Reis Mexico-Belize (Maya route) 2011

terug vorige dag

naar de volgende dag

Negende  dag:   San Christóbal > Villahermosa

Vanmorgen zijn we om 9 uur vertrokken uit San Cristóbal. We volgden het stroomgebied van de Grijalva, de rivier waar we gisteren gevaren hadden door de Canyon.  Eerst met de bus door de bergen, met prachtige vergezichten en langs allerlei kleine ranches. We maaken een fotostop bij het stuwmeer van de Grijalva.
In San Cristobal was het nog vrij fris, we zaten daar ook vrij zuidelijk en op zo'n 2400 m hoog. Toen we door de bergen reden brak de zon door en werd het behaaglijk. Eenmaal op de vlakte, zo'n 70 m boven de zeespiegel, werd het steeds warmer tot zo'n 27 ºC
In Villahermosa gebruikten we een taco-lunch en daarna gingen we naar het park waar beelden van de Olmeken waren opgesteld. De Olmeken (1500 v.Chr.-200 n. Chr.) zijn het eerste volk in Midden Amerika met een hoogstaande beschaving.
Na deze wandeling met uitleg door onze gids Roel werden we naar ons hotel Olmeca Plaza gebracht, in het centrum van Villahermosa

De hele dag kwamen we pelgrim-fakkellopers met de begeleidingsauto's tegen, met luide muziek en loeiende sirenes, alles ter ere van de Maagd de Guadelupe

Steeds weer kwamen we de Rio Grijalva tegen, na gisteren een oude bekende prachtige vergezichten met de hoogste bergen in de nevel

prachtige dalen soms grillige rotsformaties dan weer heel lieflijk glooiend

De fotostop bij het stuwmeer in de Rio Grijalva Even later reden we over deze brug

Uitzicht vanaf de brug Een boerengedoetje / ranch

Veel bananenplantages in dit gebied zijstroompje van de Rio Grijalva en tenslotte de bergen ingeruild voor het platte land

We kwamen rond twee uur aan in Villahermosa, de hoofdstad en tevens grootste stad van de staat Tabasco in Mexico. Villahermosa heeft ca. 336.000 inwoners en ligt aan de oevers van de Grijalva. De stad heeft een tropisch klimaat; in de lente is het er gemiddeld 40° C met een luchtvochtigheid van 90%.
De stad werd op 24 juni 1596 gesticht als Santa María de La Victoria. In 1641 werd het de hoofdstad van de provincie Tabasco nadat de vorige hoofdstad was vernietigd door piraten.

In Villahermosa bezochten we het Parque Museo La Venta waar een groot aantal beelden van de Olmeken stonden opgesteld. Deze beelden zijn hier neergezet omdat op de oorspronkelijke vindplaats olie werd gevonden.

"La Abuela" De grootmoeder, waarbij kledingstukken van 700-400 v Chr. herkenbaar zijn "Tomba"  Een graftombe van basaltkolommen waarin lichamen en offergaven werden gevonden "Altar de los Ninõs"  Het altaar voor de kinderen met een figuur die uit een grot (onderwereld) verschijnt met een kind in de armen

"El Gobernante" De gouverneur "Cabeza colosal"  Dit kolossale hoofd is gevonden in La Venta, gedateerd 700-400 v Chr. "Diosn Joven"  Jonge godheid in de open bek van een jaguar

Ons groepje onderzoekt het Olmeker hunnebed We kwamen in het beeldenbos wat oude bekenden tegen, neusbeertjes en bladsnijdermieren

en nog wat, voor ons onbekende bloeiwijzen

De cacaoboom met vrucht (midden op de foto)

Vanuit onze hotelkamer keken we boven op de bomen die vol zaten met zwarte vogels die een enorm lawaai maakten.
We hadden dit al eerder meegemaakt, rond zonsondergang blijkt dit een bekend ritueel te zijn. Even later zijn ze weer verdwenen.

De namen van de beelden zijn niet zelf verzonnen!!!