Reis Ecuador en Galapagos 2013

terug naar vorige dag

naar volgende dag

dag 4 - Machachi > Otavalo

Imbabura

Om half negen kwam de bus voorrijden, niet helemaal gaaf meer want bij het uitwijken voor een pick-up voor ons hotel, reed de chauffeur een muurtje omver wat een behoorlijke deuk opleverde. Probleem voor onze chauffeur want hij zal de schade op eigen kosten moeten laten repareren voor hij de bus weer terugbrengt. Zijn verdiensten van deze reis zal hij dus helemaal aan de reparatie kwijt zijn. Maar daar zullen we als groep wel wat aan doen.
Vandaag reden we naar Otavalo over de Pan-American Highway, via Quito, dan de afslag bij Pomasque naar ons eerste reisdoel, het dorpje Mitad del Mundo. Daar bezochten we het openluchtmuseum de Sito Intinan dat op de evenaarlijn ligt. Het officiële monument ligt door een foute meting een paar honderd meter van de evenaar verwijderd, daar maakten we wel een fotostop maar verder ging de liefde niet.
Verder via de Pan American via Calderon en Guayllabamba naar Otavalo, waar we niet direct naar ons hotel gingen maar naar het dorpje Peguche ten noord-oosten van Otavalo. Hier bezochten we twee lokale handwerkslieden, een muziekhuis waar o.a. panfluiten werden gemaakt en de wolweverij van Jose Cotacachi, waar wollen kleden met diversen afbeeldingen werden geweven. De Hollandse kunstenaar Escher was ook in dit dorp geweest en de plaatselijke wolkunstenaar Jose was zo onder de indruk van zijn werk dat je in zijn wolmotieven ook invloeden van Escher terugvindt.
Het weer was de hele dag helder en zonnig geweest maar eind van de middag begon het toch licht te motregenen.
Rond een uur of zes waren we bij ons hotel Coraza midden in het centrum van Otavalo. Toen we 's avonds met de de hele groep in Otavalo gingen eten was het gelukkig weer droog.

Otavalo

Ons hotel in Machachi, het Hosteria La Estacion, de straatkant met op de achtergrond de vulkaan Corazón, de binnenplaats en de beschilderde achterkant met de doorgaande weg

Otavalo ligt op 2530 m. hoogte in de provincie Imbabura en heeft 28.000 inwoners, voornamelijk blanken en mestiezen. De weg van Quito naar Otavalo is 94 kilometer lang en behoort tot de Pan American Highway die van Alaska naar Vuurland loopt.
Ten noorden van Quito vinden we bergen en vulkanen: Cotacachi, Imbabura, Chiles en Cayambe (met gletsjers).

Onderweg van Machachi naar Quito zien we links de toppen van de duovulkaan Guagua Pichincha en Rucu Pichincha,

Blik op de dichtbebouwde stad Quito Quito ligt op de oostelijke helling van de vulkaan Pichincha We rijden langs de sloppenwijk van Quito

Openlucht museum op de reële evenaar lijn, Museo de Sitio Intinan
Hier kun je wat leuke proefjes doen, o.a. natuurlijk de proef met het water, met gesloten ogen over de lijn van de evenaar lopen, wat niet lukt omdat je naar links of rechts getrokken wordt door de magnetische kracht. De proef om een ei laten balanceren op een spijker, wat gemakkelijker zou gaan op de evenaar.  Dan de proef met het weglopen van water uit een bak. Op het zuidelijk halfrond draait het water met de klok mee, en op het noordelijk halfrond tegen de klok in. Op de evenaar loopt het water zonder draaikolk weg. Deze laatste proef is echter wel
gemanipuleerd om in korte tijd resultaten te krijgen.
Het museum geeft ook informatie over Ecuadoriaanse beschavingen, leefstijlen, kleding en werktuigen, hun kennis van de kosmos en vele eigenaardigheden en interessante feiten van de huidige inheemse bevolking, vele exotische dingen zoals een gekrompen hoofd.

Op de evenaar

De proef met het balancerende ei ook Marijke zet een ei op een spijker proef met het weglopen van water

In tuin bij het museum zagen we onze eerste kolibrie, het Zwartborstpluimbroekje (Black-breasted Puffleg)

Van Mitad del Mundo reden we weer verder via Guayllabamba en Tabacundo richting Otavalo

In dit gebied veel rozenkassen, vaak van Nederlandse telers en zo worden de rozen verkocht

lava-slenken domineren het landschap vulkaan in de wolken Acacia 's met platte bovenkant zoals we ook in Afrika zagen

De vukaan Imbabura, oostelijk van Otavalo met het San Pablo meer

In de dorpjes rond het stadje Otavalo wonen ruim 40.000 Indianen. Het zijn niet alleen goede wevers, maar ook trotse, zelfverzekerde en succesvolle ondernemers. Wij bezochten het dorpje Peguche

Nanda Manachi maakt niet alleen panfluiten maar ook andere muziekinstrumenten. Hij heeft een kleine expositie en speelt ook traditionele muziek

Jose Cotacachi heeft een kleine wolweverij in Peguche en verkoopt zijn kunstwerken ter plekke. Een van zijn leerlingen heeft een zelfde zaak geopend aan de overkant van de straat en is nu zijn grote concurrent

's avonds was de straat voor ons hotel erg druk en gezellig, links was de verlichtte toren van een kerk te zien en ook naar rechts zag je een verlichte kerk. Verderop in Otavalo kwamen we op de Ponchomarkt die nu helemaal leeg was. Alleen de stalletjes die door een Nederlandse studente zijn ontworpen geven invulling aan het plein. Morgen komen we hier weer en dan zal het beeld er wat anders uitzien.