Reis Ecuador en Galapagos 2013

terug naar vorige dag

naar volgende dag

dag 23 - Caleta Tortuga Negra > Cerro Dragón > Santa Cruz

Galapagos

Ondanks de rustige nacht, toch niet zo goed geslapen. Maar we halen het thuis wel weer in.
Om zes uur verlieten we het schip en voeren we met de dinghys naar Caleta Tortuga Negra of in het  Engels Black Turtle Cove. In deze inham namen we een strategische plek in om het leven onder water te bekijken bij opkomend tij, en zo min mogelijk spiegeling zodat we, ook door het heldere water, een prachtig zicht hadden.
Na dit uitstapje konden we ontbijten, daarna gingen we weer in de boten voor een bezoek aan Cerro Dragon waar we landleguanen bekeken (of zij ons)
Na de lunch ging het anker op en voeren we om het eiland Santa Cruz heen naar de stad Puerto Ayora. Na zo´n 6 uur varen gingen we voor anker in de baai voor de stad en werden we met de rubberboten op de pier afgezet voor een wandeling door het stadje. Vannacht weer een rustige nacht, er wordt niet gevaren, alleen lag naast ons een wrak afgemeerd waarvan de pomp een vreselijke herrie gaf. Gelukkig stopte dit geluid voor we te kooi gingen.

Black Turtle Cove (Spaans: Caleta Tortuga Negra) is een lagune in de noordelijke kust van het eiland Santa Cruz waarin diverse riviertjes uitmonden. Hierdoor is het water is brak en is zowel flora als fauna bijzonder. Zo is de baai geheel omzoomd door mangrove bos en in het heldere water zijn de witpuntrifhaaien, mustard roggen en de Galápagos groene schildpadden te zien die leven tussen de Mangroven

in de ochtendschemer op weg naar Black Turle Cove zagen we een schildpad zwemmen

maar het werd al snel helder. We meerden met de dinqhy af bij de monding van een riviertje aan het eind van de baai, omringd door rode mangroven. Na enige tijd zwommen de waterschildpadden, roggen en rifhaaien vlak langs de boot

we zagen de Groene Waterschildpad een Kogelvis / Puffer

Pijlstaartrog / Stingray de Lava Reiger kijkt toe

Witpuntrifhaai / white tip reef shark

op de terugweg zagen we de Gevlekte Adelaarsrog / spotted eagle ray de schepen voor anker één van onze dinghy's

in de schoenenkist aan boord had zich een "shearwater" verstopt de eet- en zitruimte aan boord van ons schip de "Eden"

Cerro Dragon (Dragon Hill)
Ligt aan de noordkant van het eiland Santa Cruz. Deze locatie is genoemd naar de kolonie landleguanen die hier in 1975 werd aangetroffen. Inmiddels is de populatie sterk gegroeid, mede dank zij een fokprogramma van het Darwin station.
We zagen landleguanen langs het pad van de landingsplaats naar de top van Cerro Dragon. Er zijn hier ook enkele lagunes waar we zeeleguanen en een flamingo zagen. Vanaf de top had je een goed uitzicht over het kustlandschap van het noorden van Santa  Cruz.

op weg naar Dragon Hill onze landingsplaats op het strand

we worden welkom geheten door een groep zeeleguanen

we komen in een prachtig landschap met lavarotsen en baaien geflankeerd door grote schijfcactussen

roze flamingo in de knoop strandlopertje blauwe reiger op een idyllisch plekje

enkele van de vele landleguanen die we langs de paden tegenkwamen. Ze bleven rustig naar ons liggen kijken

één van de Darwin vinken, de Cactus vink een lava hagedis zicht op Dragon Hill

's avonds gingen we voor anker in de baai voor de stad Puerto Ayora daar lagen de zeehonden op de banken van de pier en de pelikanen bewaakten de vissersschepen