Reis Ethiopië 2012

terug naar vorige dag

naar volgende dag

dag 16 - 1 december 2012 - Simien Mountains Nationaal Park

Vannacht hadden we hier nachtvorst en toen we vanochtend via een geïmproviseerde trap van het hotel naar de bus afdaalden gleden we uit door het rijp op de "trap".
Vanaf ons hotel in het centrum van Debark reden we vandaag,
via een door de bergen slingerende, hobbelige en stoffige weg, het Simiengebergte in, één van de grootste bergmassieven van Afrika. Op een van de hoogste punten (3260 m.) is een lodge gebouwd waar we met de bus werden afgezet voor een bergwandeling.
In Debark hadden we al gezelschap gekregen van een Ethiopische gids en twee gewapende bewakers. We dachten dat die wapens meegingen om ons tegen wilde dieren te beschermen, maar volgens de bewakers zelf ging het om groepen bandieten die we overigens niet gezien hebben.
Er bleven 3 groepsleden bij de lodge in de buurt, de rest ging zo'n twee uur wandelen over bergpaadjes. De bus kwam de groep achterop waarna nog 4 van ons de wandeling met 2 uur verlengde.
We genoten van de prachtige vergezichten, mooie plantjes en bomen. Liepen tussen de Gelada-bavianen, zagen een lammergier en nog wat roofvogels, zwaluwen en raven
Na de lunch in de lodge reden we weer naar ons hotel in het centrum van Debark. Voor het eerst hebben we een hotel waarbij we midden tussen de Ethiopische bevolking zitten. De andere hotels waren allen afgesloten van de buitenwereld met een groot hek en bewaking op het hotelterrein.
Het is overdag heerlijk warm in de zon maar 's avonds koelt het snel af.

de gladde, bevroren "trap" vanaf ons hotel naar de weg scheuren in het landschap nederzetting onderweg naar Simien Mountains

De Simien hooglanden
De Simien Mountains zijn één van Afrika’s meest opmerkelijke bergmassieven. De hoogplateau’s worden doorkliefd door brede rivierdalen en vulkanische pieken. Spectaculaire vergezichten met loodrechte afgronden van 1200m.
In dit vulkanische berggebied zijn door erosie spectaculaire ravijnen en bergformaties ontstaan. Het resultaat is een schitterend landschap, met bijzondere planten, zeldzame dieren en de op drie na hoogste piek van Afrika.
Het hoogste punt is de top van de Ras Deshen berg, zo'n 5000 meter boven zeeniveau.

zicht op de Simien bergen

korstmossen op de rotsen de Rosa abyssinica baardmos in de bomen wijst op schone lucht

onze bewaker beveiligd ons tegen bandieten grote pollen tijm passerend meisje op blote voeten

Gelada bavianen met de rode vlek op de borst komen alleen in Ethiopië voor

diepe dalen en steile bergruggen bewoners van de Simien bergen

klandestien geplukte Rosa Abyssinica veel belangstelling voor onze bergbeklimmers, verkopers van souvenirs de Birr collector

prachtig bergmassief met z'n drieën de berg op bewakers van objecten slapen 's nachts in deze golfplaten hutjes

nog wat uitzichten over het Simien gebergte op de achtergrond de Ras Dashen, de hoogste top op 5000 m. boven zeeniveau