Reis Nieuw Zeeland

Vrijdag 30 oktober 2009 - 15e vakantiedag en 10e dag Nieuw Zeeland -  Township Haast > Hokitika

Vanmorgen scheen de zon al volop en konden we buiten ontbijten waarbij we werden gadegeslagen door een prachtig gekleurde Kereru, de Nieuw-Zeelandse duif.
We reden daarna naar het noorden langs de kust naar Knight's Point, daarna ging de weg wat meer het binnenland in en reden we zo'n 150 km door de regenwouden en diverse nationale parken. Prachtig mooi maar na 100 km varens in allerlei soorten kan je geen varen meer zien, zeker als de diesel bijna op is en er geen benzinepomp in de parken te vinden is.
Gelukkig vonden we net op tijd een BP-pomp en konden we toch weer wat meer genieten van het regenwoud.
Bij Ross kwamen we weer bij de kust en om vanmiddag rond half zes vonden we een camping bij het strand van Hokitika waarna we over het zwarte zandstrand naar een restaurant in het dorp liepen. Een strand zonder schelpen maar bezaaid met platte stenen waaronder een soort jade (pounamu-jade).
We horen nu de branding bulderen in de camper en zijn toen het donker was nog even bij de gloeiwormen wezen kijken

klik op de kaart voor de route  ........

De Kereru of New Zealand Pigeon
Deze duif zat in de struik voor onze camper en at alle jonge stekken uit de struik.
De takken waren veel te dun voor deze forse vogel dus hij maakte de vreemdste capriolen

Het eerste stuk van de route voerde langs de Grote Oceaan. Bij Knight's Point hadden we een prachtig uitzicht over de Tasmanzee

Na een stuk door het binnenland kwamen we bij Bruce Bay weer aan de kust bij een enorm stenenstrand. De bezoekers hadden de platte keien op elkaar gestapeld, op sommige keien was een naam of tekst geschreven. wij hebben de onze eraan toegevoegd

Daarna landinwaarts door het Westland Nationaal Park, een bergachtig gletsjergebied met een afwisseling van regenwouden, vaak droge rivierbeddingen en meren

De route ging hierna over een wat vlakker gebied met tientallen smalle bruggetjes waar het verkeer van een kant tegelijk over mocht

Possum (Opossum)

In Pukekura, een plaatsje waar maar twee mensen wonen was een café met een bush-museumpje waar we enkele possums hebben gezien waarvan een een jong op de rug droeg.

Welliswaar in gevangenschap maar in het echt kom je die beesten toch niet tegen.

Wel veel platgereden possums op de weg en ontzettend veel possumvachten in de winkels. De possums zijn een plaag voor de bossen en voor de boeren, dus wordt er veel op gejaagd

Nog even een selectie planten en bloemen die we onderweg tegenkwamen

de varen van de dag

klein wit bloemetje, naam nog onbekend

een trosbloem, ook hiervan de naam nog onbekend

In Hokitita vonden we een camping vlak aan het strand. Het strand was dit keer wel een zandstrand maar een beetje zwart. In de avond bekeken we de vuurvliegjes maar ze hielden niet op de foto