Reis Mexico-Belize (Maya route) 2011

terug vorige dag

naar de volgende dag

Tiende  dag:   Villahermosa > Campeche

Vandaag weer een reisdag, eerst een paar uur op weg naar de kust, daarna langs de kust naar het noorden. Het is bewolkt als we vertrekken maar al gauw komt de zon door. Onderweg nog een paar buien maar gelukkig zaten we toen net in de bus.
We zien de eerste Mexicaanse pelikanen. Die in Nieuw Zeeland waren wit, deze zijn bruin met een gele hals.
We ontbijten op het strand en daar vonden we mooie schelpen en koraal dat was aangespoeld. Helaas mogen we dat niet invoeren dus moet het maar met een foto.
In Campeche aangekomen maakten we een rondwandeling door de ommuurde stad. Bij schemer levert dat wel fraaie foto's op
Ons hotel "Baluartes"  is mooi, grote kamers en 5 kussens per bed, wat een luxe.

Vanmorgen om half zes bleek dat het ritueel van de zwarte vogels niet alleen bij zonsondergang maar ook bij zonsopgang werd opgevoerd.

We werden gewekt door een kakofonie van vogelgeluiden dat z'n weerga niet kent.
Toen we uit het raam keken zagen we dat er nu wel vijf keer zoveel vogels in de boom onder ons raam zaten dan gisteren. Bij navraag bleken dit zwarte eksters te zijn.

Hadden we toch beter ons raam dicht kunnen laten.

Veel plassen zijn dicht begroeid met waterhyacint Wat meer naar de kust merk je dat de natte moesson nog maar net voorbij is, Het water heeft in enkele dorpjes een halve meter hoog gestaan

Weer veel kleurige optrekjes Voor het eerst dat we schepen zien op een rivier Veel vissershutjes en visvijvers

De kustroute loopt over enkele zeer lange bruggen Waarbij we ook onze eerste pelikaan ontmoeten en er spelen een paar dolfijnen

Nog wat dolfijnen plaatjes  en een pelikaan die vlak voor de bus langs vloog

In de riviermonding naar de Golf van Mexico liggen de schepen voor anker, veel bevoorradingsschepen voor de offshore

Bruine pelikanen in diverse posities, vliegend, landend en zwemmend

Nog wat pelikaanstandjes

Natuurlijk hebben we ook nog andere watervogels gezien, zoals de fregatvogel, de lachmeeuw en de kleine strandloper

De riviermond Genieten van zon en water na de lunch op het strand

vissershut uitvarende visser ontvlucht de bui

Vissersboot voor de vangst van inktvis

Campeche

Is gesticht in 1540. Het werd een belangrijke haven voor het transport van goud en zilver naar Spanje. Deze rijkdom ontging zeeschuimende piratenbendes niet en de stad is bijna 2 eeuwen lang regelmatig belegerd, waarbij soms complete bloedbaden werden aangericht.

Na 1686 werden pas maatregelen getroffen. De stad werd volledig ommuurd en nadat er ook 2 forten waren gebouwd, was het eindelijk afgelopen met de aanvallen van de piraten.

De stadsmuur van Campeche Straten met huizen in koloniale stijl Zo ziet het er achter de gevel uit

De katholieke kerk van Campeche

De kathedraal

Enige gevonden fresco in de kathedraal

Tenslotte natuurlijk nog wat bloemetjes, de lathyrus met erg grote peul en de passiebloem