Reis Ecuador en Galapagos 2013

terug naar vorige dag

naar volgende dag

dag 3 - Machachi - indianenmarkt Saquisilí, excursie Cotopaxi nationaal park

Vanmorgen zaten we om 6 uur aan het ontbijt, zagen de zon opkomen en vertrokken we om kwart over zeven naar Saquisilí om de markten te bezoeken. Vroeg op dus want op de veemarkt is alleen 's ochtends wat te zien en rond 11 uur is de boel al schoongeveegd.
Naast de veemarkt even buiten het dorp, zijn er nog drie afzonderlijke markten in Saquisili zelf. Op de warenmarkt kochten we wat fruit en broodjes voor de lunch waarna we rond half twaalf vertokken naar het Cotopaxi nationaal park.
Omdat dit park op zo'n 3800 meter hoogte ligt is er een goede kans op hoogteziekte. Daarom kregen we van onze  reisleider Marc het advies om minimaal anderhalve liter water te drinken en met warme- en regenkleding op stap te gaan.
De Cotopaxi is een van de hoogste, nog actieve vulkanen ter wereld. Op de helling van deze vulkaan maakten we een prachtige wandeling. Marijke had al snel last van hoogteziekte en besloot met de bus naar boven te gaan.
Van het verder beklimmen van de vulkaan werd door de hele groep afgezien, we hadden sowieso te korte tijd op hoogte doorgebracht om dit ongestraft te kunnen doen.
Het weer was prachtig, 's ochtends zonnig en helder en in 's middags bij de Cotopaxi vulkaan was het behoorlijk bewolkt maar tijdens de wandeling waren een paar momenten dat de bewolking optrok en we de hele vulkaan konden zien.
Tijdens de tweede wandeling rond het meer in het park hadden we wat kleine buitjes en wat onweer maar dat bleef gelukkig op afstand.
's Avonds aten we gezamenlijk in het hosteria bij het stationnetje van Aloasi.

Machachi

Steevast om zes uur zonsopgang, hier vanuit ons hotel gezien

De vulkaan Cotopaxi (5897 m)

Markten van Saquisilí
De markt in Saquisili op donderdag is één der mooiste indianenmarkten van Ecuador. Deze markt speelt een centrale rol in de economie van het omliggende gebied, want vanuit de hele regio komen indigenas om van alles en nog wat te kopen en verkopen.
Op de markten zie je de kleurrijk geklede bevolking. Opvallend kleine mensen, ca. 1 meter 50. Men komt te voet, per bus, of met een kleine pick-up met varkens, schapen, kippen, cavia’s, lama’s e.d.

een lading biggen naar de veemarkt een onwillig varken onze eerste lama's

touwtrekken door lama's een koppel zwarte biggen en een eindje verderop de witte biggen

indiaanse dames met kleurige poncho's en lange staarten Marijke krijgt uitleg over de zaden van klaver Uitbrekende kip op weg naar de markt

tafereeltje in Saquisili zelfs de gasfles gaat in een draagdoek verkoop van ongeraffineerde rietsuiker in koeken (Panella)

varkensonderdelen te koop in rode poncho's naar de bakker tussen de verkoop door tuinbonen doppen

linten haken, jong geleerd is oud gedaan de uienverkoopsters man onderweg

Cotopaxi Nationaal park
De Cotopaxi is met 5897 meter de hoogste actieve vulkaan van Ecuador
In het museum werd uitleg gegeven over het park, de natuur, de dieren en de vulkaan zelf. Daarna reden we verder naar de helling va de vulkaan voor een wandeling langs lava slenken en het paramo landschap met al af en toe een prachtig zicht op de vulkaan.
We liepen op hoogte met kans op hoogteziekte dus deden we rustig aan. Na deze wandeling werden we met de bus tot een hoogte van ruim 3800 meter gebracht om een wandeling om een daar gelegen meer, Laguna Limpiopungo, te maken.

de Cotopaxi vulkaan nog in de wolken het paramo-landschap in het Nationaal Park

lava-slenken typeren het landschap een nog onbekend struikbloempje overal in het paramo is deze prachtige Andes gentiaan te zien

Ook typisch voor het paramo landschap zijn de vele Agave soorten heel toevallig zagen we deze Andes vos

En natuurlijk enkele typische vogels van de Andes

Gevlekte Caracara (Phalcoboenus carunculatus) Bairds strandloper (Calidris bairdii)

Andes-meeuw (Larus serranus)

Andes-kievit (Vanellus resplendens) Grootsnavelwipstaart (Cinclodes excelsior)

onze groep wandelaars op de helling van de Cotopaxi waar marijke en de bus ons opwachtten  uitzicht op de vulkaan Illiniza

binnen een uur tijd veranderde het zicht op de Cotopaxi vulkaan van half in de wolken tot geheel zichtbaar tot en met de ijskap

na een regenbui lag er al snel sneeuw op de bergtoppen een laatste blik op de Cotopaxi nachtelijk uitzicht vanuit onze hotelkamer op Machachi