Reis Indonesië 2017

naar vorige dag

naar volgende dag

dag 10 - Makassar - Sengkang

Makassar

Vandaag begint onze eerste dag in Sulawesi (Celebes). Na een heerlijk nachtje in het grote bed en een goed ontbijt werden we gebeld door de gids voor Makassar (we hebben op Sulawesi elke dag een nieuwe plaatselijke gids). De arme man zat al een uur in de lobby op ons te wachten, oeps, wij hadden half negen gedacht met de toer door Makassar te starten hij dus een uur eerder. Ons foutje, dus snel afscheid genomen van onze mega-kamer en met de bagage naar beneden.
Eerste programmapunt was de schoeners bekijken in de haven van Paotere. Op Java hadden we die schepen al gezien, dus dat konden we wel overslaan.
Tweede doel was Bantimurung, een leuk plattelandsdorpje waar duizenden grote vleermuzen, vliegende vossen, in de bomen hangen.
Dan op weg naar de waterval in het Bantimurung Park. De waterval was leuk maar echt bijzonder waren de vlinders die daar in grote getale water kwamen drinken.
We namen weer afscheid van onze gids van deze dag en reden met onze chauffeur iis, die gelukkig wel de hele periode in Sulawesi bij ons blijft, richting Sengkang.
Onderweg stopten we bij een riviertje met grote keien waar Marijke bootsmannetjes filmde en Cees donkerrode libellen. Volgende stop was voor de lunch bij een soort wegrestaurantje waar we heerlijk buiten op de veranda naast een beekje konden eten. In de tuin zagen we weer die prachtige donkerrode libellen. In een vijver zwommen grote goudkarpers en andere vissen. Opeens was er groot rumoer in de vijver, een varaan was op zoek naar prooi. De restauranteigenaar kwam met een stok aanrennen maar de varaan was zo snel dat hij 'm niet meer kon vinden.
Na 2 uur rijden kwamen we rond 5 uur aan in Sengkang, een klein en rustig stadje met een Islamitische bevolking, de Bugis, die leven in traditionele houten paalwoningen.
We installeerden ons in een kleine kamer in het kleine BBC hotel en besloten een wandeling naar de rivier te maken die we vanuit onze hotelkamer konden zien. Na even zoeken kwamen we in een deel van het dorp waar veel klassieke paalwoningen stonden en we, onder veel belangstelling van de plaatselijke jeugd ook een weg naar de rivier vonden. Het werd al donker toen we terug kwamen bij het hotel, we dronken nog een pilsje in een tentje naast het hotel en trokken ons terug op onze kamer voor de avondroutine: spullen voor de nacht en ochtend uit de koffers halen, koffie zetten, foto's saven, website verder uitbouwen (we blijven een paar dagen achter lopen), mail en telefoons
bekijken, etc.

we nemen node afscheid van onze mega-suite in het Aston hotel in Makassar, er wachten andere avonturen

Vanuit Makassar kwamen we weer over de Tallo rivier en zagen weer een visserswijk met huizen op palen, nu aan de andere kant van de brug

we reden eerst naar het dorpje Bantimurung, langs de weg irrigatie-sloten voor de rijstvelden met daarover bamboe bruggetjes, uitzicht op de kalkstenen karstbergen en natuurlijk de rijstvelden

in Bantimurung hangen de bomen vol met grote vleermuizen, de vliegende vossen of Indische reuzenkalongs. Ze hebben een spanwijdte van 1,2 tot 1,5 meter

We keken niet alleen naar vleermuizen maar ook hoe de mensen van Bantimurung leven, in huizen op palen, de mannen in Udeng en een zwarte Sukarno pet, de vrouwen met een kleurige shawls op het hoofd

Ons volgende doel was het Bantimurung Nationaal Park, ook wel bekend als de vlindervallei, ca. 45 km. ten noorden van Makassar. Dit is één van de grootste karstgebieden ter wereld
We wandelden hier langs de rivier naar de waterval in dit park, waar veel verschillende soorten vlinders leven. Het gebied telt maar liefst 270 soorten. Buiten het regenseizoen zie je ze alleen niet veel maar we zagen er toch nog enkelen die op het water afkwamen.

de waterval van het Bantimurung Nationaal Park, niet spectaculair,
 maar dat zijn de drinkende vlinders wel. In het regenseizoen komen er grote groepen, wij zijn hier net na het regenseizoen en gelukkig  zijn er nog genoeg voor ons nagebleven. Links een stel Blue and black butterflies

we zien veel grote pages, ook die we al eerder hebben zien vliegen maar die gaan nooit rustig zitten om op de foto te gaan. Hier zoeken ze een plasje, fladderen er een tijdje boven en dan komt het fotomoment. Links de Common Mormon (Papilio polytes) en rechts een Great Mormon (Papilio memnon), de middelste is nog onbekend

de Four-bar Swordtail The Great Orange Tip Butterfly zoeken we nog naar

We stopten onderweg bij dit idyllische riviertje zagen nog een andere vlinder en reden weer verder langs de bergketen naar het noorden

de lunchplek voor vandaag, onder de veranda, ook aan een rivier In de visvijver plots een kabaal, de tuinman komt met een stuk hout om de varaan te verjagen en weer verder naar de bergen

onderweg veel cacaobomen en drogende cacaobonen Marijke koopt bananen met hulp van iis onze gids

de rijstterrassen blijven fascineren en zijn steeds anders dan komen we bij ons hotel in Sengkang, een kamer met prachtig uitzicht over de Walennea Rivier waar we morgen gaan varen we zoeken de rivier op en komen in de visserswijk vlakbij ons hotel

Sengkang ligt meer dan 200 km ten noorden van Makassar en is een houten palen stadje aan de rand van het Tempemeer. Het is het middelpunt van de productie van de Buginese schepen hier wordt in grote lijnen het Jati hout verwerkt.

smalle brug over de Walennea Rivier met losliggende planken, iedere passage gaat onder luid geklepper kinderen uit de visserswijk in Sengkang wilden op de foto nogmaals ons uitzicht op de Walennea Rivier vanuit de hotelkamer, de zon is onder, tijd voor onze avondrituelen

nog even een selectie van de vliegende have van vandaag

rode libel nog uit te zoeken vlinders

Blauwstaart bijeneter Zuidzeezwaluw witkraagijsogel Maleise ralreiger

BBC Hotel Sengkang (aankomst: 09-05-2017 - vertrek: 10-05-2017)

Adres: JI. A.Palawaruka NO.17A  Sengkang

Het BBC Hotel ligt centraal in Sengkang, op een enkele minuut lopen van de rivier vanwaar je in ongeveer 15 minuten naar het bekende Tempe-meer vaart.