Reis Mexico-Belize (Maya route) 2011

terug vorige dag

naar de volgende dag

Elfde  dag:   Campeche

Vandaag bezochten we de piramide van Edzná.
Begin van de middag waren we terug in Campeche en hadden we vrij. Wij gingen naar een klein Maya museum, naar een herenhuis in koloniale stijl op de Plaza van Campeche en daarna naar de vissershaven
's Avonds gingen we met z'n allen eten in een echt Mexicaans restaurant in Campeche

Edzná is een ruinestad die in 600 v.Chr is opgericht door Maya-Indianen en werd verlaten in 1450 n.Chr. De stad gelegen op het schiereiland Yucatán op zo'n 50 km van Campeche,
De bloeiperiode van de stad viel in de zevende, achtste en negende eeuw toen grote tempels en steles werden opgericht. Het belangrijkste monument is de Tempel met de Vijf Verdiepingen. Deze piramidetempel is bijzonder door het vermengen van de Puuc- en de Peténstijl.
De naam Edzná betekent "Huis van de Itzaes"

Tempel met de Vijf Verdiepingen aan het centrale plein in Edzná De top van de tempel
hiëroglyfen aan de voet van de tempel met de Vijf Verdiepingen Noordelijke tempel

Speelveld waar het heilige balspel van de Maya's werd gespeeld Een masker in de Tempel de Mascarones De tempel bewaker

Rond de Maya-gebouwen zagen ook nog wat van de natuur
Nest van de wevervogel gele vlinder nog een vlinder De Mexicaanse (Maya) bij Een wesp die we eerst voor Maya-bij aanzagen

Na ons bezoek aan de Edzna stad zijn we samen per taxi naar een museum in één van de forten van Campeche geweest
De ingang van het fort met valbrug over de gracht wachthuisjes rondom

In het fort was een prachtige collectie voorwerpen uit de Maya tijd te zien

Ook de inhoud van twee graven met de sieraden en gebruiksvoorwerpen die de Maya's hun doden meegaven Een dodenmasker ingelegd met jade

Terug in Campeche bekeken we een herenhuis dat in koloniale stijl was ingericht

De keuken was het meest bijzonder rollen voor het malen van rijst voor de tortilla's

We konden natuurlijk niet zonder een bezoek aan de vissershaven van Campeche

klaarmaken van een lijn om te "hoeken" met grote haken De vissersbootjes waren allemaal in het polyester gezet De vislijn en eindanker in het krat, de haken op de randen

Aan de haven kwamen we natuurlijk weer pelikanen tegen. De vorige aan het strand lieten ons allerlei duikstandjes zien, deze pelikanen hadden weer andere kunstjes

gapen even schudden de zak onder de snavel even laten uithangen

Enkele lokale slimmerds probeerden een boot uit het water te trekken Marijke met de inheemse bloem van de Wasmalve in het haar

En 's avonds gingen we met het hele groepje eten

Onder begeleiding eten in een restaurant in de stad Marijke heeft iets van Arachuar (runderlapje met mexicaanse toevoegingen) Cees heeft Pompano, een heerlijke inheemse vis