookpannen bezochten.
's middags hadden we enkele korte tussenstops, waarbij we ook één van de vele steenbakkerijen bekeken.
Rond vijf uur reden we Antsirabe binnen naar ons hotel in het centrum van het stadje. Hier hadden we internet en konden we een eerste start met de website maken.
Eind van de middag betrok de lucht en kregen we regen en onweer. In onze regenkleding gingen we op pad naar een restaurant Pousse-pousse, genoemd naar de lopend voorgetrokken riksja's waarvan er in dit stadje er zeer veel rondrijden. In het restaurant zat je dan ook in zulke riksja's aan tafel.

Antsirabe

de kameleon voor ons huisje een bergdorpje onderweg naar Antsirabe ossenkar

we zien steeds meer kale rotsen in het landschap in de dorpjes worden de barbecues aangemaakt bijzondere huisjes

grote drukte bij het onttakelen van een steenoven we zien onze eerste ijsvogel, de Zwartsnavelijsvogel / Malagasy kingfisher en rijden weer verder door dit prachtige land

breuk in het landschap watervalletjes ouder echtpaar achter hun hut

onze bus stopte bij raffiawerkers langs de weg dan weer verder langs de rijstvelden

vrouw komt terug van het werk zeer divers landschap met veel kaalslag en overal zie je de voorouder-graftomben

Tijdens de lunchstop in Tongasoa bezochten we een gieterij van kookpannen. Resten aluminium, motorblokken, bestek, borden, etc. worden klein gemaakt en in een primitieve oven gesmolten.
In houten kasten wordt, met behulp van een oude kookpan en vormzand, een gietvorm gemaakt.

de werkplaats waar de gietvorm wordt gemaakt het eindproduct, kookpannen de onderkast van de gietvorm wordt gemaakt

buiten in een primitieve oven worden resten aluminium gesmolten de gietvorm voor de deksel wordt gevuld en ook de vorm voor de pan

verderop nog meer graftombes met vele generaties voorouders en natuurlijk weer steenbakkerijen, zowel bedrijfsmatig aangepakt als kleinschalige privé projecten

Antsirabe ("plaats met veel zout")
Antsirabe was tot de jaren zeventig van de negentiende eeuw een simpel boerengehucht, waar landbouwers uit de omgeving heen kwamen om zout te kopen. nu is het een stad en bestuurlijk centrum van de regio Vakinankaratra.
De stad ligt in het midden van het land, in het Ankaratragebergte op de hellingen van de Tsiafajavona op 1540 meter hoogte en is de derde stad van het land na de hoofdstad Antananarivo en de havenstad Toamasina.
Vanwege haar hoge ligging wordt de stad ook wel de 'koudste stad van Madagaskar' genoemd, maar ‘Lekker koel’ beschrijft de temperatuur in stad beter.
Antsirabe wordt voornamelijk bevolkt door de Merina met een opvallend Aziatisch uiterlijk.

We komen in Antsirabe, de stad van de Pousse-pousse, genoemd naar de lopend voortgetrokken riksja's ons hotel voor vannacht