Reis Marokko 2019

naar vorige dag

naar volgende dag

dag 11 - Do 2 mei - Marrakech

Tot drie uur vannacht lagen we wakker door verkeerslawaai en hard pratende vrouwen. Na het ontbijt liepen we naar de Marorelletuin, dat was vlak bij het hotel. We wandelden door deze prachtige tuin, dronken er koffie en bezochten het Berbermuseum.
Terug in het hotel bestelden we een taxi die ons naar het centrum van Marrakech bracht. We wandelden daar over het beroemde Djemaa el Fna  plein en dwaalden door de souk waar we wat kruiden en de laatste souvenirs kochten en probeerden de rest van de handelaren af te schudden.

Met de taxi weer terug naar ons hotel waar we onze koffers inpakten.
's Avonds hadden we gereserveerd in
het restaurant Dar Es Salam in de souk van Marrakech waar we traditionele Marokkaanse gerechten kregen opgediend en vermaakt werden door folklore artiesten met muziek, zang en dans

De stad Marrakech is al in 1070 gesticht door de Almoraviden, de heersers van het eerste grote islamitische rijk in de regio. Marrakech was aanvankelijk een fort en een symbool van de macht, maar is de loop der tijd uitgebreid met andere forten, fantastische pleinen, torenhoge minaretten, aromatische tuinen en monumenten met glinsterende mozaïeken.
Marrakech is verdeeld in twee helften: de oude ommuurde stad (de medina) en het koloniale Ville Nouvelle, gebouwd door de Fransen in het midden van de twintigste eeuw.

's Ochtends liepen we naar de subtropische Majorelletuin (Jardin Majorelle), de bekendste botanische tuin in Noord-Afrika.
De tuin is ontworpen door de Franse kunstenaar Jacques Majorelle, die van 1922 tot en met 1962 in Marrakech woonde. Marokko was die jaren een protectoraat van Frankrijk. Het handelsmerk van de oprichter was een opvallende kobaltblauwe kleur, die hij intensief gebruikte voor de gebouwen en decoratieve elementen in de tuin. Vanaf 1980 ontfermden de beroemde Franse mode-ontwerper Yves Saint Laurent en zijn partner zich over de Majorelletuin, waarmee hij de groene oase redde van de bulldozers van een projectontwikkelaar die er een hotel wilde neerzetten.
De botanische tuin is de thuisbasis van honderden exotische planten, waaronder reusachtige cactussen, bamboe, bananenbomen en palmen uit de hele wereld.
In de Majorelletuin bezochten we ook het Musée Berbère, een museum  over de Berbercultuur in Marokko, gehuisvest in het atelier van Jacques Majorelle. In het museum waren meer dan 600 voorwerpen uit de privé collectie van Yves Saint Laurent en Pierre Bergé te zien zoals sieraden, kleding, traditionele wapens, tapijten en voorwerpen uit het dagelijkse leven.

Jardin Majorelletuin

cactusbloem een paartje Turkse tortels

's Middags namen we een taxi naar het  Djemaa el Fna  plein in het hart van de medina van Marrakech waar we muzikanten, waarzeggers, acrobaten, drummers, slangenbezweerders, dansende cobra’s, verhalenvertellers en komieken zagen. Bij de kraampjes op het plein was van alles eten en drinken, van gegrilde aubergines en soep met schapenhoofd tot muntthee en kruidige cake.
In de medina van Marrakech bekeken we de prachtige oude gebouwen, zoals de twaalfde eeuwse Koutoubia-moskee met zijn statige minaret, het hoogste gebouw van de stad.
Natuurlijk bezochten we in de medina ook de souk, waar in kraampjes zijde, sieraden, keramiek, waterpijpen, souvenirs en veel andere dingen werden verkocht

minaret van de Koutoubia Moskee slangenbezweerders met cobra’s en pythons in actie een Afrikaanse muziekgroep

onbekende "artiest" installeert zich op het plein, een henna tatoeëerder? de tandarts had z'n waren al wel uitgepakt

hoedjesverkoopsters transport per ezelskar een Arabische muziekgroep

mannen in traditionele Marokkaanse kleding gesluierde verkoopsters traditioneel getuigde ezel

in de souk binnen de medina van Marrakech deden we onze laatste boodschappen

Marijke kocht saffraanpoeder, gisteren hadden ze alleen gedroogde blaadjes de weegschaal de man had ook nog een stekelvarken te koop

Terug in het hotel zagen we alleen de zwarte spreeuw nog op het dakterras maar nu met een vriendje of vriendinnetje
Samen hadden ze een optreden ingestudeerd

<< klik op de foto voor een demonstratie

's Avonds werden we met een taxi naar het restaurant Dar Es Salam in de souk van Marrakech gebracht voor een traditioneel diner met gerechten van  de traditionele Marokkaanse keuken, opgeluisterd met muziek, zang en dans van Marokkaanse artiesten.

in de loop van de avond stroomde het restaurant aardig vol deze artiest bleef het kwastje aan z'n muts de hele avond ronddraaien de dans met de brandende kaarsen is op Marijke's film beter te zien