naar de vorige pagina

Reis Noord India en Nepal 2014

Terug naar de startpagina
terug vorige dag 

naar de volgende dag

di. 1-4    20e dag:  Kathmandu

Vanochtend reden we met een taxi naar de Swayambunath, de apentempel. We wachtten op het bovenste deel van de tempel op de rest van de groep die, na anderhalf uur, lopend vanaf het hotel aankwamen. In deze tempel wordt de boeddhistische en hindoeïstische cultuur in combinatie gepraktiseerd. vanaf de bovenste trans van de tempel hadden we een prachtig maar enigszins mistig uitzicht over de stad en de vallei. 
Ons volgende doel was de Bodnath tempel waar zich veel Tibetanen, sinds de Chinese inval in hun land, gevestigd hebben, Veel Tibetanen lopen hier hun dagelijkse pelgrimsrondjes om de stoepa.
's Avonds gingen we naar een restaurant vlakbij ons hotel voor onze laatste gezamenlijke avondmaaltijd. De rest van de groep gaat morgenochtend naar het vliegveld voor het eerste deel van de thuisreis, wij blijven samen nog drie dagen in Kathmandu om wat dorpjes in de omgeving te verkennen.
 
Swayambhunath (Apentempel)
De Swayambhunath is een op een heuvel gelegen religieus complex uit de 5e eeuw, iets ten westen van Kathmandu. Het staat ook wel bekend als de 'Monkey Temple', omdat er een groot aantal (heilige) apen rondhangen. 
Dit is het oudste tempelcomplex bij Kathmandu en is door zijn ligging bovenop een heuvel al van ver te zien.

Het is een boeddhistische tempel, voor de Indiase / Nepalese Boedhisten de meest heilige plek, maar heeft ook religieuze betekenis voor Hindoestanen. 's Ochtends, voor zonsopgang lopen honderden pelgrims de 365 treden naar de tempel en lopen een aantal rondjes (met de klok mee) langs de stoepa.
Op het complex vind je naast de grote, witte stupa een aantal kleinere heiligdommen en tempels, een Tibetaans klooster, museum en bibliotheek. De stoepa is omringd door gebedsmolens. In de molens zit een papierrol met een mantra (Om Mani Padme Hum). Als je rond de stoepa loopt kan je met je rechterhand al deze gebedsmolens in beweging zetten en het gebed de ruimte in zenden.
Volgens de legendes zou op deze plek door een Boeddha een lotus zijn geplant die bloeide vanuit het meer dat ooit de vallei van Kathmandu bedekte. Vanuit de lotus straalde een mysterieus stralend licht en de plek kreeg de naam Swayambhu, wat zoveel betekent als 'zelf ontstaan'. Heiligen reisden naar het meer om de lotus te vereren die door zijn kracht verlichting zou kunnen brengen. In die tijd zat de Bodhisattva Manjushri op de heilige berg Wu Tai Shan te mediteren. Hij kreeg een visioen van het wonderlijke licht. Hij vloog op zijn blauwe leeuw over de bergen van China en Tibet om de lotus te aanbidden. Hij was diep onder de indruk van de kracht van het licht en bedacht dat, als het water van het meer weg  was, de lotus beter bereikbaar zou zijn voor mensen. Met een groot zwaard sneed Manjushri een kloof in de bergen rond het meer waardoor het water uit de vallei liep. De lotus veranderde in een heuvel en het licht werd de Swayabhunath stupa.

Het complex is versierd met duizenden kleurrijke gebedsvaantjes. De gebedsvaantjes symboliseren de vijf elementen water, vuur, aarde hout en metaal. Op de vaantjes staan gebeden en matra’s gedrukt die door de wind naar het nirwana worden geblazen. heilige aap op de stupa

en veel meer apen verspreid over het hele complex met centraal de stupa De Harati Devi Temple, de kleine stenen pagode, is gewijd aan de Hindu godin van de pokken en andere epidemieën. 

één van de tempels bij de stupa rituele offers ook worden brandoffers gebracht

één van de tempeltjes tussen de gebedsmolens rond de stupa met een bronzen schildboord en gedeeltelijk afgesloten door een stalen gordijn

Monniken lopen hun rondje rond de stupa de gebedsrollen aan de voet van de stupa

Marijke op de foto met haar Chinese vrienden uit  Xi'an nog een offerplaats op het plein bij de stupa

de Bhoedda ook hier een groot aantal tombes met de as van overledenen bewierookte bronzen beelden in drie maten

Bhuddha park Swoyambhu
We kwamen langs het, recent gebouwde, Boeddha Park bij de Swayambhu Stupa met drie grote gouden Boeddha beelden. In het midden de Amitaba Boeddha van 20.4 m. hoog. Deze voorstelling van Boeddha is het grootste Boeddhistische standbeeld van Nepal. Aan de linkerzijde zien we Avalokiteshvara die “the Lord who looks down” verbeeld en aan de rechterzijde Padmasambhava, ook bekend als Guru Rinpoche. Deze twee Boeddha variaties zijn elk 19.5 m. hoog.

Drie enorme "gouden" Boeddha's die we ook van veraf gezien hadden toen we enkele dagen geleden Kathmandu binnen reden een monnik heeft een eigen offerplaats bij de Boeddha's

1000 Boeddha Stupa
Tegenover de Boeddhabeelden stond deze 1000 Boeddha Stupa met 1000 kleine Boeddha beelden, elk in een kleine nis in de vier verdiepingen hoge onderbouw van de stupa

de 1000 Boedha stupa met 1000 kleine Boedha beelden in de nissen met rijk versierde en kleurige ingang

Bodnath Stupa of Bouddhanath tempel
Bodnath is een stupa die niet omringd wordt door allerlei hindoetempels: hij staat op een rond plein, afgesloten van het drukke verkeer.
Bouddhanath is één van de grootste antieke stupa's in Zuid-Azië en ligt in de wijk Bouddah in Kathmandu. Het is een boeddhistische tempel en is gebouwd op een oude handelsweg naar Tibet.
Men zegt dat de 5 eeuwen oude stupa de beenderen bevat van Kashyapa Boeddha, één van de voorgaande incarnaties van Gautama Boeddha. De basis van de stupa is vierkant. Daarop staat de witte, ronde klok, de garbha. 
Op de garbha is een goudkleurige kubus waarop de alziende ogen van Boeddha zijn geschilderd. De vraagtekenvormige "neus" staat eigenlijk voor het Nepalese cijfer 1 ofwel de enige manier om verlichting te bereiken. 
Op de kubus is een trapvormige piramide-vorm met dertien treden. De stupa wordt bekroond door een metalen ceremoniële paraplu, die is versierd met kleurrijke gebedsvlaggen. Rondom de stupa zijn vele gebedsmolens, die rondgedraaid het ingerolde gebed voorbrengen. In de muur om de stupa zijn circa 80 Boeddhabeelden te vinden.

op weg naar het plein met de Bodnath Stupa het stupa complex de 'Alziende Ogen van Boeddha'

Bewakers van de stoepa zijn twee stenen olifanten met hun goddelijke berijders een pelgrim voor de deur van de stupa

grote gebedsmolen binnen en kleinere buiten met leem wordt de stupa muur opnieuw gestuukt kleine Nepalese gelovige

's Avonds hadden we ons laatste gezamenlijke maaltijd van deze reis, het "laatste avondmaal" we bedankten onze reisleider Hans voor zijn inzet en uitstekende begeleiding van de reis

   

terug vorige dag 

naar de volgende dag