Reis Madagaskar - Mauritius 2014

terug naar vorige dag

naar de volgende dag

12e dag:  Ranomafana nationaal park

Vannacht heeft het flink gestortregend en het zal de hele dag blijven miezeren. Echt weer om het regenwoud in te trekken dus regencape aan, bloedzuigersokken over de broekspijpen en op pad. Marijke bleef in het huisje omdat de route door het regenwoud te zwaar was voor haar enkels.
In het Ranomafana nationaal park
maakten we 's ochtends een wandeling onder begeleiding van gidsen en spotters, deels over redelijke paden die soms we wat glibberig waren maar ook grote stukken over modderige bospaadjes met  wortels van bomen als struikelobjecten. In het woud zijn twaalf verschillende soorten lemuren te spotten, waarvan enkele uniek zijn. Wij zagen hier vier soorten van die in groepjes in de boomkruinen speelden of sliepen. De inri-inri, de diadeem-sifaki, de roodbuik-lemuur en de  bamboe-lemuur. Ook zagen we nog enkele vogels.
Ondanks de gesloten kleding en de bloedzuigersokken bleek ik toch nog door een bloedzuiger in m'n zij te zijn gepakt. De bloedzuiger hebben we niet meer aangetroffen wel wat bloed en een wondje, maar dat was al snel geheeld
's Middags maakten we, toen het even droog was, een korte wandeling naar een plek waar een grote kameleon te zien was.

Het Ranomafana National Park  ligt in een bergachtig deel van het Centraal Hoogland op een hoogte van 600 tot 1400 meter en is grotendeels bedekt met een dicht tropisch regenwoud, waaronder nevelwoud, laaglandregenwoud en hooglandbos. In de bossen komen verschillende zeldzame soorten flora en fauna voor. Het ligt in een gebied met veel neerslag. De naam Ranofano is samengesteld uit de woorden Rano (= water) en Mafana (= heet) en dat was ook onze ervaring, zweten en natte miezerige regen.
Rijdend naar het park kom je van een droog gebiedt in een heuvelachtig terrein met de Namorona rivier als belangrijke levensader. In het park is de droogte verdwenen en overheerst het weelderige groen. In de bomen leven verschillende lemuur-soorten waaronder de ‘gouden’ bamboo-lemuur. Verder zijn er talloze vogelsoorten, reptielen en vlinders.
Door de regenval, steile paden en de bloedzuigers was het een intensieve tocht maar de moeite waard.

het Ranomafana nationaal park in het park is het flink mistig of is dit lage bewolking? dat worden dus wazige vogeltjes

Madagaskar brilvogel Zwarte buulbuul / Malagasy bulbul nest of cocon van de giraffe-nek kever de giraffe-nek kever zelf

varen zoals veel te zien in het regenwoud stroomversnelling giftige bloem, gebruikt in de visserij - de bloemblaadjes verdoven de vissen

met regenjassen aan strompelen we door het woud en de spotters vinden al snel enkele greater bamboe lemuren in de boomkruinen

even later verlaten we het pad en wringen ons tussen de struiken en bomen door, er is een groepje bruine lemuren gevonden

weer terug op het pad dat loopt over gladde boomwortels en glibberige stenen

met af en toe een mooi bloeiend plantje

een kuifdrongo vraagt zich af waar wij mee bezig zijn dan zien we een diadeem sifaka (Propithecus diadema), een lemurensoort ook spinnen zijn rijkelijk vertegenwoordigd in het regenwoud

dan verlaten we het pad weer voor een groep Verreaux sifaka's (Propithecus verreauxi)

we zien later een vanga, een endemische vogelsoort in Madagaskar, het is de Kinkimavo / Tylas vanga ook de Madagaskar-dayal lijster is van de partij

Terug van de excursie trekken we droge kleren aan en verzorgen we het bloedzuigerwondje

Marijke had die ochtend een grote vogel met lange staart, de toeloespoor koekoek of Madagaskar Coucal, gefilmd. Hij maakt een enorm lawaai dat beantwoord wordt door andere gelijksoortige vogels in de omgeving.

Na de lunch maken we samen een wandeling. Enkele reisgenoten hebben een grote kameleon gezien en die moeten we natuurlijk ook bekijken

Toeloespoor-koekoek / Malagasy coucal

we worden ingehaald door het kleinschalige transport dat de dorpelingen als vervoermiddel  gebruiken, ze hebben een stok om één voorwiel te sturen boven het riviertje langs de weg zien we een holenkiekendief vliegen

dan komen we bij een bananen-verkoopstalletje en daar achter in een moestuin zien we een enorme Parson's kameleon

's avonds na het bijwerken van foto's en websitepagina's heerlijk slapen onder de klamboe